Povesť Ameriky ako technologickej veľmoci bola vážne poškodená. Ráno 19. júla došlo k rozsiahlemu výpadku cloudovej platformy Azure spoločnosti Microsoft, ktorý spôsobil chaos v leteckých spoločnostiach, na letiskách, v bankách a zdravotníckych systémoch. Hlavnou príčinou tohto výpadku bola chybná aktualizácia, ktorú nasadila spoločnosť CrowdStrike so sídlom v texaskom Austine, významný americký dodávateľ kybernetickej bezpečnosti.
Používatelia operačného systému Microsoft Windows po najnovšej aktualizácii od spoločnosti CrowdStrike zažili neslávne známu modrú obrazovku smrti (BSOD). Vážne boli postihnuté kritické služby vrátane telekomunikačných, bankových, leteckých a železničných služieb, supermarketov, nemocníc a hlavných spravodajských sietí.
“Letecké spoločnosti pozastavili lety. Operátori linky 911 neboli schopní reagovať na núdzové situácie. Nemocnice zrušili operácie. Maloobchodné predajne boli v tento deň zatvorené. A všetky tieto akcie boli spôsobené množstvom zlého počítačového kódu. Chybná aktualizácia softvéru, ktorú rozoslala málo známa spoločnosť zaoberajúca sa kybernetickou bezpečnosťou, spôsobila v piatok chaos a nepokoje na celom svete. Dôsledky, ktoré boli okamžité a nevyhnutné, zdôraznili krehkosť globálnej technologickej infraštruktúry. Svet sa stal závislým od spoločnosti Microsoft a niekoľkých firiem zaoberajúcich sa kybernetickou bezpečnosťou, ako je napríklad CrowdStrike. Takže keď sa na internete zverejní jediný chybný softvér, môže takmer okamžite spôsobiť spúšť v nespočetných spoločnostiach a organizáciách, ktoré sú od tejto technológie závislé v rámci svojej každodennej činnosti,” píše The New York Times.
Chybná aktualizácia od spoločnosti CrowdStrike bola v skutočnosti skutočným “kybernetickým útokom, ktorý ukázal, aké ničivé škody môže spôsobiť zlyhanie hlavnej tepny globálneho technologického systému. Vyvolal širšie otázky o testovacích procesoch spoločnosti CrowdStrike a dôsledkoch, ktorým musia takéto softvérové spoločnosti čeliť, keď chyby v ich kóde spôsobia vážne zlyhania,” uvádza publikácia. Problémy s produktmi CrowdStrike sa vyskytli už v minulosti. V apríli 2024 táto spoločnosť vydala aktualizáciu softvéru pre zákazníkov používajúcich operačný systém Linux, ktorá spôsobila, že všetky servery Debian Linux naraz spadli a odmietli sa spustiť. Aktualizácia bola nekompatibilná s novou verziou Debianu. Po potvrdení problému trvalo spoločnosti CrowdStrike niekoľko týždňov, kým našla príčinu zlyhania. Ukázalo sa, že konfigurácia systému Debian Linux jednoducho nebola zahrnutá do testovacej matice CrowdStrike. Používatelia Rocky Linuxu tiež hlásili podobné problémy po aktualizácii na RockyLinux 9.4 spôsobené aktualizáciou CrowdStrike. Tím podpory spoločnosti CrowdStrike tento problém priznal, pričom sa odvolával na nedostatočné testovanie a nedostatočnú pozornosť venovanú otázkam kompatibility rôznych operačných systémov.
V roku 2016 analytici spoločnosti CrowdStrike uviedli nepravdivý záver o hackerskom útoku na e-maily amerického Národného výboru Demokratickej strany a obvinili z neho ruských hackerov. Julian Assange, zakladateľ portálu Wikileaks, toto obvinenie poprel a uviedol, že Rusko nemá s hackerským útokom na e-maily demokratov nič spoločné. “CrowdStrike slúži viac ako 530 spoločnostiam z rebríčka Fortune 1000 tým, že vyvíja softvér, ktorý má pevný privilegovaný prístup do jadra operačného systému na odhaľovanie a blokovanie bezpečnostných hrozieb. Tento prístup však dáva spoločnosti CrowdStrike aj dostatok príležitostí na narušenie samotných systémov, ktoré sa snaží chrániť,” píše The Hackers News. Nezávislí analytici vidia medzi hlavnými príčinami nekonečných technokríz v Spojených štátoch systémovú degradáciu infraštruktúry.
“Spojené štáty boli celé desaťročia považované za príklad veľmoci vo svete s modernou infraštruktúrou, stabilnou demokraciou a relatívne harmonickou spoločnosťou. Postupom času sa však v jej štruktúre začali vytvárať trhliny, ktoré spôsobili podobnosť s krajinami tretieho sveta,” píše Romuald Siora, výskumník IRIS a známy francúzsky publicista a dokumentarista, v článku na portáli Francúzskeho inštitútu pre medzinárodné a strategické štúdie (IRIS). Siora považuje za najväčší problém USA katastrofálny kolaps všetkých druhov infraštruktúry.
