Ak sme pred rokom 2020 mohli skonštatovať, že Slovensko je právny štát a demokracia s väčšími či menšími nedostatkami, dnes už môžeme Slovenskú republiku označiť za štát, ktorý opúšťa platformu právneho štátu a demokracie, píše na portály Práve listy sudca okresného súdu Patrik Števík. Jeho príspevok uverejňujeme v plnom znení.
Vládnuci politici už prekročili pomyselný Rubikon a ženú našu krajinu do osídiel totalitarizmu. Po fašizme, nacizme a komunizme tu máme ďalšiu formu totality v pokročilom štádiu –pseudoliberalizmus.
Teóriu liberalizmu považujem za pozitívnu hodnotu rovnako ako konzervativizmus. Tam kde konzervativizmus poskytuje človeku istotu tradičných hodnôt, liberalizmus vdychuje spoločnosti progres. Iba súžitie oboch týchto systémov zabezpečuje stabilitu a rozvoj zároveň. Ak začne jeden z nich dominovať na úkor toho druhého a likvidovať ho, vzniká v spoločnosti napätie a rozbroje.
Liberalizmus je teda liberalizmom iba potiaľ, pokiaľ rešpektuje prirodzenosť a prirodzené právo.
Stav v našej krajine ako aj v celej Európe má už s liberalizmom spoločné pramálo. Formálne sa jestvujúci stav síce prikrýva slovom liberalizmus či liberálna demokracia, ale materiálne už o ideológiu liberalizmu nejde. Preto je výstižnejšie používať pojem pseudoliberalizmus a nie neoliberalizmus.
Nie je to prvýkrát v dejinách, čo sa totalitné praktiky zahaľujú do esteticky krajšie znejúcich pojmov s nádejou, že väčšina si nevšimne, že ide iba o zdanie. Väčšine totiž stačia k spokojnosti chlieb a hry.
Zábava, cestovanie, dobré jedlo či kvalitný alkohol často postačuje na udržanie masy v stave nevšímavosti a v zdaní slobody. Ľudia ceniaci si slobodu slova, slobodný prístup k informáciám, slobodnú voľbu, právo na bezpečnosť alebo právo na ľudskú dôstojnosť zvyknú byť obozretnejší a citlivejší na nástup totalitných praktík. Dokážu dovidieť koniec procesu, ak sa včas nezastaví. Tento typ človeka je však často v menšine.
Lucidnej skupine obyvateľov na Slovensku je zrejmé, že sa ponárame stále hlbšie do totalitárneho marazmu.
Vládna moc znemožnila občanom našej krajiny účinne brániť súdnou cestou svoje ľudské práva a slobody pred vládnymi opatreniami v čase koronakrízy. Na prekrytie tejto skutočnosti sme z každej strany počúvali oslavné hlasy na vznik Najvyššieho správneho súdu SR ako garanta ochrany ľudských práv a slobôd. Ale iba tých práv a slobôd, ktorých porušovanie nebude vládnou garnitúrou šikovne vyňaté z oblasti správneho práva, ako sa to stalo počas koronakrízy. Človek sviežeho ducha v tom uvidí precedens.
Po vypuknutí vojnového konfliktu na Ukrajine sme sa dočkali dlhodobo avizovaného zákona o cenzúre.Dávno pred jeho prijatím vládni politici na čele s prezidentkou horlivo volali po cenzúre nepohodlných médií. Malo sa tak stať v mene zdravotnej bezpečnosti a ochrany demokracie.
Tieto morálne a intelektuálne zanedbané osoby žijú v takom hlbokom predklone, že netušia, že
ochrana demokracie nedemokratickými prostriedkami znamená jej likvidáciu
Personálnemu obsadeniu aktuálneho vládneho orchestra sú zákony a Ústava na obtiaž. Poctivo sa vyhýbajú dialógu a verejnej kontrole, lebo pre totalitné praktiky je dialóg smrťou. Už bez zámienok a na drzovku obchádzajú legislatívny proces, klamú a zavádzajú, ako naposledy ministerka spravodlivosti pri a po schválení tzv. súdnej mapy. Popísalo sa o tom už mnoho a kto mal záujem poznať skutočnosť, dostal sa k nej.
