Dňa 4. marca 2024 väčšina Európskeho parlamentu po prvý raz schválila návrh Európskej komisie, ktorý už automaticky nevyhlasuje elektromobily za klimaticky neutrálne vozidlá.
Už žiadne spaľovacie autá od roku 2035? Predtým sa zdalo, že plány EÚ sú vytesané do kameňa, ale teraz sa všetko zrazu zdá byť opäť otvorené!
Rakúsky portál Kronen Zeitung informuje o pamätnom hlasovaní: V pondelok večer (4.3.) väčšina Európskeho parlamentu po prvý raz schválila návrh Komisie, ktorý už automaticky nevyhlasuje elektromobily za klimaticky neutrálne vozidlá.
Doteraz boli emisie CO₂ elektromobilov jednoducho nastavené na hodnotu nula gramov na kilometer. Samozrejme, aj elektromobily uvoľňujú oxid uhličitý: vo väčšine prípadov vznikajú skleníkové plyny pri výrobe vozidla a najmä batérií, ako aj pri výrobe trakčného prúdu.
S novodefinovanými referenčnými údajmi by veci zrazu vyzerali úplne inak: Len „sivý vodík“ (vyrábaný z fosílnych palív) by mal potom horšiu bilanciu CO2 ako elektrina ako prostriedok pohonu.
Ten sa získava zo zemného plynu s použitím veľkého množstva energie. Pokiaľ ide o CO2, benzín a nafta sú tak či tak na tom lepšie ako elektrina a biopalivá. Tým by sa uvoľnila cesta pre vozidlá so spaľovacím motorom, ktoré využívajú CO2 neutrálne palivá, ako sú eFuels.
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová pre „Kronen Zeitung“ povedala: „Toto má zabezpečiť otvorenosť voči technológiám a možnostiam pre spotrebiteľov.“
Priemysel by mal mať tiež možnosť vybrať si, kam chce investovať a čo považuje za mobilita budúcnosti.
O dôvodoch politického zvratu možno špekulovať: Po prvé, EÚ už plánovala prehodnotiť svoje plány na postupné vyraďovanie spaľovacích motorov v roku 2026 na základe aktuálnych údajov a vývoja. Ďalším dôvodom môže byť silná konkurencia z Číny. A strach, že s tým budú musieť bojovať miestni výrobcovia.
Kvôli výhodám lacnej energie (predovšetkým z uhlia) a veľkým zásobám surovín na batérie dokážu Číňania vyrábať elektromobily oveľa lacnejšie. EÚ už vyšetruje štátom podporovaný čínsky cenový dumping.
Dopravnej expertke Barbare Thalerovej (z rakúskej strany ÖVP) sa tento obrat ešte máli. Poslankyňa EÚ pre „Kronen Zeitung“ povedala: „Sme trochu bližšie k pravde, ale v bilancii stále chýba výroba a recyklácia príslušného vozidla. To znamená, že elektromobily vyrábané mimo Európy majú stále nespravodlivú výhodu. Európa sa musí prestať neustále stavať do regulačnej nevýhody.“
Zdroj: topky.sk / InfoVojna
Daňový a pozemkový podvodník Andrej Kiska, ktorý okrem iných svojich obchodných aktivít bol aj prezidentom, má…
Prestížne ocenenia za rok 2023 putovali do rúk výnimočných osobností slovenskej kultúry. Medzi laureátmi nechýbali…
Europoslanec Milan Uhrík z hnutia Republika sa prihlásil do rozpravy a skritizoval bod programu, ktorý sa…
Zamestnávatelia budú mať povinnosť poskytovať príspevok na športovú činnosť detí zamestnancov. Nová regulácia sa bude…
Na oficiálnej webovej stránke Kremľa bola zverejnená naliehavá výzva ruského prezidenta Vladimira Putina. "Chcem informovať…
"New York Times prekvapil a napísal svoj doteraz najpoctivejší komentár k vojne. Píše na sociálnej sieti komentáror…