Automobilka v nitrianskom priemyselnom parku rovnako ako ostatní výrobcovia automobilov v súčasnosti zažíva narušenie dodávateľského reťazca v dôsledku pandémie ochorenia COVID-19 vrátane globálnej nedostupnosti polovodičov.

Jedna z najväčších automobiliek na Slovensku sa potýka s pálčivým problémom. Zamestnanci nemôžu pracovať, pretože im chýbajú dôležité súčiastky. Jaguar Land Rover avizoval zatiaľ týždennú odstávku výroby. Z čoho bude žiť takmer 2800 zamestnancov, ktorých situácia zasiahla?
Na problém s chýbajúcimi dielmi upozornila najprv automobilka Škoda v Českej Republike. Po nej nasledoval aj jeden z najväčších výrobcov na Slovensku, a to priemyselný park Jaguar Land Rover so sídlom v Nitre. Na odstávku výroby upozornili prostredníctvom statusu na sociálnej sieti. Firma zamestnáva takmer 4000 zamestnancov z čoho dve tretiny sú zamestnanci, ktorých sa odstávka výroby priamo týka. Jedná sa konkrétne o 2800 ľudí, ktorí museli kvôli prerušenej výrobe ostať doma.
Globálny problém – ceny áut budú stúpať
Peter Mrázik predseda odborovej komunikácie Jaguar Land Rover upozornil na veľmi naliehavý problém slovenského priemyslu. “Dnes, keď sa pozriem na informácie, ktoré k nám prúdia, tak to je globálny problém a bude to mať za následok to, resp. už má, že stúpnu ceny ojazdených áut a takisto začnú stúpať aj ceny nových áut. Predpokladaný nárast cien je razantný a pohybuje sa v rozmedzí 15-25%,” vyjadril sa s tým, že nevie vôbec predpokladať, kedy sa ceny ustália.
Prečo automobilka odstavila výrobu
Príčina sa môže zdať triviálna, avšak sled udalostí spustil lavínu v slovenskom priemysle. Mrázik avizoval, že dôvodom prečo Jaguar Land Rover pozastavil svoju výrobu, sú chýbajúce diely: “Čo sa týka odstávky skutočne môžem potvrdiť to, že je to globálny výpadok dielov, resp. čipov, ktoré nám chýbajú do áut. Máme problém potom tieto autá kompletizovať lebo nám chýbajú napríklad riadiace dosky, lakťové opierky, svetlá, čo je problém a bez týchto dielov autá byť nemôžu a nemôžu ani fungovať,” prezradil s predtuchou ohrozenia prevádzky aj iných priemyselných parkov. Koho viní za chýbajúce diely? “Osobne si myslím, že je tam viacej ovplyvňujúcich faktorov. Netvrdil by som, že je to niekoho vina, je to viacero udalostí, ktoré sa stretli v nevhodný čas,” priblížil pre zoznam.sk
Čo sú to takzvané čipy?
Čipy sa nachádzajú vo viacerých dieloch, ktorých je nedostatok. “Teraz žijeme veľmi turbulentnú dobu a počiatky tohto problému by sme mohli hľadať už na začiatku prvej vlny pandémie. Autá sú dnes vysoko elektrifikované. Pomaly každá jedna súčiastka buď interaguje, odosiela nejaké informácie do systému alebo sa využíva na riadenie toho systému. Preto, keď nám vypadne takáto súčiastka je to auto veľmi náročné skompletizovať alebo to ani vôbec nie je možné,” objasnil predseda odborovej komunikácie. Taktiež povedal, že Jaguar Land Rover o objednávky áut núdzu nemá, problém vzniká s ich dodávaním a výrobou.

