Dôvodom je nárast cien technológií nevyhnutných na ďalšie výrazné zníženie emisií CO2. Onedlho bude „dobrá cena“ za auto 25-tisíc eur, odkazuje nový šéf VW.
Malé autá zrejme zdražejú tak, že ich výroba nebude viac pre automobilky rentabilná. Volkswagen dokonca zvažuje, či sa mu vôbec oplatí zahájiť vývoj nového Golfu 9.
Autá behom posledných dvoch rokov zdraželi skutočne extrémne, pričom najviac sa to týka menších modelov a nižšej strednej triedy. Na vine je nielen čipová kríza a vojna na Ukrajine, ale najmä dlhodobý tlak Európskej únie na zvyšovanie ich bezpečnosti a znižovanie produkovaných emisií. A nielen to. Zároveň automobilky v snahe zachovať svoj zisk redukujú výbavy a v ponuke zostávajú len drahšie autá.
Ak si porovnáme ceny malých a mini áut s cenami z rokov 2018 až 2019, tak sa ukáže, že ich základné ceny sa „posunuli“ nahor v priemere o 30 až 50 percent. Inak povedané – auto, ktoré ste ešte pred nejakými štyrmi rokmi mohli kúpiť za 8– až 9-tisíc eur štartuje teraz na cenách niekde na úrovni 12– až 13-tisíc eur. A pokiaľ si niekto myslí, že s výrazným rastom cien áut je koniec, mýli sa.
Tento názor zastáva aj bývalý šéf automobilky Škoda a súčasný šéf Volkswagenu, Thomas Schäfer. Ten v rozhovore pre nemecký Welt am Sonntag uviedol, že éra cenovo dostupných automobilov definitívne končí. Na vine je podľa neho chystaná norma Euro 7, ktorá spôsobí nárast cien technológií, nevyhnutných na ďalšie výrazné zníženie emisií, ktoré bude táto norma požadovať. Navýšenie výrobných nákladov sa v praxi najviac odrazí na cenách najlacnejších vozidiel na trhu a to zrejme až natoľko, že sa automobilkám vôbec neoplatí takéto modely vyrábať.
Podľa Schäfera bude nárast cien áut so spaľovacími motormi v kategórii malých áut a áut nižšej s strednej triedy taký, že koncern VW bude musieť zvážiť, či sa mu vôbec oplatí pracovať na novej generácii aj pri takom bestsellere, akým je bezpochyby Volkswagen Golf.
„Budeme musieť zistiť, či sa oplatí vyvíjať nové vozidlo, ktoré na trhu nevydrží celých sedem alebo osem rokov,“ povedal s tým, že takýto vývoj je extrémne drahý a k istote v tomto smere nepridáva ani politický kurz, ktorý je aktuálne nastavený na podporu elektrických áut. O tom, či sa Golf 9 bude vyvíjať, by sa malo definitívne rozhodnúť v priebehu budúceho roku.
Pripravovaná nová emisná norma Euro 7 podľa neho spôsobí zdraženie áut v priemere o 3 000 až 5 000 eur. Na základné ceny malých áut na úrovni 10-tisíc eur by preto mali ľudia zabudnúť, tie už patria minulosti. Nová emisná norma je doslova démonizovaná a k ukľudneniu situácie neprispieva ani postoj EÚ, ktorá predstavenie jej definitívnej podoby už niekoľkokrát odložila.
Dnes napríklad lepšie vybavená nová Fabia 1.0 TSI s 81 kW trojvalcom stojí vo výbave Style takmer 18-tisíc eur a s 1,5-litrovým štvorvalcom začína na cene približne 19 500 eur. Po vyššie uvedenom zdražení možno očakávať , že ceny týchto áut „poskočia“ v priebehu najbližších dvoch-troch rokov na úroveň 20– až 25-tisíc eur. Je otázne, či v tejto cenovej relácii bude o ne ešte záujem.
Aj preto podľa Schäfera dáva zmysel plán koncernu VW priniesť na trh malé elektromobily, ktoré by mali začínať (bez dotácií) práve na cene okolo 25-tisíc eur a budú tak plne konkurencieschopné malým autám so spaľovacími motormi. V prípade nemeckého koncernu pôjde o rodinu malých elektromobilov okolo modelu ID.2, pričom príbuzný model ponúkne aj Škoda a pravdepodobne aj SEAT, alebo Cupra.
Súčasná nestabilná situácia s rôznymi komponentmi, prudké zdražovanie cien niektorých materiálov a predovšetkým vysoká inflácia, ktorá zrejme bude pokračovať aj v budúcom roku a zmierniť by sa mala až v roku 2024 však tieto plány môže nabúrať a ceny základných malých elektromobilov sa nepodarí udržať na plánovanej hranici 25-tisíc eur.
Ceny malých áut so spaľovacími motormi síce budú v polovici súčasnej dekády začínať na tejto hranici, no cenové nožnice medzi týmito modelmi a autami nižšej strednej triedy sa z vyššie uvedených dôvodov zúžia natoľko, že zákazníci malé autá jednoducho prestanú kupovať. Možno očakávať, že mnohé automobilky budú ako „základné modely“ preferovať autá nižšej strednej triedy, ktorých cena sa bude pohybovať niekde medzi 25– až 30-tisíc eurami. To je smutná realita, na ktorú by sme sa v Európe mali pripraviť.
Zdroj: auto.pravda.sk
Ide o prvé osobné stretnutie prezidenta Ruska s predsedom slovenskej vlády od roku 2016, píše…
Na Srbsko sa podľa prezidenta Aleksandara Vučića pripravuje zvonku majdanový úder podľa deväť bodového scenára,…
Ruská armáda spustila raketový útok na jeden z najväčších bodov dočasného rozmiestnenia militantov kyjevského režimu…
Stalinovo meno sa spája predovšetkým s Veľkou vlasteneckou vojnou, Októbrovou revolúciou a premenou Sovietskeho zväzu…
Útok na Kazaň z 21. decembra bol zameraný na obytné budovy a továreň, pričom podľa…
„Vy asi nechápete, ako by to ovplyvnilo stabilitu našich finančných trhov!,“ povedal so zvýšeným hlasom.…