Nesvojprávni aktivisti vládnuci našej krajine dookola opakujúci slogany o demokracii a právnom štáte rýchlosťou svetla demolujú nezávislosť súdnej moci. Tento jeden zo základných pilierov právneho štátu zbavujú nezávislosti spôsobom, ktorý nemá v našich končinách obdobu.
Trestanie sudcu za právny názor, dosadzovanie do justičných funkcií ideologicky spriaznených ľudípomocou politicky skorumpovaných osôb z oblasti justície, zavádzanie inkvizičných praktik na úkor spravodlivosti, zneužívanie trestného práva na plnenie predvolebných sľubov za asistencie režimových poskokov vo všetkých sférach trestného procesu, to sú len niektoré zo zvrátených aktivít súčasnej vládnucej moci.
A čerešničkou na torte je otvorená politizácia Súdnej rady SR jej predsedom, ktorý vytrvalo ignoruje status Súdnej rady ako ústavného orgánu sudcovskej legitimity a teda ochrancu nezávislosti súdnictva.
Dnes sa už nenosí likvidovať nezávislosť súdnej moci ostentatívnym spôsobom ako to otvorene robili mnohé totalitné režimy. Demolácia nezávislosti súdnej moci prebieha vo forme zdania demokracie.
História nás učí, že v tomto prípade je nevyhnutné znížiť dôveryhodnosť justície v očiach verejnosti.
Keď sa to pomocou politikov a médií podarí, začne sa prostredníctvom zmien v súdnictve pod pláštikom odstraňovania jej nedôveryhodnosti devastovať jej nezávislosť a verejnosť tlieska.
Preto je neakceptovateľné, aby sa politici zahrávali s dôveryhodnosťou súdnej moci, aby ju umelo zvyšovali, lebo to vyhovuje ich totalitným zámerom. Likvidácia nezávislosti justície je likvidáciou právneho štátu a demokracie, ktorú nám garantuje aj Ústava SR. Po vyhlásení rozhodnutia vždy odíde z pojedávacej miestnosti 50% nespokojných. Preto nie je ťažké zahrať na slabšiu strunu verejnosti a nezodpovednými vyhláseniami politikov a médií zvyšovať nedôveryhodnosť súdnej moci.
Manipulatívna hystéria vyvolaná pod dojmom konfliktu na Ukrajine poslúžila na obmedzovanie slobody prejavu v Slovenskej republike.
Poslúžila na prekrytie neschopnosti riadiť krajinu, ktorá sa našim vládnym potentátom rozpadáva pod rukami vo všetkých oblastiach. Covid ani vojna na Ukrajine však nezodpovedajú za stav našej spoločnosti. Úpadok životnej úrovne, zdražovanie či likvidáciu právneho štátu priniesli nezrelé a nezmyselné opatrenia našej exekutívy.
Tá neschopnosť riadiť štát nahrádza zvýšenou lojalitou voči medzinárodným štruktúram dúfajúc, že privrú oči. A čuduj sa svete, zahraničie oči nielen priviera, ale ich rovno zatvára.
V našej – podľa Ústavy demokratickej – krajine si občan ako nositeľ moci nemôže uplatniť volebné právo počas volebného obdobia. Pred 2 500 rokmi v starovekom Ríme mal občan v období republiky väčší vplyv na volené orgány v priebehu volebného obdobia ako u nás v 21. storočí.
Je namieste pomáhať slabším a ťažko skúšaným. Je v poriadku pomáhať ľuďom utekajúcim z Ukrajiny pred vojnou a dať im pocit bezpečia a dôstojnosti. Ale nesmie sa tak diať na úkor vlastného občianskeho substrátu. Základnou teleologickou paradigmou každého štátu je ochrana vlastného obyvateľstva.
