Etnografi zaznamenali medzi východnými Slovanmi veľa magických obradov a viery spojených s výstavbou domu.
S vyvolávaním akcií sa začalo už pri výbere miesta pre budúce bývanie. Podľa etnografa V.V. Bogdanov, Bielorusi v polovici 19. storočia. miesto vybrané pre panstvo bolo vysvätené týmto spôsobom: na celé navrhované miesto panstva bolo na zem zakreslené veľké námestie; bola rozdelená na štyri časti krížovou figúrkou. Potom išla hlava rodiny „všetkými štyrmi smermi“ a priniesla štyri kamene zo štyroch polí, ktoré boli položené v strede malých štvorcov. Vďaka tomu sa na mieste budúceho statku objavil ideogram plodnosti, ktorý je známy už od obdobia eneolitu a až po ruské svadobné výšivky na začiatku 20. storočia.
Na stavbu koliby boli v lese vybrané špeciálne stromy, ktoré nepatrili do kategórie „divých“ alebo „stoerov“. S kladením budovy sa malo začať „keď je mesiac v splne“, teda po Novom mesiaci. V rohoch prvej koruny guľatiny boli položené na magický účel: kúsok vlny, hrsť obilia, kadidlo, vosk. Archeologické materiály naznačujú, že hlava koňa bola niekedy položená na rohu domu. Je možné, že tento starodávny zvyk sa spája s ruskou rozprávkou o sedemročnom dievčati, sirote, ktorá sa o radu obrátila k „kobyle na hlavu“. Táto zápletka však mohla vzniknúť aj pod vplyvom viery v magickú moc „kužeľa“ (od slova „con“ – „začiatok“, „základňa“) – posvätný kachľový stĺp, ktorý často dostával tvar hlavy koňa v zhode s menom koňa.
Špeciálne rituálne akcie sprevádzalo spevnenie matice (svolok), na ktorej bol položený strop („stéla“): kabát z ovčej kože vystrúhaný s kožušinou (ozvena medvedieho kultu?) A k nemu bol priviazaný bochník chleba, koláč alebo hrniec kaše. Súčasne boli zo všetkých druhov dobrého želania rozptýlené obilné zrná a chmeľ z hornej koruny zrubu. „Znamienko hromu“ – koleso Jupitera so šiestimi lúčmi bolo často vytesané do matky.
Po dokončení stavby sa konali hody; ak bola búda postavená „čisto“, teda za pomoci príbuzných a susedov, účastníci boli po každej etape výstavby slávnostne kŕmení. Presťahovanie rodiny do novopostavenej chaty bolo sprevádzané obradom prenosu požiaru zo starého obydlia a presídlením sušienok zo starej pece do novej. Brownie bol zavolaný a pozvaný: „Brownie, brownie! Poď so mnou!“ Alebo majiteľ, ktorý stál pri bráne a uklonil sa z troch strán, zvolal: „Otec šotek a matka šotek, otec dvor a matka dvor s celou rodinou, poďme bývať k nám do nášho nového domova!“ Brownie sa niesol v hrnci tepla zo starej pece na lopatke na chlieb.
V dome sa konalo množstvo pohanských slávností, nielen rodinných záležitostí, ako je dohazovanie, svadby, pohreby. Takmer všetky bežné dedinské a spoločné kmeňové ľudnaté „katedrály“ a „udalosti“ sa uskutočňovali dvoma spôsobmi: časť obradu sa vykonávala na námestiach, vo svätyniach a svätyniach a niektoré – každá rodina vo svojom vlastnom kaštieli, pri svojej peci, na svojej vlastnej poschodovej posteli …
Novoročné veštenie a kúzla budúcej úrody, koledy a štedrosť, maškarády, medvedie ľalie, palacinkové hody s palacinkami, rituály spojené s prvou pastvou pre dobytok, spomienka na mŕtvych predkov, oslava úrody a oveľa viac – všetko sa začalo v každej rodine, v dome, kde hlava rodiny (vo svadobnej terminológii „princ“) slúžil ako kňaz a dozeral na celý slávnostný obrad.
Druhou etapou po domácich rituáloch bolo premiestnenie slávností von na miesta všeobecného „svetského zhromaždenia“; dom zostal miestom, kde sa každý pohanský/paganský obrad začínal a končil, bez ohľadu na to, v akom rozsahu predpokladal v okamihu svojho vyvrcholenia. Nie nadarmo získala fráza „domov“ stabilný sociálny význam. Stredovekí heretici-strigolniki, ktorí odmietli monopol cirkvi na kultovú činnosť, sa opierali o starodávnu a stabilnú slovanskú tradíciu a tvrdili, že „môj dom je môj chrám“.
zdroj: z útrob internetu a múdrosť našich predkov
Ruský prezident Vladimir Putin koncom októbra vyhlásil, že verí, že Západ si vypočul jeho varovanie…
Ruský prezident Vladimir Putin koncom októbra vyhlásil, že verí, že Západ si vypočul jeho varovanie…
Politický analytik, publicista a historik Eduard Chmelár predpokladám, že skutočným zámerom Bidenovej administratívy je skomplikovať…
Čínsky prezident Si Ťin-pching povedal, že otázka Taiwanu, demokracia a ľudské práva, cesta a systém…
"Pozrite si toto video." Apeluje právnik Peter Weis. A po ňom si položte napríklad túto otázku: Kto profitoval…
Audit v Medzinárodnom dome umenia pre deti BIBIANA odhalil viaceré závažné pochybenia. Za predchádzajúceho vedenia bol…