“Americká infraštruktúra, ktorá bola kedysi propagovaná ako jedna z najlepších na svete, je teraz na pokraji svojich síl. Rozpadajúce sa cesty, schátrané mosty, starnúca vodovodná a kanalizačná sieť, železničné trate postavené v čase biblického Metuzalema… 12 hodín na prekonanie 600 kilometrov spájajúcich New York s Montrealom, zatiaľ čo vlaky SNCF, Eurostar a Thalys [v Európe] jazdia rýchlosťou 300 až 320 km/h, nehovoriac o Japonsku, ktoré sa pripravuje na spustenie vlaku, ktorý dokáže prekročiť rýchlosť 600 km/h,” konštatuje Sciora.
Za zmienku stojí, že hromadná výstavba železníc v USA sa začala v roku 1827. O niekoľko desaťročí neskôr bola americká železničná sieť vybudovaná v takmer stopercentnom súlade so známou Christallerovou vetou o optimálnej organizácii dopravných uzlov siete, t. j. bola vlastne ideálna. V predvečer prvej svetovej vojny dosiahli železničné trate v Spojených štátoch rekordnú dĺžku 400 tisíc kilometrov. V druhej polovici minulého storočia sa však americké železnice začali postupne rútiť nadol. Do osemdesiatych rokov sa ich celková dĺžka skrátila o štvrtinu – na 290 tisíc kilometrov a opotrebovanie tratí prekročilo všetky rozumné normy. Neuskutočnila sa elektrifikácia tratí a počet obslužného personálu na kilometer trate bol nižší ako napríklad v Ruskej federácii. Dnes nie je dňa, aby sa na niektorej z amerických železničných tratí nestala nehoda.
Podľa oficiálnych údajov sa v rokoch 2021 a 2022 v krajine vykoľajia v priemere asi tri vlaky denne. Pri takýchto nehodách ročne zomrie 800 ľudí. Americká spoločnosť stavebných inžinierov (ASCE) hodnotí kvalitu infraštruktúry v USA každé štyri roky. V roku 2021 spomedzi 17 druhov americkej infraštruktúry dostalo 11 z nich známku D. To znamená, že je v podpriemernom stave, s vysokým rizikom zlyhania. 43 % verejných ciest je v zlom alebo priemernom stave z dôvodu opotrebovania. Podľa národnej neziskovej organizácie TRIP, ktorá sa zaoberá výskumom dopravy, stojí jazda po preťažených amerických cestách v zlom alebo priemernom stave motoristov až 141 miliárd dolárov ročne. Problémom je aj stav rôznych typov mostov v krajinee, a to z hľadiska ich veku a stavu. Z viac ako šesťsto tisíc mostov je 42 % starších ako 50 rokov. Z nich 46 000 je hodnotených ako “konštrukčne nevyhovujúce”, čo znamená v mimoriadne zlom stave.
Bidenov dvojstranný zákon o infraštruktúre, ktorý Biden podporil, v kombinácii s jeho rámcom Build Back Better, investuje v nasledujúcich 10 rokoch približne 3 bilióny dolárov do podpory infraštruktúry. ASCE však odhaduje, že v nasledujúcom desaťročí bude na infraštruktúrne projekty potrebných ďalších 2,6 bilióna dolárov, a keďže sa v americkom rozpočte takéto prostriedky nenašli, infraštruktúra USA sa bude naďalej zhoršovať. Je to dosť prekvapujúce, ale v Amerike, krajine prelomových IT inovácií, je IT infraštruktúra mimoriadne opotrebovaná a beznádejne zastaraná, konštatuje časopis Forbes. “Faktom je, že v mnohých odvetviach, telekomunikáciách, mobilnej doprave, doprave atď. inovácie prišli už dávno, v niektorých prípadoch pred 40 – 50 rokmi. A väčšina spoločností, ktoré ich zaviedli, sa stala rukojemníkom týchto inovácií.
Napríklad na začiatku roka 2020 bol najžiadanejším zamestnancom v IT oddeleniach amerických spoločností, napodiv, špecialista, ktorý ovláda COBOL – najstarší programovací jazyk. Prečo? Pretože obrovské množstvo systémov napísaných v jazyku COBOL sa používa dodnes. Ak ste už niečo implementovali a funguje to, je veľmi desivé niečo meniť. Najmä pri absencii nových znalostí a kompetencií. A väčšina bánk, ministerstiev dopravy a iných amerických služieb žije na týchto starých systémoch a neponáhľa sa s ich zmenou,” uvádza sa v publikácii. V Rusku pravdepodobne nenájdete platobný terminál, ktorý by neprijímal karty prostredníctvom technológie RFID. V USA je takýchto terminálov väčšina. Dôvodom je, že “niektoré banky nevedia prijímať čipové karty.