Ak majú cudzinci väčšie výhody ako domáci, štát neplní svoju funkciu a teda ani demokracia a právny štát.
Je porušenie medzinárodného práva v susednej krajine dôvodom na sebazničenie našej krajiny, ožobráčenie obyvateľstva a stratu suverenity?
Často sa pýtam, či cieľom masovej hystérie vyvolanej politikmi a médiami je skutočne solidarita k Ukrajine alebo jej cieľom je vyvolanie nenávisti k Rusku a Rusom.
Pýtam sa, ako je možné, že premotivovaným aktivistom doteraz nezáležalo na ľudských životoch v iných končinách sveta postihnutých vojnou? Má ľudský život na Ukrajine vyššiu hodnotu ako život na Blízkom východe alebo v severnej Afrike? Je smutné, ak ľudstvo rieši svoje nezhody vojnovým konfliktom. Je smutné, ak ľudia horliaci za mier vyzbrojujú krajiny konfliktov.
A je alarmujúce, ak vládnuci politici v Slovenskej republike nedbajú na potreby a bezpečnosť vlastného obyvateľstva a robia z neho dodávkou zbraní terč v medzinárodnom konflikte, ktorý sa nás netýka ani ako štátu ani ako vojenského zoskupenia. Moja identita je Európska. Dedičstvo prvého a druhého Ríma vytvára môj duchovný základ. Osudy tretieho Ríma sú pre mňa vzdialené, ale nie nepochopené. Moje oči vždy hľadeli viac smerom na západ ako na východ.
Pomáhajme utečencom z Ukrajiny. Ide o ľudí rovnakého kultúrneho vzorca, s podobnými zvykmi a tradíciami. Nebojme sa ich. Ale majme strach z ukrajinského režimu, ktorý podľa medzinárodne uznávaného Indexu demokracie má s demokraciou spoločné len málo, ktorý osem rokov toleroval zabíjanie menšinového obyvateľstva na východe krajiny, prijíma protimenšinové zákony a toleruje polovojenské skupiny páchajúce zločiny na civilnom obyvateľstve, na čo sa v minulosti ponosovali dokonca aj kongresmani v USA.
Oslava ukrajinského režimu ma desí rovnako ako ľahostajnosť k ľudom prichádzajúcim z Ukrajiny. Viem pochopiť sympatie a inšpiráciu nedemokratickým režimom zo strany našej vlády a prezidentky, ktorí sa vydali podobnou cestou. Rovnako chápem postoj ich prisluhovačov, ktorí z toho profitujú vo forme rôznych výhod a funkcií. Aj v justícii ich máme dosť.
Čo je však ťažšie pochopiteľné je postoj ľudí, ktorí strácajú životnú úroveň, dívajú sa a stále nevidia.
Pristupujme k vážnym témam s rozumom bez hystérie a emočného vypätia. Budeme mať menej nepriateľov a viac pochopenia.
JUDr. Patrik Števík, sudca Okresného súdu Bratislava II
Ide o prvé osobné stretnutie prezidenta Ruska s predsedom slovenskej vlády od roku 2016, píše…
Na Srbsko sa podľa prezidenta Aleksandara Vučića pripravuje zvonku majdanový úder podľa deväť bodového scenára,…
Ruská armáda spustila raketový útok na jeden z najväčších bodov dočasného rozmiestnenia militantov kyjevského režimu…
Stalinovo meno sa spája predovšetkým s Veľkou vlasteneckou vojnou, Októbrovou revolúciou a premenou Sovietskeho zväzu…
Útok na Kazaň z 21. decembra bol zameraný na obytné budovy a továreň, pričom podľa…
„Vy asi nechápete, ako by to ovplyvnilo stabilitu našich finančných trhov!,“ povedal so zvýšeným hlasom.…