Opatrenie je súčasťou klimatického balíka, ktorého cieľom je výrazne znížiť emisie skleníkových plynov do roku 2030, aby do roku 2050 EÚ dosiahla uhlíkovú neutralitu.
Koniec nových áut so spaľovacím motorom v Európe po roku 2035 je po utorkovom hlasovaní europarlamentu realitou. Európsky parlament odklepol zrýchlený režim znižovania emisií v doprave. Po novom sa posunul cieľ zníženia o 55 percent už na rok 2030.
Za koniec spaľovacích motorov bolo osem slovenských europoslancov, proti návrhu piati. Poslanec Peter Pollák sa hlasovania zdržal.
Hlavným argumentom za zachovanie spaľovacích motorov bola nepripravenosť Slovenska a Únie na radikálnu zmenu.
Naopak, proti ich pokračovaniu hlasovali najmä poslanci, ktorí sa dlhodobo venujú ekologickej agende. Ako napríklad Martin Hojsík.
Vo verejnosti sa však ihneď po rozhodnutí o konci dieselov a benzínových áut začali objavovať obavy, že európsky trh zaplavia lacné elektromobily z Číny.
Na druhej strane, hlavným argumentom za pokračovanie „spaľovákov“ je to, že Slovensko, a podľa mnohých odborníkov ani Európa, nestihne kompletne prejsť na elektromobily do roku 2035.
Podľa Ivana Štefanca je riešením vývoj alternatívnych a k prírode a životnému prostrediu šetrných palív do spaľovacích motorov. Úplný koniec „spaľovákov“ podľa neho ohrozí aj pracovné miesta v automobilkách na Slovensku.
Opatrenie je súčasťou klimatického balíka, ktorého cieľom je výrazne znížiť emisie skleníkových plynov do roku 2030, aby do roku 2050 EÚ dosiahla uhlíkovú neutralitu.
Koniec spaľovacích motorov podporili: Monika Beňová, Vladimír Bilčík, Lucia Ďuriš Nicholsonová, Robert Hajšel, Martin Hojsík, Michal Šimečka, Michal Wiezik a Katarína Roth Neveďalová. Proti zákazu sa vyslovili: Eugen Jurzyca, Miriam Lexmann, Miroslav Radačovský, Ivan Štefanec a Milan Uhrík.Hlasovania sa zdržal: Peter Pollák
Kompletné výsledky hlasovania TU.
Automobilky aj analytici sú však skeptickí. Podľa nich na takýto náročný krok treba viac času. Viacero z nich argumentuje aj tým, že metodiky na meranie emisií nie sú jednoznačné.
Podľa odborníka Romana Calíka je oznámenie konca spaľovacích motorov dobrým krokom do budúcnosti pre zníženie emisií, no upozorňuje na možné úskalia tohto rozhodnutia.
O tom, či budeme všetky novovyrobené autá po roku 2035 tankovať špeciálnymi pištoľami alebo pištoľami na diesel či benzín, podľa neho rozhodne úroveň technického pokroku.
Jedno je však podľa neho isté. Ak sa míľniky stíhať nebudú, cieľ sa v čase posunie.
Zdroj: tvnoviny.sk (1), (2) / InfoVojna
Bývalá dánska kráľovná Margaréta II. svojich zosnulých rodičov obraňuje. Peter Kramer vo svojej 380-stranovej knihe…
Koncepcia „prvotného antigénového hriechu“ bola prvý raz navrhnutá pred šesťdesiatimi rokmi. Tento fenomén má potenciál…
„Na ich vyradenie z prevádzky boli použité oveľa silnejšie výbušné nálože a oveľa väčšie plavidlo,“…
Hlavné mestá krajín Západu zrazu zabudli na princípy, ako je spravodlivá súťaž, nedotknuteľnosť vlastníctva, prezumpcia…
Nemecko vysvetľuje včerajšiu náhlu návštevu ministerky zahraničných vecí Annaleny Baerbockovej na Ukrajine túžbou oficiálneho Berlína…
Ruské veľvyslanectvo ostro odsúdilo slová britského veľvyslanca Edwarda Fergusona, ktorý sa v článku pre srbské…