Slovanské Noviny

14. decembra 2024

K porozumeniu Čelovekom

Najväčšia frakcia v europarlamente vystúpi proti zákazu spaľovákov a chcú aj zrušiť prísnejšie emisné limity v budúcom roku.

Ľudovci z EPP tvrdia, že ekologické riešenia musia byť realistické a spravodlivé. Plánovaný zákaz spaľovacích motorov po roku 2035 je súčasťou širších opatrení v rámci Zeleného dohovoru EÚ (Green Deal), ktorý si kladie za cieľ dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050. 

Kritici však tvrdia, že tento zákaz by mohol mať negatívny vplyv na automobilový priemysel, zamestnanosť a spotrebiteľov, najmä v krajinách, kde je automobilový sektor kľúčovou súčasťou ekonomiky.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

Európska ľudová strana (EPP), najväčšia politická frakcia v Európskom parlamente, vyzýva na prehodnotenie plánovaného zákazu spaľovacích motorov v Európskej únii. EÚ totiž chce ukončiť predaj nových vozidiel so spaľovacími motormi do roku 2035 ako súčasť svojej politiky boja proti zmene klímy.

Plánovaný zákaz je súčasťou širších opatrení v rámci Zeleného dohovoru EÚ (Green Deal), ktorý si kladie za cieľ dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050. Kritici však tvrdia, že tento zákaz by mohol mať negatívny vplyv na automobilový priemysel, zamestnanosť a spotrebiteľov, najmä v krajinách, kde je automobilový sektor kľúčovou súčasťou ekonomiky. Táto kríza je pritom podľa nich už teraz viditeľná, vedie k rušeniu tisícov pracovných miest a strate konkurencieschop­nosti európskych výrobcov áut, pričom problémy budú v najbližšom období narastať.

Ekologicky s rozumom

EPP vo svojom vyhlásení zdôraznila, že podpora ekologických technológií je dôležitá, no opatrenia musia byť realistické a spravodlivé. Podľa ich názoru nie je vhodné vynucovať radikálne zmeny, ktoré by mohli ohroziť konkurencieschop­nosť európskych podnikov a ešte viac zaťažiť občanov.

Namiesto širokého zákazu spaľovacích motorov EPP navrhuje zamerať sa na podporu vývoja ekologickejších spaľovacích motorov a palív z obnoviteľných zdrojov, prípadne na plug-in hybridy. Tieto alternatívy by mohli poskytnúť čas na hladší prechod k uhlíkovej neutralite bez negatívneho vplyvu na zamestnanosť.

„Nie sme proti udržateľnému rozvoju. Našim cieľom je zaistiť, aby tento proces bol spravodlivý a primeraný pre všetkých. Musíme nájsť rovnováhu medzi environmentálnymi cieľmi a ekonomickou realitou,“ uviedol predseda Európskej ľudovej strany (EPP) Manfred Weber.

Zmiešané reakcie

Reakcie na tento návrh sú zmiešané. Niektorí odborníci tvrdia, že prehodnotenie zákazu je potrebné, keďže doterajší pokrok v zavádzaní elektrických vozidiel nenaplnil očakávania, skôr naopak. Záujem o ne stagnuje, respektíve dokonca klesá. Problémom sú vysoké náklady na batérie, nedostatok nabíjacích staníc a obmedzená dostupnosť surovín potrebných na ich výrobu.

Na druhej strane, podporovatelia zákazu tvrdia, že dlhodobé škodlivé vplyvy spaľovacích motorov na životné prostredie a zdravie obyvateľov prevažujú nad ekonomickými obavami. Poukazujú na to, že inovatívne technológie a investície do elektrifikácie dopravy by mohli vytvoriť nové pracovné miesta a posilniť postavenie Európy ako globálneho lídra v oblasti udržateľných riešení.

Proti posunutiu termínu zákazu sa vyjadril aj nový eurokomisár pre klímu Wopke Hoekstra, ktorý pre denník Politico povedal, že „európski konzervatívci nepomáhajú hospodárstvu Európskej únie neustálymi požiadavkami na úpravu ekologických pravidiel bloku,“ a doplnil, že „mnohé podniky žiadajú predvídateľnosť a zotrvanie v nastolenom kurze, a nie zmenu pravidiel hry len preto, že si nevedia poradiť…“

Otázka zákazu spaľovacích motorov v EÚ zostáva otvorená a v tomto momente si len málokto trúfa predpovedať, či zákaz zostane v platnosti alebo nie.

Hrá sa aj o 15 miliárd

Okrem revízie zákazu predaja nových áut so spaľovacími motormi EPP tiež navrhuje, aby sa prísnejšie limity emisií CO2 v EÚ, ktoré vstúpia do platnosti budúci rok, nevzťahovali na výrobcov automobilov a vyzýva Brusel, aby okamžite začal legislatívne práce na zmene pravidiel.

Tento návrh je viac-menej v súlade s tým, čo požadujú aj automobilky, ktoré Brusel doteraz ignoroval. Luca de Meo, prezident európskeho združenia výrobcov automobilov ACEA, napríklad poukázal na to, že hoci má priemysel desať rokov na nájdenie riešenia zákazu spaľovacích motorov, nemal čas pripraviť sa na budúcoročné nové limity emisií CO2 a potenciálne čelí pokutám vo výške 15 miliárd eur, ktoré by z dlhodobého hľadiska poškodili predovšetkým výskum a vývoj: „Tí, ktorí stanovili tieto pravidlá, neposkytli potrebné trhové podmienky, nabíjaciu infraštruktúru, stabilné motivačné schémy, ceny energie atď.,“ povedal de Meo.

EPP preto navrhuje buď odložiť presadzovanie nových emisných noriem o ďalšie dva roky, alebo zjemnenie emisných požiadaviek pre automobilový sektor.

Zdroj: pravda.sk

.

Máme množstvo plánov, ako sa naďalej zlepšovať a ponúkať Vám čo najkvalitnejší žurnalistický obsah.

Sledujte nás na jednej z najbezpečnejších chatovacích aplikácií Telegram, na ktorom vám prinášame aktuálne bleskové správy.

 

 

LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD

čl.17. Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené. Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, tlačou, obrazom, alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.

Čl.20. Právo slobodne sa združovať je zaručené. Každý má právo spolu s inými združovať sa v spolkoch, spoločnostiach a iných združeniach.

Vyhlásenie:

Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie Slovanské Noviny. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Redakcia Slovanské Noviny nie je zodpovedná za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Za obsah a pôvodnosť príspevku zodpovedá autor alebo pôvodný zdroj. SN publikujú aj názory, ktoré nemusia odrážať stanovisko redakcie, jej vydavateľa alebo oficiálnej interpretačnej línie. Robíme tak z úcty k ústavnej hodnote názorovej plurality, ktorá prispieva k posilneniu demokracie vôle ľudu a väčšiny ako aj otvorenej platformy pre slobodnú výmenu názorov pri hľadaní pravdy a mieru v konfliktom svete. Medicínske a lekárske texty, názory a štúdie v žiadnom prípade nemajú nahradiť konzultácie a vyšetrenia lekármi v zdravotníckom zariadení alebo inými odborníkmi. Slovanské Noviny dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected]

UPOZORNENIE:

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Diskusia

(Pripojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následnom prihlásení sa do účtu.)

 

Príspevkom "na kávu" pomôžete ľahšiemu fungovniu Slovanských Novín a podporíte tvorenie.

Ďakujeme

Odber newsletter. Každý večer súhrn najdôležitejších správ dňa do mailu.