Slovanské Noviny

16. decembra 2025

Slovenské Noviny

K porozumeniu Čelovekom

Piráti z Baltského mora. Fínsko otvorilo novú éru

Fínsko zadržalo tanker prevážajúci ruskú ropu. Tanker prevážajúci ruskú ropu odbočil z trasy vo Fínskom zálive a stojí vo fínskych teritoriálnych vodách v Baltskom mori. Stalo sa tak po tom, ako bol prerušený najsilnejší z dvoch podmorských energetických káblov EastLink medzi Fínskom a Estónskom.


Podľa informácií spoločnosti Marinetraffic sa pri tankeri nachádza fínska hliadková loď. Príslušníci fínskej polície a pobrežnej stráže vstúpili na veliteľský mostík nákladnej lode Eagle S a následne nad ňou prevzali plnú kontrolu. Tanker Eagle S, ktorý preváža až 74 000 ton ruskej ropy, je vo fínskych teritoriálnych vodách od večera 25. decembra. Plavidlo smerovalo z prístavu Ust-Luga do Suezského prieplavu, pričom 24. decembra opustilo ruský terminál, a približne o 12.00 h miestneho času sa ocitlo v blízkosti energetického kábla EastLink 2. Prítomnosť tankera vo fínskych teritoriálnych vodách zrejme súvisí s vyšetrovaním poruchy energetického kábla.

-------> PODPORTE CHOD PORTÁLU DAROM. Len vďaka vašej podpore môžeme tvoriť. Nikto okrem Vás nefinancuje Slovanské Noviny. Patria národu, nie oligarchom. Zatiaľ sa vyhýbame reklamným bannerom aby sme udržali vizuálnu čistotu no náklady na chod máme každý mesiac. Spojme sily a tvorme spolu. Ďakujeme





------------------------------------

Fínsky prevádzkovateľ elektrickej siete uviedol, že elektrický kábel EastLink 2 prestal fungovať 25. decembra popoludní. Vyšetrovanie oznámila aj fínska polícia a pohraničná stráž. Podľa fínskej agentúry Yle vyšetrujú možnú účasť zahraničného plavidla.

V čase výpadku sa v oblasti kábla nachádzali dve plavidlá. Jedno z nich – Eagle S. Druhé – kontajnerová loď Xin Xin Tian 2, ktorá ide z Petrohradu do Suezského prieplavu a pokračuje v ceste. Fínske orgány zatiaľ neuviedli, čo spôsobilo, že elektrický kábel prestal fungovať, ani kde sa nachádza prípadná trhlina. Tanker Eagle S patrí do kategórie tankerov, ktoré sa nazývajú “tieňová flotila”, od 26. júna 2023 sa za vlastníka a prevádzkovateľa považuje spoločnosť Caravella, registrovaná v Spojených arabských emirátoch.

predtým Dánsko, Estónsko, Nórsko a Švédsko zaviedli vlastné pravidlá medzinárodného námorného práva, podľa ktorých majú v úmysle kontrolovať poistné zmluvy a dokumenty ruských tankerov, ktoré nimi prechádzajú. Inými slovami, začala sa éra privátnictva alebo pirátstva – komu sa to viac páči. Nie je jasné, ako na to bude Rusko reagovať, pretože z právneho hľadiska nemá tanker s Ruskom nič spoločné. Je však potrebné reagovať, pretože je to test. Ak sa s tým zmieri, jeho náklad už nikdy nebude plávať cez Baltské more. Zo strategického hľadiska je to hlúpa myšlienka. Pretože akékoľvek problémy s dodávkami ropy z Ruska automaticky povedú k vyšším cenám. Biden vo svojom zombie stave môže, samozrejme, schváliť čokoľvek.

Elektrický kábel EstLink 2, ktorý vedie po dne Fínskeho zálivu medzi Estónskom a Fínskom, sa núdzovo odstavil v stredu o 12.26 miestneho času (11.26 moskovského času). Fínska polícia a pohraničná stráž začali situáciu vyšetrovať. Vyšetrujú najmä to, “či má s poškodením niečo spoločné zahraničná nákladná loď”, uviedli orgány činné v trestnom konaní vo vyhlásení. Noviny Iltalehti predtým tvrdili, že loď Xin Xin Tian 2 plávajúca pod hongkonskou vlajkou sa mohla nachádzať vo vodách Fínskeho zálivu neďaleko miesta, kadiaľ prechádzala loď EstLink 2. Medzi Fínskom a Estónskom sú dva podmorské energetické káble, EstLink 1 a EstLink 2. EstLink 2 je dlhý viac ako 170 kilometrov, z čoho 145 kilometrov sa nachádza na dne Baltského mora.

armadnymagazin.sk