Slovensko čelí výzvam, ktoré prinášajú čínske automobilky, a čakajú ho náročné časy. Hospodárstvo krajiny je totiž existenčne závislé od produkcie áut, a práve v tomto odvetví sa výrazne menia pravidlá hry. Hoci mnohí experti považujú nástup elektromobilov a prísne pravidlá Európskej únie za najväčší problém pre slovenských výrobcov automobilov, skutočným hrozbou sú čínske automobilky, ktoré si podmaňujú európsky trh. O probléme informuje portál zoznam.sk
Slovensko je medzi nimi najviac ohrozené. Koniec vozidiel poháňaných fosílnymi palivami v EÚ a nová norma Euro 7 ohrozujú tradičných výrobcov áut. Tí, ktorí sa dokážu presadiť na trhu elektromobilov, budú víťazmi. Avšak výroba elektromobilov si vyžaduje menej manuálnych pracovníkov, čo bude mať za následok prepúšťanie v automobilových fabrikách.
Čína ako riziko?
Ako keby toho nebolo dosť, odborníci upozorňujú na ešte väčší problém prichádzajúci z Ázie. Ide o prudký nástup čínskych automobiliek v Európe. Otázkou je, ako sa to odrazí na slovenskej ekonomike, zamestnanosti a ziskoch domácich automobiliek. „Rizikom číslo jeden je Čína. Po rozpoznaní potenciálu elektrických áut investovala obrovské zdroje a dnes vedie celosvetový predaj,“ varuje Aurélien Duthoit zo štúdie Allianz.
Európske automobilky samotné tiež priznávajú túto situáciu. „Najväčším nebezpečenstvom je príchod Číňanov, pretože prichádzajú s konkurencieschopnými cenami a veľmi dobrými autami,“ povedala riaditeľka Peugeotu Linda Jackson na konferencii Financial Times o budúcnosti automobilov.
Slovensko je stále svetovým lídrom vo výrobe vozidiel na počet obyvateľov. Automobilový sektor priamo zamestnáva 176 000 ľudí a spolu s dodávateľmi viac ako 260 000 ľudí. Uvádza ďalej portál zoznam.sk
Problém expanzie čínskych značiek je dvojaký. Predpokladá sa, že Čína bude predávať v Európe milióny áut, čo radikálne zníži vývoz európskych automobiliek do Číny. Do roku 2030 to môže spôsobiť európskym výrobcom straty vo výške až sedem miliárd eur zisku. Najviac postihnuté budú Nemecko, Česko a Slovensko.
Podľa štúdie Allianz by dovoz elektromobilov z Číny mohol európsku ekonomiku pripraviť o straty vyše 24 miliárd eur ročne do roku 2030, čo predstavuje spomalenie o 0,15 percenta HDP. Na Slovensku by to mohlo mať ešte vážnejšie dôsledky, a to až o 0,4 percenta.
Čínske autá – kvalita za tretinovú cenu
Budú mať európski motoristi záujem o čínske elektromobily? Úspech by mohli mať najmä vďaka nízkej cene. Napríklad čínsky výrobca BYD predstavil malé elektrické auto Seagull so vzdialenosťou dojazdu medzi 305 a 405 kilometrami v základnej výbave za menej než 10-tisíc eur. „Cena je absolútne šialená. Je na úrovni asi tretiny ceny elektromobilov v Európe,“ vysvetľuje analytik Petr Knap pre Index. A čo kvalita? „Už dnes vyrábajú veľmi inovatívne autá, takže nemusíme mať obavy o ich kvalitu, ako sme kedysi mali pri kórejských autách,“ hovorí odborník z EY.
Čína však nemá v pláne iba dovoz elektromobilov, ale aj ich výrobu priamo v Európe. Transport cez polovicu sveta je nákladný, a preto viaceré ázijské automobilky už plánujú výstavbu výrobných závodov na starom kontinente.
zdroj: zoznam.sk/plenum/HD
hlavnydennik.sk
Dánsky korunný princ Frederik a korunná princezná Ingrid podporovali Adolfa Hitlera a nacistické Nemecko viac, ako sa doteraz predpokladalo, píše sa v novej knihe dánskeho novinára.
Prvotný antigénový hriech alebo nepotešujúca správa pre očkovaných od onkológa a hematológa MUDr. Jána Lakotu
Nemecký expert na potápanie neverí príbehu, že plynovody Nord Stream vyhodili do vzduchu Ukrajinci na výletnej jachte.
VIDEO: Protiruské sankcie odsúdili americký dolár na zánik, vyhlásil Lavrov a dodal, že USA a ich spojenci v snahe dominovať svetu oživujú ducha studenej vojny, ale v konečnom dôsledku si píia pod sebou konár.
Scholz pripravil ďalšiu fintu na Putina, teraz to bude „Minsk-3“
Britský veľvyslanec má rezervy v histórii oslobodzovania Srbska
Udržanie predmostia v Kurskej oblasti nie je Zelenského rozmar, ale rozkaz z Washingtonu
Aké by boli ciele ukrajinských BGM-109 Tomahawk?
Orbán očakáva prevrat!
György Gyimesi: Kde sa vlastenci bijú, progresívci víťazia
„Stačilo!“ Kráľovská pekáreň zatvára prevádzku po sérii vlámaní
Američania si dnes volia nového prezidenta USA. O tom, kto bude najbližšie štyri roky šéfovať Bielemu domu sa rozhodujú medzi Kamalou Harrisovou a Donaldom Trumpom
Róbert Švec: Tí, ktorí sa nám smiali, sa už nesmejú. Vyše 100-tisíc podpisov hovorí jasnou rečou
Politológ Abrahám: „Pri tesnej väčšine sú tri hlasy kľúčové. Huliak je kráľovský hráč.“
Prorok Naď: Odzbrojenie Slovenska už vyšetruje ÚBOK
Vučič povedal, aký návrh by mohol dať Trump Rusku a Ukrajine
Gašpar odstupuje z pozície predsedu výboru pre obranu a bezpečnosť
VIDEO: Prokuratura v Pensylvánii začala před volbami amerického prezidenta vyšetřovat rozsáhlé podvody s korespondenčními hlasy
Eduard Chmelár o nadchádzajúcich prezidentských voľbách v USA a slabnúcej Európe, ktorá pasívne čaká na pokyny svojho nového pána
Česi chcú ísť na smrť?
zo sekcie
Obrovské prepúšťanie a krach fabrík na Slovensku
Obrovské prepúšťanie a krach fabrík na Slovensku
Obrovské prepúšťanie a krach fabrík na Slovensku