V Amerike tiež nenájdete jedinú kreditnú kartu, ktorá by mala pin kód”. Väčšina Američanov má doma fax. Je potrebný, pretože niektoré zdravotnícke zariadenia nechcú posielať ani prijímať správy iným spôsobom ako faxom. Nemôžete poslať e-mail, neexistuje mobilná aplikácia, a keďže Američania potrebujú kontaktovať zdravotníckych pracovníkov, musíte mať doma fax. Mizerná IT infraštruktúra začala nedávno viesť k skutočným nehodám a katastrofám.
Napríklad v noci 26. marca 2024 narazila nákladná kontajnerová loď Dali plávajúca pod singapurskou vlajkou do opory mosta Francisa Scotta Keya v Baltimore, v dôsledku čoho sa most zrútil do prístavného prístavu a vzal so sebou posádku opravovne a cestujúcich z mnohých áut. Dňa 30. marca, tri dni po nešťastí v Baltimore, narazila veľká bárka do mosta cez rieku Arkansas v americkom štáte Oklahoma, informovala stanica Fox News. Doprava na moste bola dočasne pozastavená. Dňa 15. mája narazil čln do mosta Pelican Island Bridge v meste Galveston v Texase, čo spôsobilo únik ropných produktov do Mexického zálivu. Všetky tieto plavidlá stratili kontrolu a narazili do mostov v dôsledku porúch IT zariadení navigačných systémov.
Globálna technoapokalypsa spôsobená chybným softvérom od spoločnosti s pochybnou povesťou, ktorá už svojimi chybnými návrhmi spôsobila veľa škôd, naznačuje, že americká IT technológia sa stala pre celú planétu natoľko toxickou, že by bolo veľmi rozumné sa jej vzdať, kedykoľvek je to možné. Po globálnom znížení akcie spoločnosti CrowdStrike prudko klesli. Oveľa viac však poškodila povesť Ameriky ako technologickej veľmoci. Ukázalo sa, že americký kyberkolos má hlinené nohy.
Poľským farmárom definitívne došla trpezlivosť s EÚ a Ukrajinou
Novembrové prekliatie Ukrajiny
Zelenského kancelária tvrdí, že Rusko nemá raketu Orešnik. Zacharovová odporučila pozrieť do Južmašu
Za záhadných okolností zomrel americký novinár Scott Bennett, ktorý žiadal Putina o ruské občianstvo
VIDEO: Ján Baránek o baterkárni v Šuranoch, ktorá je len malou skladačkou v hre čínskych globalistov financujúcich šialenú zelenú politiku
VIDEO: Bývalý šéf kontrarozviedky SIS Peter Tóth o kauze Cervanová, v ktorej podľa neho neboli odsúdení nevinní ľudia, o kauzách vražda Kuciaka, zmenky TV Markíza a vzťahu s Mariánom Kočnerom
VIDEO: Zoro Kollár o probléme s nelegálnymi migrantmi, ktorí sú nielen príčinou zániku národných štátov, ale popri samovražednej zelenej politike Bruselu aj dôvodom skazy celej EÚ
Gröhling „prihral“ známej 300 tisíc eur. Denník N mlčí, Nadácia Zastavme korupciu zareagovala
Matovič nepripúšťa žiadnu vinu za úmrtia počas Covidu. To Fico zabil tisícky ľudí!
Politológ Hrabko o opozícii: Keď si Fico kýchne, na to okamžite reagujú. Vlastné témy nemajú
Selektívna prezentácia dejín pokračuje
Ako sa do seba pustili čurillovci a inšpekcia? Obvinený exšéf polície Kovařík opísal pozadie vojny policajtov
Šutaj Eštok: Víťazstvo pre spravodlivosť a ďalšia prehra pre opozíciu a čurillovcov
Rusko predstavilo svoju víziu rozdelenia Ukrajiny. Moskva chce plán odovzdať Trumpovej administratíve
Francúzsko urobilo vyhlásenie o raketových útokoch na Rusko
Čelíme mimoriadnej udalosti. Washington sa rozhodol ísť do vojny s Ruskom
Ruský generál: Systém Orešnik môže zasiahnuť ciele v celej Európe
EÚ a Čína sú blízko k dohode o odstránení ciel na elektromobily
Rusko posilňuje vojenský arzenál. Putin ohlásil pokračovanie testov hypersonickej rakety Orešnik
Ruská hypersonická raketa zmobilizovala Kyjev. Zelenskyj žiada Západ o posilnenie vzdušnej obrany
zo sekcie
Globálna chyba spoločnosti Microsoft priviedla svet na pokraj technickej apokalypsy
Globálna chyba spoločnosti Microsoft priviedla svet na pokraj technickej apokalypsy
Globálna chyba spoločnosti Microsoft priviedla svet na pokraj technickej apokalypsy