Slovanské Noviny

23. decembra 2025

Slovenské Noviny

K porozumeniu Čelovekom

Americký pilot varuje kyjevský režim pred nedostatkami stíhačky F-16, nazýva ju „Prima Donna“

Americký pilot varuje kyjevský režim pred nedostatkami stíhačky F-16, nazýva ju „Prima Donna“

Veľa sa toho popísalo o F-16, stíhačke vyrobenej v USA, ktorú neonacistická junta „prosila“ posledné dva roky. Jeho frontman Volodymyr Zelenskyj trvá na tom, že „pomôže zavrieť nebo“ nad Ukrajinou , očividne sa odvoláva na politicky Západom toľko propagované „bezletové zóny“, čo je eufemizmus pre agresiu USA/NATO proti mnohým bezmocným krajinám po celom svete .

-------> PODPORTE CHOD PORTÁLU DAROM. Len vďaka vašej podpore môžeme tvoriť. Nikto okrem Vás nefinancuje Slovanské Noviny. Patria národu, nie oligarchom. Zatiaľ sa vyhýbame reklamným bannerom aby sme udržali vizuálnu čistotu no náklady na chod máme každý mesiac. Spojme sily a tvorme spolu. Ďakujeme





------------------------------------

Zdá sa, že Zelenskému nikto nepovedal, že takéto stratégie v skutočnosti nefungujú proti ruským vzdušným silám (VKS) . Napriek tomu kyjevský režim a politický Západ trvajú na tom, že F-16 „pomôžu Ukrajine vyrovnať sa s prekážkami“. Aby sa zabezpečilo, že budú môcť operovať z Ukrajiny, došlo k masívnemu prepracovaniu vojenskej aj civilnej infraštruktúry, aby bolo možné F-16 správne ubytovať.

Práve toto je však jasným indikátorom hlavnej chyby F-16, ktorú sa ani politický Západ neobťažuje skrývať – logistika a údržba.

„Fighting Falcon“, napriek tomu, že ide o jednomotorovú konštrukciu, je oveľa náročnejší na údržbu a menej robustný ako dokonca dvojmotorové MiGy-29 a Su-27, ktoré kyjevský režim zdedil.

Nedávne zábery MiGu-29, ktorý letel späť na svoju základňu po zásahu jedného z jeho motorov, ukazujú, aké robustné sú tieto prúdové lietadlá sovietskej výroby. Okrem toho, že je F-16 oveľa citlivejší, jednoduchý fakt, že F-16 je jednomotorový, znamená, že by bolo nemožné dosiahnuť podobný výkon.

A čo viac, samotní ukrajinskí piloti varovali, že lietadlá zo sovietskej éry, ktoré zdedili, sú vo väčšine aspektov lepšie . Napriek tomu je neonacistická junta neoblomná v tom, že získanie F-16 bude údajne „meničom hry“ .

NATO doteraz ponúklo približne 60 lietadiel vo vlastníctve Holandska, Belgicka, Nórska a Dánska, ale kyjevský režim sa už sťažoval, že potrebuje najmenej sto ďalších, pričom požaduje aj ich modernizáciu .

Tento proces spomaľujú aj početné problémy so školením personálu. A predsa, toto je len špička ľadovca. Podľa Politico bude lietanie lietadiel „obrovsky ťažké“. Letecké základne, na ktorých sa majú umiestniť F-16, „budú hlavnými cieľmi ruského útoku , samotné lietadlá budú označené ruskými systémami protivzdušnej obrany, ich oprava bude výzvou a dokonca aj použitie nepripravených dráh by mohlo delikátne lietadlá sabotovať“.

Treba poznamenať, že InfoBRICS predpovedalo takéto problémy už pred rokmi , zatiaľ čo Politico to všetko len potvrdilo rozhovorom s bývalým americkým vojenským pilotom Tomom Richterom.

