Kriminálne gangy ďakujú Londýnu za 99 miliónov libier, ktoré vynaložil na posilnenie hraničných kontrol a oplotenie ostnatým drôtom.
Britská ministerka vnútra Priti Patelová nešetrila peniazmi na kampaň zameranú na boj proti nelegálnym prevádzačským skupinám. Niekedy sa bezpečnostným zložkám zločincov podarí zadržať. Problém je v tom, že zatknutí sú samotní migranti, ktorí boli prijatí na špinavú prácu, píše britský denník „The Guardian“.
Utečenci na severnom pobreží Francúzska novinárom povedali, že sprísnenie hraničných kontrol zo strany britskej vlády ešte viac posilnilo prevádzačov.
„Myslím si, že bezpečnostné opatrenia pomáhajú iba prevádzačom, nikomu inému,“ hovorí Bijan, kurdský emigrant, ktorý minulý rok zaplatil za sedadlo v člne 3,5 tis. GBP [4,9 tis. USD].
Poznamenáva, že migranti často také peniaze nemajú, a preto si to musia u prevádzačov odpracovať. Aby dostali zľavu sú im pridelené nebezpečné „práce“. Niektorí sa teda stávajú komplicmi, iní sú nútení vykonávať prostitúciu. Pri preprave nelegálnych prisťahovalcov sú niektorí vodičmi, čo môže mať za následok ich zatknutie.
„No robia to, pretože toto je ich najlepšia šanca na bezpečný život. Všetko, čo utečenci chcú, je mier. Sme unavení,“ hovorí Bijan.
Podobný názor majú aj charitatívne organizácie pracujúce s migrantmi. Charlie Whitbread, zakladateľ Mobilnej podpory pre utečencov, poznamenáva, že v Calais a Dunkirku to všetko začalo nelegálnymi prisťahovalcami, ktorí sa pokúšali prekročiť Lamanšský prieliv sami. Teraz tam môžete vidieť celú infraštruktúru, ktorú vytvorili zločinecké gangy.
„Toto nikdy nezastavilo ľudí prichádzajúcich do Calais — zažili oveľa horšie a nezastavia sa pred ničím, aby boli opäť v bezpečí. Úprimne povedané, je neuveriteľné, že vláda si stále myslí, že tieto opatrenia ich brzdia, aj keď realita je úplne jasná,“ tvrdí Whitbread.
Aj samotní prevádzači pripúšťajú, že situácia sa vyhrotila. Novinári sa rozprávali s mužom, ktorý sa zaoberal prepravou ľudí cez prieliv. Upozornil na skutočnosť, že nové bezpečnostné opatrenia zo strany Británie iba zvýšili náklady na drahocenný lístok k lepšiemu životu. Zoran, kurdský prevádzač, ktorý pracoval na zastávkach nákladných vozidiel v Dunkirku, zaplatil za priechod v roku 2014 za jazdu nákladným autom „niekoľko stoviek eur“. Teraz to stojí 4 — 5 tisíc eur.
„Pašeráci vedia všetko o bezpečnosti hraníc, to je ich práca. Keď sa teda bezpečnosť zvýši, prevádzači sa stanú inteligentnejšími a výkonnejšími,“ tvrdí. „Niektorí dokonca spolupracovali s políciou. Zo všetkého sa môžete vyvliecť, keď spolupracujete s políciou.“
Za posledných pár rokov Spojené kráľovstvo utratilo 98,9 milióna GBP [140 miliónov USD] nasadením špeciálnych síl pozdĺž hranice, inštaláciou ostnatých plotov a infračervených senzorov na sledovanie nelegálnych prisťahovalcov.
To všetko ešte zhoršilo situáciu samotných ilegálnych prisťahovalcov, ktorí sami už nemohli prekročiť kanál, hovorí Saad, ktorý v čase vrcholenia migračnej krízy spolupracoval so sudánskou a kurdskou mafiou v Calais.
„Prilákalo to mafiánske skupiny, ktoré študovali bezpečnostné prvky a našli spôsoby, ako ich obísť, pretože vedeli, koľko zo zúfalstva ľudia za prevoz zaplatia. Ďakujeme vašej vláde za to, že máme plné vrecká,“ uzavrel.
Daňový a pozemkový podvodník Andrej Kiska, ktorý okrem iných svojich obchodných aktivít bol aj prezidentom, má…
Prestížne ocenenia za rok 2023 putovali do rúk výnimočných osobností slovenskej kultúry. Medzi laureátmi nechýbali…
Europoslanec Milan Uhrík z hnutia Republika sa prihlásil do rozpravy a skritizoval bod programu, ktorý sa…
Zamestnávatelia budú mať povinnosť poskytovať príspevok na športovú činnosť detí zamestnancov. Nová regulácia sa bude…
Na oficiálnej webovej stránke Kremľa bola zverejnená naliehavá výzva ruského prezidenta Vladimira Putina. "Chcem informovať…
"New York Times prekvapil a napísal svoj doteraz najpoctivejší komentár k vojne. Píše na sociálnej sieti komentáror…