Kto najviac zarobil na kampaniach politických strán? Transparency International Slovensko (TIS) pozbieralo dáta.
Na vrchole rebríčka sa nachádza finančný žralok, nasledovaný sociálnou sieťou a súkromnou televíziou. Reklama v časopisoch má svoje najlepšie časy už dávno za sebou.
Kto najviac zarobil na kampaniach politických strán?
Transparency International Slovensko informuje, že na parlamentných voľbách zrejme naviac zarobila reklamná spoločnosť Bigmedia. Tá je z portfólia finančnej skupiny J&T. Dominantný hráč na slovenskom reklamnom trhu mohol dodať politickým stranám bilboardy v objeme až tri milióny eur, informuje mimovládka.
Spoločnosť META – Facebook, predal cez sociálnu sieť reklamu za viac ako dva milióny. Za nimi mohla skončiť česká investičnú skupina PPF vlastniaca TV Markíza. To sú domnienky TIS.
Monitoring robila spoločnosť Kantar
„Kantar zmonitoroval v mesiacoch marec až september viac ako 27-tisíc bilboardov s politickou reklamou, z ktorých až tretinu predala práve Bigmedia. Jej celkové tržby odhadol na 3,06 milióna eur. Najväčší hráč na poli outdoorovej reklamy bol ešte v úvode kampane ochotný prezradiť, ktorým politickým stranám predáva reklamné plochy. Potom však svoj postoj prehodnotil a reportoval už len sumárne dáta. Takáto netransparentnosť výrazne sťažila možnosti verejnej kontroly politických strán,“ uvádza TIS.
Transparency Slovensko sa sťažuje, že kvôli netransparentnosti spoločnosti Bigmedia nemôže dôsledne skontrolovať kampaň strany Hlas. Tá iba „v záverečnej správe vykázala na vonkajšiu reklamu iba 144-tisíc eur,“ informuje TIS.
TIS nie je spokojná s transparentnosťou
Mimovládna organizácia, ktorá monitoruje transparentnosť, by bola rada za sprísnenie kontroly. „Keďže dobrovoľná transparentnosť nefunguje, bolo by z nášho pohľadu potrebné prinútiť najväčších dodávateľov politickej reklamy k jej povinnému reportovaniu. V prípade veľkých internetových platforiem sa o to na európskej úrovni snaží Európska komisia. Nové pravidlá majú platiť už pred budúcoročnými eurovoľbami,“ píše v správe TIS.
Ani s transparentnosťou Facebooku nie je TIS spokojná. „Americký vlastník siete Facebook, spoločnosť Meta zverejňuje údaje o politickej reklame v obmedzenej podobe. Nie je tak možné získať prehľad o celej kampani.
A čo Google a Youtube? Transparency International vypočítala, že strany mohli minúť za celú kampaň na reklamu cez platformy Google a Youtube až 1,06 milióna eur.
„Kantar zmonitoroval mimo prostredia internetu predvolebnú reklamu za celkovo 13 miliónov eur, z ktorých až 8 miliónov strany investovali do bilbordovej kampane. Ukázalo sa, že popri dominanntých bilbordoch a silnom internete internete hrala v parlamentných voľbách dôležitú úlohu televízna reklama. Na tú mohli podľa hrubého odhadu Kantaru (cenníkové ceny) strany minúť až tri milióny eur, pričom viac ako polku inkasovala TV Markíza. Necelý milión mohla utŕžiť TV JOJ, menej ako 200-tisíc RTVS a spravodajská TA3,“ informuje TIS.
Zvyšné platformy na tom boli o poznanie horšie. TIS v správe uvádza, že do reklamy v časopisoch investovali podľa odhadu Kantaru politické strany necelého pol milióna eur. „V novinách skončila osmina milióna, v rozhlasovom éteri Kantar narátal reklamu za menej ako sto tisíc eur,“ uzatvára TIS informácie.
ereport.sk
VIDEO: Atentát na Fica nie je podľa Káčera nič mimoriadne a vraj sa niečo také stáva aj v lepších rodinách.
VIDEO: Atentátnik na premiéra pravdepodobne nekonal sám, ale je zrejme súčasťou organizovanej skupiny páchateľov, ktorí úkladnou vraždou chceli fyzicky zlikvidovať predsedu slovenskej vlády.
VIDEO: Vrtuľník s iránskym vodcom Raísím havaroval v horách provincie Východný Azerbajdžan
Ukrajina žiada USA, aby poskytli viac informácií o cieľoch v Rusku
Andrej Sablič: Hľadajme skutočné poučenie a nie zatĺkanie podstaty javov v spoločnosti!!!
Ruské jednotky zaútočili na obranu, priemysel a logistiku v Žytomyrskej, Kyjevskej, Sumskej a Charkovskej oblasti
Minister Taraba vyzýva OČTK, aby neprehliadali stránku ZOMRI
Mierová konferencia o Ukrajine zlyháva!
Británia vážne kalkuluje s vojenským prevratom na Ukrajine
Slovenská reakcia na šialený nemecký návrh
Nemci navrhujú zostreľovať ruské rakety. Zapájajú aj Slovensko
Šutaj Eštok: Vyšetruje sa aj verzia, že páchateľ nebol osamelý vlk
VIDEO: Tlačová konferencia o bezpečnostnej situácii na Slovensku
Zelenskému končí päťročné funkčné obdobie, no počas vojny neplánuje odstúpiť ani vypísať voľby
VIDEO: Pre slovenského premiéra „plán B“ neexistoval
VIDEO: „Útok na Fica byl politickým atentátem s cílem ho zabít.
VIDEO: Zvolený prezident Peter Pellegrini s poľutovaním skonštatoval, že na okrúhly stôl politických strán po atentáte na premiéra Fica ešte nedozrel čas.
Národ čaká návrat bojovníka
Zelenskyj kritizuje Západ, ktorý vraj chce ukončiť konflikt na Ukrajine
Lavrov: Rusko už nebude považovať štáty Západu za partnerov minimálne jednu generáciu
zo sekcie
Transparency International: Na voľbách najviac zarobilo J&T, Facebook a TV Markíza
Transparency International: Na voľbách najviac zarobilo J&T, Facebook a TV Markíza
Transparency International: Na voľbách najviac zarobilo J&T, Facebook a TV Markíza