Slovanské Noviny

22. novembra 2024

K porozumeniu Čelovekom

Ľudia, ktorí hovoria dardským jazykom, žijú aj v Pakistane – vo vysočine Hindúkuš, v troch malých izolovaných horských údoliach: Bumburet , Rumbur a Birir , v oblasti zvanej Chitral na hraniciach s Afganistanom. Nazývajú sa Kalashbiely kmeň Pakistanu. Naozaj vyzerajú veľmi podobne ako národy severnej Európy. Medzi nimi sú veľmi bežní ľudia so svetlou pokožkou, vlasmi a očami a často aj modrooké blondínky . S tým všetkým sú tu aj Kalash s ázijským vzhľadom charakteristickým pre tento región.

Počet Kalashov dnes nie je väčší ako 6 tisíc ľudí. Žijú starostlivo zachovávajúc svoju kultúru a vieru svojich predkov. Podarilo sa im prežiť a udržať si svoju náboženskú a etnickú identitu v islamskom svete aj napriek násilnej islamizácii, ktorá sa začala v roku 1320, keď Shah Nadir Rais ( alebo Raees) , vládca Gilitu, najdôležitejšieho mesta na Veľkej hodvábnej ceste, dobyl Kalash a začal ich násilne konvertovať na islam. Mimochodom, starí vládcovia tohto mesta a územia Gilit-Baltistan mali titul Ra , potom sa začali nazývať Hindu Ras (Hindu Ras), čo môže naznačovať, že boli hinduisti a v 13. storočí konvertovali na islam a zmenili dynastické meno Ra-Ras-Rais (Ra-Ras-Rais) na Trachán (Trakhan) . Energická islamizácia Kalashov trvala až do začiatku 20. storočia a priviedla ich na pokraj vyhladenia. V 18-19 storočí moslimovia spustili skutočnú genocídu proti Kalash – masakrovali ich po tisícoch. Všetci, ktorí odmietli konvertovať na islam alebo tajne pokračovali v praktizovaní svojho náboženstva, boli v lepšom prípade vyhnaní z úrodných krajín do hôr, no najčastejšie boli fyzicky zničení.

Dokázali však prežiť a zachovať svoju kultúru. Ako? Na túto otázku odpovedá vodca Kalash Saifulla Jan : „Ak jeden z Kalashov konvertuje na islam, potom už nemôže žiť medzi nami. Posvätne si strážime svoju identitu.“ Islam sa ich však nehodlá vzdať. Dnes je na islam (shikhs ( sheikhs )) alebo ich potomkov konvertovaných tri tisícky Kalashov, čo tvorí viac ako polovicu populácie, ktorá hovorí jazykom Kalash. Žijú v blízkosti dedín Kalash a zachovávajú si svoj jazyk a mnohé tradície svojej starodávnej kultúry.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

Čo je to za kultúru , ktorú sa hŕstka bielych ľudí vyhnaných na náhorné plošiny Hindúkuša tak starostlivo a nezištne snaží zachovať? V prvom rade ide o náboženstvo Kalash, ktoré spolu s panteónom bohov, náboženskými budovami a náboženskými obradmi veľmi pripomína, ako sa dnes zvykne hovoriť, pohanské. Jedným z výskumníkov, ktorí zanechali dôkazy o živote bielych kmeňov stratených v horách Hindúkuša, bol anglický lekár George Scott Robertson (Sir George Scott Robertson (1852-1916)) , ktorý slúžil v Afganistane počas druhej anglo-afganskej vojny v rokoch 1878-1880. V roku 1888 bol vyslaný na indické ministerstvo zahraničia ako chirurg v Gilite v severnom Pakistane. Potom, keď sa vydal z Chitralu, podnikol cestu, ktorá trvala asi rok, cez Kafiristan – ako moslimovia nazývali Nuristan (teraz provincia Afganistanu) – územie, kde žili bieli ľudia. Svoje dojmy opísal v knihe The Kafirs of Hindu-Kush , ktorá vyšla v roku 1896.

