Ak počujeme takúto kritiku na adresu elektrických áut priamo z Bruselu, je to čosi nevídané. Hoci s trochou zdravého rozumu je to známe už dávno. Elektromobily sú totiž ťažké. A z toho plynie mnoho nevýhod.

Euro NCAP zverejnilo výsledky pravdepodobne posledného tohtoročného kola nárazových testov. Zúčastnilo sa ho až jedenásť modelov áut. Výsledky boli uspokojivé. Veď až deväť vozidiel získalo päť bezpečnostných hviezdičiek – VW ID.7, BMW radu 5, Mercedes-Benz EQE SUV, BYD Tang, Kia EV9, Xpeng G9, Smart 3 a BYD Seal-U. „Zahviezdili“ teda aj čínske automobilky. Len o jednu hviezdičku slabšie boli Honda ZR-V, Hyundai Kona a vietnamský nováčik VinFast VF8. Honda doplatila na aktívnu bezpečnosť, VinFast na nedostatočnú robustnosť zádržných systémov a Hyundai na správanie asistenčných systémov, takže aj štyri hviezdičky získal s „odretými ušami“. No ani to nie je zlé. Zdalo by sa, že bruselské konzorcium bude spokojné, lenže – nie je to tak. Na adresu tohto kola vyjadrilo dokonca znepokojenie. Ako je to možné?
Z jedenástich hodnotených áut totiž len tri vážili menej ako dve tony a iba Smart 3 bol kvalifikovaný ako malé rodinné auto. Asi tušíte, čo za tým stojí. Je tu trend dopytu po väčších autách, najmä SUV a najmä trend rozširujúcej sa ponuky elektromobilov. Takže je logické, že vinou veľkosti a hmotnosti batérií sú moderné autá čoraz ťažšie. Bezpečnostná výbava vozidiel, ktorú mnohí považovali za dôvod nadváhy v posledných rokoch, má na to zanedbateľný vplyv. „Ťažké a výkonné autá nielenže ohrozujú ostatných vodičov, ale majú aj nepriaznivé účinky na životné prostredie. Tieto autá neprispievajú k bezpečnosti a sú vo všeobecnosti energeticky málo účinné,“ píše sa v správe Euro NCAP.
Hyundai Kona bol najslabším účastníkom posledného kola crashtestov. Štyri hviezdičky získal takpovediac s odretými ušami. Dôvodom boli neštandardne pracujúce asistenčné systémy.
Euro NCAP vyslovilo obavy o bezpečnosť, najmä ak sa takéto autá navzájom zrazia, nehovoriac o prípade, ak sa dostanú do kolízie so zraniteľnými účastníkmi cestnej premávky, akými sú chodci či cyklisti. Nevieme si ale predstaviť, ako to zmeniť. Na jednej strane je tu tlak na predaj elektromobilov, ktoré majú nadváhu priamo vo svojej DNA, a na druhej strane tlak zo strany zákazníkov zväčšovať dojazd elektrických áut, čo vedie k použitiu väčších a ťažších akumulátorov. Je to bludný kruh, z ktorého by mohli automobilky vyjsť len vďaka novej objavnej technológii batérií alebo zmenou preferencií zákazníkov, ktorí by zrazu zatúžili po malých elektromobiloch s krátkym dojazdom. Jedno aj druhé je ale zatiaľ fikciou.
Pozrite si výsledky najnovšieho kola crashtestov Euro NCAP
Foto: Euro NCAP
Euro NCAP – december 2023
Profesor Jeffrey Sachs odporučil nemeckému vodcovi: “Najdôležitejšie je, pán Merz, aby ste študovali históriu…”
Nie Rusov, Číňanov, Venezuelčanov…. ale týchto nepopulárnych európskych vojnových štváčov Američania nútia aby obnovili slobodu prejavu
Donald Trump strávil tento rok demontážou západnej architektúry
Bloomberg: Rubeľ sa stal v tomto roku najsilnejšou menou
Putin prikývol: Moskva by mohla vydať dokument, ktorý by sa dotkol všetkých členských štátov NATO
Rajchl o kolóne smerujúcej zo Slovenska na Ukrajinu: Utečenci? Neklamme sa! Ekonomickí migranti!
Obnova Nord Streamu je technicky možná. Chýba však politická vôľa!
Pepe Escobar: Európske elity a „výsada“ prehrať konflikt
Hlasová reč Človeka
Odtajnený archív americkej NSA: Putin varoval Busha pred spustením Špeciálnej vojenskej operácie už v roku 2008
Rockefellerov “expert”: Rusko netreba chápať – treba ho zničiť
V nedeľu Kosovo vstúpi do veľmi vyhroteného stavu
„EÚ sa začína rozpadávať,“ vyhlásil maďarský premiér Viktor Orbán a vymenoval dôvody dezintegrácie Európskej únie. Dodal, že Európa sa rozdelila na dva tábory – „vojnový tábor a mierový tábor“
„Medicínsky Norimberg II“. Brutálny trest pre Dr. Reinera Fuellmicha. Jeho prečin: mal slobodný názor
EÚ zakázala belgické noviny. „Pokročilá úroveň cenzúry“
Nové hrozby pre verejné zdravie na obzore
„Varujem vás“. Výsluhový podplukovník U.S. Army o hrozbe priameho stretu NATO s Ruskom
Ekonomická samovražda EÚ
Čínsky múr – hranica dvoch svetov?
Gruzínsko nepodlieha tlaku globalistov
zo sekcie
Neuveriteľné. Euro NCAP označilo elektromobily za nebezpečné a neekologické
Neuveriteľné. Euro NCAP označilo elektromobily za nebezpečné a neekologické
Neuveriteľné. Euro NCAP označilo elektromobily za nebezpečné a neekologické