Dňa 4. marca 2024 väčšina Európskeho parlamentu po prvý raz schválila návrh Európskej komisie, ktorý už automaticky nevyhlasuje elektromobily za klimaticky neutrálne vozidlá.
Už žiadne spaľovacie autá od roku 2035? Predtým sa zdalo, že plány EÚ sú vytesané do kameňa, ale teraz sa všetko zrazu zdá byť opäť otvorené!
Rakúsky portál Kronen Zeitung informuje o pamätnom hlasovaní: V pondelok večer (4.3.) väčšina Európskeho parlamentu po prvý raz schválila návrh Komisie, ktorý už automaticky nevyhlasuje elektromobily za klimaticky neutrálne vozidlá.
Doteraz boli emisie CO₂ elektromobilov jednoducho nastavené na hodnotu nula gramov na kilometer. Samozrejme, aj elektromobily uvoľňujú oxid uhličitý: vo väčšine prípadov vznikajú skleníkové plyny pri výrobe vozidla a najmä batérií, ako aj pri výrobe trakčného prúdu.
S novodefinovanými referenčnými údajmi by veci zrazu vyzerali úplne inak: Len „sivý vodík“ (vyrábaný z fosílnych palív) by mal potom horšiu bilanciu CO2 ako elektrina ako prostriedok pohonu.
Ten sa získava zo zemného plynu s použitím veľkého množstva energie. Pokiaľ ide o CO2, benzín a nafta sú tak či tak na tom lepšie ako elektrina a biopalivá. Tým by sa uvoľnila cesta pre vozidlá so spaľovacím motorom, ktoré využívajú CO2 neutrálne palivá, ako sú eFuels.
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová pre „Kronen Zeitung“ povedala: „Toto má zabezpečiť otvorenosť voči technológiám a možnostiam pre spotrebiteľov.“
Priemysel by mal mať tiež možnosť vybrať si, kam chce investovať a čo považuje za mobilita budúcnosti.
O dôvodoch politického zvratu možno špekulovať: Po prvé, EÚ už plánovala prehodnotiť svoje plány na postupné vyraďovanie spaľovacích motorov v roku 2026 na základe aktuálnych údajov a vývoja. Ďalším dôvodom môže byť silná konkurencia z Číny. A strach, že s tým budú musieť bojovať miestni výrobcovia.
Kvôli výhodám lacnej energie (predovšetkým z uhlia) a veľkým zásobám surovín na batérie dokážu Číňania vyrábať elektromobily oveľa lacnejšie. EÚ už vyšetruje štátom podporovaný čínsky cenový dumping.
Dopravnej expertke Barbare Thalerovej (z rakúskej strany ÖVP) sa tento obrat ešte máli. Poslankyňa EÚ pre „Kronen Zeitung“ povedala: „Sme trochu bližšie k pravde, ale v bilancii stále chýba výroba a recyklácia príslušného vozidla. To znamená, že elektromobily vyrábané mimo Európy majú stále nespravodlivú výhodu. Európa sa musí prestať neustále stavať do regulačnej nevýhody.“
Zdroj: topky.sk / InfoVojna
Bývalá dánska kráľovná Margaréta II. svojich zosnulých rodičov obraňuje. Peter Kramer vo svojej 380-stranovej knihe…
Koncepcia „prvotného antigénového hriechu“ bola prvý raz navrhnutá pred šesťdesiatimi rokmi. Tento fenomén má potenciál…
„Na ich vyradenie z prevádzky boli použité oveľa silnejšie výbušné nálože a oveľa väčšie plavidlo,“…
Hlavné mestá krajín Západu zrazu zabudli na princípy, ako je spravodlivá súťaž, nedotknuteľnosť vlastníctva, prezumpcia…
Nemecko vysvetľuje včerajšiu náhlu návštevu ministerky zahraničných vecí Annaleny Baerbockovej na Ukrajine túžbou oficiálneho Berlína…
Ruské veľvyslanectvo ostro odsúdilo slová britského veľvyslanca Edwarda Fergusona, ktorý sa v článku pre srbské…