Slovensko čelí výzvam, ktoré prinášajú čínske automobilky, a čakajú ho náročné časy. Hospodárstvo krajiny je totiž existenčne závislé od produkcie áut, a práve v tomto odvetví sa výrazne menia pravidlá hry. Hoci mnohí experti považujú nástup elektromobilov a prísne pravidlá Európskej únie za najväčší problém pre slovenských výrobcov automobilov, skutočným hrozbou sú čínske automobilky, ktoré si podmaňujú európsky trh. O probléme informuje portál zoznam.sk
Slovensko je medzi nimi najviac ohrozené. Koniec vozidiel poháňaných fosílnymi palivami v EÚ a nová norma Euro 7 ohrozujú tradičných výrobcov áut. Tí, ktorí sa dokážu presadiť na trhu elektromobilov, budú víťazmi. Avšak výroba elektromobilov si vyžaduje menej manuálnych pracovníkov, čo bude mať za následok prepúšťanie v automobilových fabrikách.
Čína ako riziko?
Ako keby toho nebolo dosť, odborníci upozorňujú na ešte väčší problém prichádzajúci z Ázie. Ide o prudký nástup čínskych automobiliek v Európe. Otázkou je, ako sa to odrazí na slovenskej ekonomike, zamestnanosti a ziskoch domácich automobiliek. „Rizikom číslo jeden je Čína. Po rozpoznaní potenciálu elektrických áut investovala obrovské zdroje a dnes vedie celosvetový predaj,“ varuje Aurélien Duthoit zo štúdie Allianz.
Európske automobilky samotné tiež priznávajú túto situáciu. „Najväčším nebezpečenstvom je príchod Číňanov, pretože prichádzajú s konkurencieschopnými cenami a veľmi dobrými autami,“ povedala riaditeľka Peugeotu Linda Jackson na konferencii Financial Times o budúcnosti automobilov.
Slovensko je stále svetovým lídrom vo výrobe vozidiel na počet obyvateľov. Automobilový sektor priamo zamestnáva 176 000 ľudí a spolu s dodávateľmi viac ako 260 000 ľudí. Uvádza ďalej portál zoznam.sk
Problém expanzie čínskych značiek je dvojaký. Predpokladá sa, že Čína bude predávať v Európe milióny áut, čo radikálne zníži vývoz európskych automobiliek do Číny. Do roku 2030 to môže spôsobiť európskym výrobcom straty vo výške až sedem miliárd eur zisku. Najviac postihnuté budú Nemecko, Česko a Slovensko.
Podľa štúdie Allianz by dovoz elektromobilov z Číny mohol európsku ekonomiku pripraviť o straty vyše 24 miliárd eur ročne do roku 2030, čo predstavuje spomalenie o 0,15 percenta HDP. Na Slovensku by to mohlo mať ešte vážnejšie dôsledky, a to až o 0,4 percenta.
Čínske autá – kvalita za tretinovú cenu
Budú mať európski motoristi záujem o čínske elektromobily? Úspech by mohli mať najmä vďaka nízkej cene. Napríklad čínsky výrobca BYD predstavil malé elektrické auto Seagull so vzdialenosťou dojazdu medzi 305 a 405 kilometrami v základnej výbave za menej než 10-tisíc eur. „Cena je absolútne šialená. Je na úrovni asi tretiny ceny elektromobilov v Európe,“ vysvetľuje analytik Petr Knap pre Index. A čo kvalita? „Už dnes vyrábajú veľmi inovatívne autá, takže nemusíme mať obavy o ich kvalitu, ako sme kedysi mali pri kórejských autách,“ hovorí odborník z EY.
Čína však nemá v pláne iba dovoz elektromobilov, ale aj ich výrobu priamo v Európe. Transport cez polovicu sveta je nákladný, a preto viaceré ázijské automobilky už plánujú výstavbu výrobných závodov na starom kontinente.
zdroj: zoznam.sk/plenum/HD
hlavnydennik.sk
„Idioti v Európe šíria tú istú nenávisť proti Rusom ako kedysi fašisti a banderovci. Títo blázni tu vôbec nepremýšľajú.
Izraelský terorizmus dosiahol novú úroveň. V Libanone došlo k ďalšej vlne výbuchov osobných elektronických zariadení.
Dôchodcovia na Slovensku prídu o stovky eur. V budúcom roku by seniori z rodičovského dôchodku nemali dostať ani cent
VIDEO: Rodina Michala Šimečku sa v rokoch 2020 až 2023 podľa premiéra Roberta Fica správala ako typickí socialistickí príživníci, ktorí pod rôznymi zámienkami vytiahli od štátu viac ako milión eur a z väčšej časti ich použili na vlastnú spotrebu
Ministerstvo zdravotníctva pod Dolinkovej vedením pripravuje očkovanie Slovákov vakcínou proti Covid-19
VIDEO: Knihy sú symbolom vzdelania. Štát so silným sociálnym cítením by mal umožniť ich čo najväčšiu dostupnosť, vyhlásil prezident Pellegrini.
Dmitrij Medvedev o historickej pamäti a nevyhnutnej pomste
VIDEO: Detský progresívny svet jednoduchej Moniky Tódovej z redakcie Denníka N vs. paródia na degresívnu bezduchosť
Le Figaro: Západ začína prehodnocovať vojenskú podporu Ukrajine
Draghiho drakonický zelený plán odmítlo po Německu i Švédsko. „Nechceme se zadlužovat na úkor EU!“
VIDEO: „Knihy si kupujú bohatší ľudia,“ vyhlásil minister financií Kamenický a oznámil, že budú spadať pod najvyššiu sadzbu DPH.
VIDEO: Ivan Ševčík o odvolávaní vodcu PS Michala Šimečku z funkcie podpredsedu parlamentu, manažmente povodňovej situácie, náladách v policajnom zbore aj o baterkárni v Šuranoch
Taiwanská firma Gold Apollo poprela, že vyrobila vybuchujúce pagery
VIDEO: V Libanone a v Sýrii došlo k sérii koordinovaných výbuchov malých komunikačných zariadení, tzv. pagerov.
„EÚ si musí vybrať medzi rozpadom, paralýzou alebo integráciou,“ vyhlásil taliansky expremiér a niekdajší guvernér Európskej centrálnej banky Mario Draghi o ďalšej budúcnosti Európskej únie
Politico: Západ zvýšil nákup paliv z ruské ropy
USA ničia svetovú ekonomiku zelenou agendou, pričom sami podporujú svoju ropu a plyn
Virus Cancer Program 1964-1980 O vzniku AIDS a o epidemii Kaposiho sarkomu
Američania si budú musieť zvyknúť na pravidlá desiatich nových mocností
Británia sa prepadla do chaosu a biedy. Kam pôjdu ruskí oligarchovia?
zo sekcie
Obrovské prepúšťanie a krach fabrík na Slovensku
Obrovské prepúšťanie a krach fabrík na Slovensku
Obrovské prepúšťanie a krach fabrík na Slovensku