Generálny prokurátor Maroš Žilinka navrhol preskúmať ústavnosť obmedzení základných práv a slobôd v súvislosti s predĺžením núdzového stavu. Dňa 23. 3. 2021 podal na Ústavný súd návrh na začatie konania o súlade uznesenia vlády, ktorým predĺžila núdzový stav, s ústavou.
GP Žilinka navrhuje, aby Ústavný súd Slovenskej republiky podľa čl. 129 ods. 6 Ústavy Slovenskej republiky a S 196 ods. 2 zákona č. 314/2018 Z. z. o Ústavnom súde Slovenskej republiky vydal tento nález:
„1. Uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 160 zo 17. marca 2021 k návrhu na opakované predĺženie času trvania núdzového stavu podľa čl. 5 ods. 2 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov vyhláseného uznesením vlády SR č. 587 z 30. septembra 2020 a na prijatie opatrení podľa čl. 5 ods. 4 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov, ktoré bolo vyhlásené v Zbierke zákonov Slovenskej republiky 19. marca 2021 pod č. 104/2021 Z. z., v bodoch c.l., D.l., E.l, F.l., F.5., F.6. a F.7., nie je v súlade s čl. 1 ods. 1 prvou vetou, čl. 2 ods. 2, čl. 13, čl. 16 ods. 1 a čl. 23 ods. 1 a 3 Ústavy Slovenskej republiky.
2. Body C.l., D.l., E.l, F.l., F.5., F.6 a F.7. uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 160 zo 17. marca 2021 k návrhu na opakované predĺženie času trvania núdzového stavu podľa čl. 5 ods. 2 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov vyhláseného uznesením vlády SR č. 587 z 30. septembra 2020 a na prijatie opatrení podľa čl. 5 ods. 4 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov, ktoré bolo vyhlásené v Zbierke zákonov Slovenskej republiky 19. marca 2021 pod. č. 104/2021 Z.z.,
Ďalej v jeho návrhu nasleduje rozsiahle vysvetlenie a odôvodnenie, ktoré je ukončené týmto záverom:
„Z týchto dôvodov považujem uznesenie vlády č. 104/2021 Z. z. v bodoch C.l., D.l., E.l, F.l., F.5., F.6 a F.7 za rozhodnutie, ktoré nie je v súlade s čl. 1 ods. 1 prvou vetou, čl. 2 ods. 2. čl. 13. čl. 16 ods. 1 a čl. 23 ods. 1 a 3 ústavy Slovenskej republiky.“
Ústavná prax hovorí, že v takom prípade by u dotknutých častí uznesenia vlády o núdzovom stave Ústavný súd mal ich platnosť pozastaviť do doby, kým o nich nerozhodne.
Ján Baran ©
Vraj sa tým klaniame režimu, ktorý podkopáva bezpečnosť celej Európy. Novopečený „energetický expert“ a poslanec…
Ukrajinský prezident podľa slovenského premiéra finančne poškodzuje Slovensko a kvôli podpore sankcií na ruský jadrový…
Ide o prvé osobné stretnutie prezidenta Ruska s predsedom slovenskej vlády od roku 2016, píše…
Na Srbsko sa podľa prezidenta Aleksandara Vučića pripravuje zvonku majdanový úder podľa deväť bodového scenára,…
Ruská armáda spustila raketový útok na jeden z najväčších bodov dočasného rozmiestnenia militantov kyjevského režimu…
Stalinovo meno sa spája predovšetkým s Veľkou vlasteneckou vojnou, Októbrovou revolúciou a premenou Sovietskeho zväzu…