Robertson nebol prvým výskumníkom, ktorý sa zaujímal o pohanov z Kafiristanu. Pred ním tam bol portugalský jezuitský misionár Bento de Goes , ktorý cestoval z Láhauru do Číny, ako aj britský cestovateľ plukovník Alexander Gardner . Všetci ešte dokázali zachytiť jedinečnú starovekú kultúru, ktorá sa nachádza na území 10-20 tisíc kilometrov štvorcových v srdci Ázie, obklopená zo všetkých strán a tlačená moslimskými národmi a obhajujúca právo na existenciu niekoľko stoviek rokov.

Z Robertsonových pozorovaní náboženského a rituálneho života Nuristaniov a Kalashov sa dospelo k záveru, že ich náboženstvo je modifikovaným zoroastrizmom a pripomína kulty starých Árijcov z čias Rigvédy. Dôvodom tohto záveru bolo ich uctievanie ohňa a pohrebný obrad. Svojich mŕtvych nepochovávali do zeme.

Okrem ohňa káfiri uctievajú drevené modly. Kalash má veľa bohov a bohýň. Boh stvoriteľa je považovaný za hlavného, ktorý má niekoľko mien – Imra, Mara (smrť) a Dezau (Dezau (dezaw)) . Boh vojny Gisha je tiež veľmi uctievaný. Okrem nich sú tu ďalší bohovia – boh strednej zeme – Munhem Malik, boh úrody Mandi, bohyňa krbu Jestak, bohyňa pôrodu Dezalik a ďalší. Okrem toho mala každá dedina svojho boha patróna. Kalash tiež uctieva rôznych antropomorfných duchov, ktorí žijú v neviditeľnom duchovnom svete. Napríklad horskí duchovia – peri a varoti (prvá – žena, druhá – muž), ktorí žijú vysoko v horách a na jar zostupujú na horské lúky. Kalash veria, že pomáhajú pri love a zabíjaní nepriateľov.

Kalash vykonávajú svoje rituály v špeciálne vybudovaných chrámoch.

Otázka pôvodu Kalash je stále otvorená. V Pakistane sa verí, že Kalashovia sú potomkami vojakov Alexandra Veľkého a v tomto ohľade tam vláda Macedónska postavila „dom kultúry“. Ide však len o krásnu legendu , ktorú genetická analýza nepotvrdila. Iná verzia hovorí, že Kalash sú autochtónna populácia Nuristanu v Afganistane. Niekto hovorí, že Kalash sa presťahoval do Afganistanu zo vzdialeného miesta v južnej Ázii zvaného Tsiyam (Tsiyam) , o ktorom sa spieva v ľudových piesňach Kalash.

Pokračovanie nabudúce

.

Máme množstvo plánov, ako sa naďalej zlepšovať a ponúkať Vám čo najkvalitnejší žurnalistický obsah.

Sledujte nás na jednej z najbezpečnejších chatovacích aplikácií Telegram, na ktorom vám prinášame aktuálne bleskové správy.

 

 

LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD

čl.17. Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené. Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, tlačou, obrazom, alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.

Čl.20. Právo slobodne sa združovať je zaručené. Každý má právo spolu s inými združovať sa v spolkoch, spoločnostiach a iných združeniach.

Vyhlásenie:

Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie Slovanské Noviny. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Redakcia Slovanské Noviny nie je zodpovedná za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Za obsah a pôvodnosť príspevku zodpovedá autor alebo pôvodný zdroj. SN publikujú aj názory, ktoré nemusia odrážať stanovisko redakcie, jej vydavateľa alebo oficiálnej interpretačnej línie. Robíme tak z úcty k ústavnej hodnote názorovej plurality, ktorá prispieva k posilneniu demokracie vôle ľudu a väčšiny ako aj otvorenej platformy pre slobodnú výmenu názorov pri hľadaní pravdy a mieru v konfliktom svete. Medicínske a lekárske texty, názory a štúdie v žiadnom prípade nemajú nahradiť konzultácie a vyšetrenia lekármi v zdravotníckom zariadení alebo inými odborníkmi. Slovanské Noviny dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected]

UPOZORNENIE:

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Diskusia

(Pripojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následnom prihlásení sa do účtu.)

 

Príspevkom "na kávu" pomôžete ľahšiemu fungovniu Slovanských Novín a podporíte tvorenie.

Ďakujeme

Odber newsletter. Každý večer súhrn najdôležitejších správ dňa do mailu.