zdroj: fb Moderné odbory JLR
Zamestnanci poberajú 80% priemerného zárobku
“Veľmi sme bojovali za to, aby zamestnanci mali zachovaný príjem na úrovni 80% priemerného zárobku,” vyjadril sa Mrázik s tým, že Jaguar Land Rover, ale aj mnohé iné priemyselné parky či automobilky, majú rôzne dohody o odstávke závodu, ktoré zamestnancom takýto príjem negarantujú. Vzhľadom na to, že priemysel na Slovensku je kostrou slovenskej ekonomiky, sú títo zamestnanci jadrom nákupnej sily, ktorá hýbe obchodmi a udržuje spotrebu.
“Je preto veľmi dôležité biť sa za týchto 80%, aby sme udržali našu ekonomiku stále v pohybe,” skonštatoval. “Bohužiaľ táto odstávka môže trvať týždeň, môže trvať aj dlhšie, ale celkovo tie odstávky do budúcna sú pravdepodobné,” podľa šéfa odborov je preto nesmierne dôležité, aby schéma štátnej pomoci pokračovala ďalej.
Štát dotuje tisíce zamestnancov
80% platu zamestnancom gigantickej automobilky poskytuje Ministerstvo sociálnych vecí a rodiny. “Čo je potešujúce, že zo strany štátu tá pomoc prišla, konkrétne od Ministerstva sociálnych vecí a rodiny. Skutočne sú dnes tí zamestnanci doma na 80% priemerného zárobku a dúfame, že táto pomoc pre týchto zamestnancov bude aj ďalej pokračovať,” avizoval Mrázik na záver s konštatovaním, že to aj samotná ekonomika Slovenska potrebuje, udržať si takýchto zamestnancov.
Zdroj: regiony.zoznam.sk
Tódovej veľmi blízku sudkyňu Záleskú uznali za vinnú, robila prieťahy v konaniach
Fico otvorene: Miliardy na Ukrajinu už nemajú žiadne rácio! Smrdí to cynickým zbrojárskym biznisom
VIDEO: Oskár Cvengrosch- Pôvod a dejiny Slovѣnov a Slovanov
Energetické čistenie jedla
Dr. Mike Yeadon: Vakcíny proti Covidu jsou programem na redukci populace
„Bude ešte viac bezprávia“: Na Ukrajine spustili kampaň mobilizácie „od dverí k dverám“
Chlapci potrebujú mužské vzory.
Nemecko stráca dych, motor Európy sa zastavuje
Krvavá vojna. Chystajú druhý front proti Rusku?
COVID ako megabiznis – aj v roku 2026. Kde je Zdechovský?
OSN vyhlásila koniec hladomoru v Gaze, situácia však podľa nej zostáva kritická
Zmätok v NATO: Rusko a bludy o Trumpovi. Mark Rutte je „úmyselne slepý“. „Nalieha na vojnu, zatiaľ čo tvrdí, že chráni mier“
Článok 5 je kľúčovým dôkazom: Zelenskyj navrhuje „americké bezpečnostné záruky“ namiesto členstva v NATO
Sergej Naryškin: Rusko dúfa vo vyvážený postoj bratského Srbska
WSJ: Rozhodnutie EÚ o poskytnutí pôžičky Ukrajine tvrdo zasiahne európskych daňových poplatníkov
Ožobračovanie Európanov kvôli podpore banderovcov bude pokračovať
Michael Chazin: Trumpove nové geopolitické koncepcie a preformátovanie svetového poriadku
Zmrazená Pandorina skrinka
Putin varuje: “Blokádu Kaliningradu vnímame ako začiatok priamej vojny s NATO”
Henry Kissinger: V zahraničnej politike bol Stalin ako Richelieu svojej doby
zo sekcie
Automobilka Jaguar Land Rover v Nitre prerušila výrobu. Do práce nenastúpilo takmer 2800 pracovníkov
Automobilka Jaguar Land Rover v Nitre prerušila výrobu. Do práce nenastúpilo takmer 2800 pracovníkov
Automobilka Jaguar Land Rover v Nitre prerušila výrobu. Do práce nenastúpilo takmer 2800 pracovníkov