Slovanské Noviny

6. novembra 2024

K porozumeniu Čelovekom

Slovensko čelí výzvam, ktoré prinášajú čínske automobilky, a čakajú ho náročné časy. Hospodárstvo krajiny je totiž existenčne závislé od produkcie áut, a práve v tomto odvetví sa výrazne menia pravidlá hry. Hoci mnohí experti považujú nástup elektromobilov a prísne pravidlá Európskej únie za najväčší problém pre slovenských výrobcov automobilov, skutočným hrozbou sú čínske automobilky, ktoré si podmaňujú európsky trh. O probléme informuje portál zoznam.sk

Slovensko je medzi nimi najviac ohrozené. Koniec vozidiel poháňaných fosílnymi palivami v EÚ a nová norma Euro 7 ohrozujú tradičných výrobcov áut. Tí, ktorí sa dokážu presadiť na trhu elektromobilov, budú víťazmi. Avšak výroba elektromobilov si vyžaduje menej manuálnych pracovníkov, čo bude mať za následok prepúšťanie v automobilových fabrikách.

Čína ako riziko?

Ako keby toho nebolo dosť, odborníci upozorňujú na ešte väčší problém prichádzajúci z Ázie. Ide o prudký nástup čínskych automobiliek v Európe. Otázkou je, ako sa to odrazí na slovenskej ekonomike, zamestnanosti a ziskoch domácich automobiliek. „Rizikom číslo jeden je Čína. Po rozpoznaní potenciálu elektrických áut investovala obrovské zdroje a dnes vedie celosvetový predaj,“ varuje Aurélien Duthoit zo štúdie Allianz.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

Európske automobilky samotné tiež priznávajú túto situáciu. „Najväčším nebezpečenstvom je príchod Číňanov, pretože prichádzajú s konkurencieschopnými cenami a veľmi dobrými autami,“ povedala riaditeľka Peugeotu Linda Jackson na konferencii Financial Times o budúcnosti automobilov.

Slovensko je stále svetovým lídrom vo výrobe vozidiel na počet obyvateľov. Automobilový sektor priamo zamestnáva 176 000 ľudí a spolu s dodávateľmi viac ako 260 000 ľudí. Uvádza ďalej portál zoznam.sk

Problém expanzie čínskych značiek je dvojaký. Predpokladá sa, že Čína bude predávať v Európe milióny áut, čo radikálne zníži vývoz európskych automobiliek do Číny. Do roku 2030 to môže spôsobiť európskym výrobcom straty vo výške až sedem miliárd eur zisku. Najviac postihnuté budú Nemecko, Česko a Slovensko.

Podľa štúdie Allianz by dovoz elektromobilov z Číny mohol európsku ekonomiku pripraviť o straty vyše 24 miliárd eur ročne do roku 2030, čo predstavuje spomalenie o 0,15 percenta HDP. Na Slovensku by to mohlo mať ešte vážnejšie dôsledky, a to až o 0,4 percenta.

Čínske autá – kvalita za tretinovú cenu

Budú mať európski motoristi záujem o čínske elektromobily? Úspech by mohli mať najmä vďaka nízkej cene. Napríklad čínsky výrobca BYD predstavil malé elektrické auto Seagull so vzdialenosťou dojazdu medzi 305 a 405 kilometrami v základnej výbave za menej než 10-tisíc eur. „Cena je absolútne šialená. Je na úrovni asi tretiny ceny elektromobilov v Európe,“ vysvetľuje analytik Petr Knap pre Index. A čo kvalita? „Už dnes vyrábajú veľmi inovatívne autá, takže nemusíme mať obavy o ich kvalitu, ako sme kedysi mali pri kórejských autách,“ hovorí odborník z EY.

Čína však nemá v pláne iba dovoz elektromobilov, ale aj ich výrobu priamo v Európe. Transport cez polovicu sveta je nákladný, a preto viaceré ázijské automobilky už plánujú výstavbu výrobných závodov na starom kontinente.

zdroj: zoznam.sk/plenum/HD

hlavnydennik.sk

.

Máme množstvo plánov, ako sa naďalej zlepšovať a ponúkať Vám čo najkvalitnejší žurnalistický obsah.

Sledujte nás na jednej z najbezpečnejších chatovacích aplikácií Telegram, na ktorom vám prinášame aktuálne bleskové správy.

 

 

LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD

čl.17. Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené. Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, tlačou, obrazom, alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.

Čl.20. Právo slobodne sa združovať je zaručené. Každý má právo spolu s inými združovať sa v spolkoch, spoločnostiach a iných združeniach.

Vyhlásenie:

Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie Slovanské Noviny. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Redakcia Slovanské Noviny nie je zodpovedná za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Za obsah a pôvodnosť príspevku zodpovedá autor alebo pôvodný zdroj. SN publikujú aj názory, ktoré nemusia odrážať stanovisko redakcie, jej vydavateľa alebo oficiálnej interpretačnej línie. Robíme tak z úcty k ústavnej hodnote názorovej plurality, ktorá prispieva k posilneniu demokracie vôle ľudu a väčšiny ako aj otvorenej platformy pre slobodnú výmenu názorov pri hľadaní pravdy a mieru v konfliktom svete. Medicínske a lekárske texty, názory a štúdie v žiadnom prípade nemajú nahradiť konzultácie a vyšetrenia lekármi v zdravotníckom zariadení alebo inými odborníkmi. Slovanské Noviny dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected]

UPOZORNENIE:

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Diskusia

(Pripojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následnom prihlásení sa do účtu.)

 

Príspevkom "na kávu" pomôžete ľahšiemu fungovniu Slovanských Novín a podporíte tvorenie.

Ďakujeme

Odber newsletter. Každý večer súhrn najdôležitejších správ dňa do mailu.