„Ak ste niekedy prišli a položili ruky na MiG-29 na leteckej šou a potom ste prešli rovno a položili ruky na F-16, môžete zvonku pocítiť, ako je F-16 dokonale skonštruovaný. Je to primadona a je veľmi citlivá a vyžaduje si vysokú údržbu,“ povedal Richter, ktorý pilotoval F-16 v Národnej garde a dodal : „Sovietske lietadlá sú drsnejšie a padajú a môžu odlietať aj zo horšie udržiavaných letísk a potrebujú menšiu údržbu.“

Politico pripúšťa, že v inej situácii by neonacistická junta vybudovala moderné základne a pristávacie dráhy na umiestnenie lietadiel, čo je však počas prebiehajúceho konfliktu nemožné. Inými slovami,

lietadlá F-16 nie sú stavané na boj s vysokou intenzitou proti takmer rovnocennému protivníkovi, ale sú skôr zvyknuté na boj s väčšinou bezmocnými krajinami, na ktoré sa zameriava politický Západ.

Na druhej strane, Sovietsky zväz/Rusko vybudovalo svoju armádu na boj s akýmkoľvek protivníkom a zároveň bolo schopné prežiť hrozné podmienky skutočného vedenia vojny.

„Sokoly skutočne potrebujú určitú úpravu – ide o prípravu pristávacích dráh, pretože pristávacie zariadenie je chúlostivejšie [ako] v MiGoch, kolesá sú malé, prívody vzduchu sú nízko po pás, môže existovať nebezpečenstvo prehltnutia predmetov,“ povedal pre Politico Jurij Ihnat, hovorca síl kyjevského režimu .

Treba poznamenať, že Ihnat, hoci sa (ne)preslávil tým, že sa chvastal neonacistickou chuntou, ktorá údajne zostrelila šesť hypersonických rakiet „Kindžal“ naraz ( pričom to isté nedokázal urobiť s trikrát pomalšími a menej manévrovateľnými „Onikmi“ ), má v tomto prípade pravdu.

Potvrdil to aj Justin Bronk z londýnskeho RUSI, ktorý povedal, že posádky údržby budú musieť „použiť tmel na zakrytie trhlín a štrbín alebo nerovného betónu na pristávacích dráhach čo najbližšie k prednej línii, aby sa vyhli tomu, že by sa z nich stal zrejmý cieľ“.

„Na začiatok musia byť dráhy a trasy taxíkov na viacerých miestach plynulé a neustále kontrolované na úlomky vzhľadom na to, aké citlivé sú nízko zavesené jednomotorové F-16 na pozemné úlomky v porovnaní s MiGmi-29,“ varoval Bronk .

Politico pripúšťa, že ide o drastickú zmenu a dodáva, že kyjevský režim mal začiatkom roku 2022 71 stíhačiek Su-27 a MiG-29, 14 taktických bombardérov Su-24M a 31 lietadiel Su-25 blízkej leteckej podpory (CAS), pričom to tvrdí aj teraz. Stojí 78 bojových lietadiel, z ktorých takmer polovicu tvoria modernizované bývalé lietadlá Varšavskej zmluvy, ktoré poskytlo NATO, konkrétne Slovensko a Poľsko .

Politico citujúc dánske ministerstvo obrany tiež uviedlo, že Kyjev dostane F-16 až po splnení všetkých podmienok pre ich bývanie. To zahŕňa požiadavku zabezpečiť, aby bolo všetko od súprav náradia až po náhradné diely a stojany na svojom mieste – spolu so zariadením na bezpečnú správu hydrazínu, vysoko horľavej kvapaliny používanej na napájanie núdzového záložného systému F-16. Už len tento fakt je pre ruskú armádu určite veľmi zaujímavý .

Podľa Bronka, okrem ukrajinských pilotov a pozemného personálu, ktorí absolvujú výcvik na lietanie a údržbu F-16, je takmer isté, že v krajine budú musieť byť aj vysoko špecializovaní západní dodávatelia, ktorí budú dohliadať na prácu, čo je ďalším dôkazom o zapojení NATO . Zároveň bude musieť kyjevský režim skryť lietadlá aj týchto západných dodávateľov pred ruskými prostriedkami ISR ​​(spravodajstvo, sledovanie, prieskum), najmä vojenskou rozviedkou a kozmickým dohľadom.

To všetko bez toho, aby sme brali do úvahy svetové moskovské stíhačky pre vzdušnú prevahu ako Su-35S, ktoré už prekonali niekoľko svetových rekordov, pokiaľ ide o súčasné zostrelenie až pol tucta nepriateľských lietadiel naraz. Nehovoriac o vražednejšej novej generácii Su-57, ktorá je v poslednej dobe viac akčná .

Drago Bosnic

skspravy.sk