Slovensko čelí výzvam, ktoré prinášajú čínske automobilky, a čakajú ho náročné časy. Hospodárstvo krajiny je totiž existenčne závislé od produkcie áut, a práve v tomto odvetví sa výrazne menia pravidlá hry. Hoci mnohí experti považujú nástup elektromobilov a prísne pravidlá Európskej únie za najväčší problém pre slovenských výrobcov automobilov, skutočným hrozbou sú čínske automobilky, ktoré si podmaňujú európsky trh. O probléme informuje portál zoznam.sk
Slovensko je medzi nimi najviac ohrozené. Koniec vozidiel poháňaných fosílnymi palivami v EÚ a nová norma Euro 7 ohrozujú tradičných výrobcov áut. Tí, ktorí sa dokážu presadiť na trhu elektromobilov, budú víťazmi. Avšak výroba elektromobilov si vyžaduje menej manuálnych pracovníkov, čo bude mať za následok prepúšťanie v automobilových fabrikách.
Čína ako riziko?
Ako keby toho nebolo dosť, odborníci upozorňujú na ešte väčší problém prichádzajúci z Ázie. Ide o prudký nástup čínskych automobiliek v Európe. Otázkou je, ako sa to odrazí na slovenskej ekonomike, zamestnanosti a ziskoch domácich automobiliek. „Rizikom číslo jeden je Čína. Po rozpoznaní potenciálu elektrických áut investovala obrovské zdroje a dnes vedie celosvetový predaj,“ varuje Aurélien Duthoit zo štúdie Allianz.
Európske automobilky samotné tiež priznávajú túto situáciu. „Najväčším nebezpečenstvom je príchod Číňanov, pretože prichádzajú s konkurencieschopnými cenami a veľmi dobrými autami,“ povedala riaditeľka Peugeotu Linda Jackson na konferencii Financial Times o budúcnosti automobilov.
Slovensko je stále svetovým lídrom vo výrobe vozidiel na počet obyvateľov. Automobilový sektor priamo zamestnáva 176 000 ľudí a spolu s dodávateľmi viac ako 260 000 ľudí. Uvádza ďalej portál zoznam.sk
Problém expanzie čínskych značiek je dvojaký. Predpokladá sa, že Čína bude predávať v Európe milióny áut, čo radikálne zníži vývoz európskych automobiliek do Číny. Do roku 2030 to môže spôsobiť európskym výrobcom straty vo výške až sedem miliárd eur zisku. Najviac postihnuté budú Nemecko, Česko a Slovensko.
Podľa štúdie Allianz by dovoz elektromobilov z Číny mohol európsku ekonomiku pripraviť o straty vyše 24 miliárd eur ročne do roku 2030, čo predstavuje spomalenie o 0,15 percenta HDP. Na Slovensku by to mohlo mať ešte vážnejšie dôsledky, a to až o 0,4 percenta.
Čínske autá – kvalita za tretinovú cenu
Budú mať európski motoristi záujem o čínske elektromobily? Úspech by mohli mať najmä vďaka nízkej cene. Napríklad čínsky výrobca BYD predstavil malé elektrické auto Seagull so vzdialenosťou dojazdu medzi 305 a 405 kilometrami v základnej výbave za menej než 10-tisíc eur. „Cena je absolútne šialená. Je na úrovni asi tretiny ceny elektromobilov v Európe,“ vysvetľuje analytik Petr Knap pre Index. A čo kvalita? „Už dnes vyrábajú veľmi inovatívne autá, takže nemusíme mať obavy o ich kvalitu, ako sme kedysi mali pri kórejských autách,“ hovorí odborník z EY.
Čína však nemá v pláne iba dovoz elektromobilov, ale aj ich výrobu priamo v Európe. Transport cez polovicu sveta je nákladný, a preto viaceré ázijské automobilky už plánujú výstavbu výrobných závodov na starom kontinente.
zdroj: zoznam.sk/plenum/HD
hlavnydennik.sk
Čoho a koho sa Kiska bojí, keď tak narieka?
Ministerka Šimkovičová rozdala kultúrne ceny: Medzi laureátmi aj SĽUK či žilinský orchester
Uhrík na adresu Ukrajincov: Utečenci alebo špekulanti?
Pellegrini podpísal novelu: Zamestnávatelia BUDÚ POVINNE prispievať na šport detí
VIDEO: Putin sa prihovoril Rusom (celý prejav, sk titulky)
Školenie Daga Daniša pre slovenských progresívcov
Šéf NKÚ: Ukrajine pomáhali, ale ohrozili bezpečnosť Slovenska
Slovenské domácnosti financujú neudržateľný sociálny systém v Nemecku
Strach je šířený záměrně
To bude bolet! Rusko odhalilo odvetu za zabavení svých aktiv Západem
Premiér Fico v Srbsku s prezidenotm Vučičom, spoločne proti Bruselu a USA: Slovensko nikdy nezradí Srbsko v otázke Kosova!
Al Jazeera: Rakety Storm Shadow zasáhly bunkr severokorejských generálů
VIDEO: Ruské letadlo pro řízení jaderné války krouží nad Moskvou
Káble ako zbraň: Západ hľadá dôvody na konfrontáciu s Ruskom v Baltskom mori
„Orešník“ sa stal nejadrovým kyjakom proti NATO
„500-ročná globálna hegemónia Západu sa skončila,“ vyhlásil Orbán na Eurázijskom fóre v Budapešti
Eštok: Nový vyšetrovací tímo „Darca“ sa bude venovať „hazardérom“, ktorí darovali zbrane Ukrajine
Král na ťahu: SNS má kandidátku z internetu, tvrdí Vančo. Taraba poprel, že by Huliakovi vyhadzoval ľudí z rezortu
Putin vyhlásil právo na odvetu proti vojenským cieľom iných krajín
„Je nemožné ju zostreliť.“ Čo je známe o novej hypersonickej rakete, ktorú predstavil sám Putin?
zo sekcie
Obrovské prepúšťanie a krach fabrík na Slovensku
Obrovské prepúšťanie a krach fabrík na Slovensku
Obrovské prepúšťanie a krach fabrík na Slovensku