John Barnett v roku 2019 uviedol, že pracovníci firmy pracujúci pod časovým tlakom do lietadiel typu Boeing 787 Dreamliner používaných najmä na diaľkové lety úmyselne montovali diely, ktoré nezodpovedali štandardom.
Barnett dňa 5. marca 2024 svedčil na súde proti svojmu bývalému zamestnávateľovi. Potom odišiel do hotela. O niekoľko dní neskôr bola naplánovaná druhá svedecká výpoveď proti Boeingu. Ale inžinier sa viac neukázal.
Výrobca lietadiel Boeing neuspel vo viac ako tretine skúšok počas rozsiahlych bezpečnostných testov, ktoré na stroji 737 MAX vykonal americký Federálny úrad pre letectvo (FAA).
Bývalého zamestnanca spoločnosti Boeing Johna Barnetta, ktorý v minulosti upozorňoval na porušovanie výrobných štandardov, našli mŕtveho. Jeho smrť je predmetom policajného vyšetrovania. TASR správu prevzala z webovej stránky stanice BBC a denníka The Washington Post.
Úmrtie Barnetta pre BBC v pondelok potvrdil súdny znalec z Charleston County v Južnej Karolíne. Barnett (62) podľa znalca zomrel 9. marca na následky zranenia, ktoré si sám spôsobil.
V čase svojej smrti bol Barnett v meste Charleston v Južnej Karolíne, kde vypovedal na súde v konaní voči Boeingu. Úrady kontaktovali hotel, v ktorom býval po tom, ako sa v sobotu nedostavil na súd. Následne ho našli mŕtveho v jeho vozidle na parkovisku hotela.
Barnett od roku 2010 pracoval ako manažér kvality v závode v meste North Charleston, ktorý vyrába aj typ lietadiel Boeing 787 Dreamliner používaných najmä na diaľkové lety.
V roku 2019 pre BBC uviedol, že pracovníci firmy pracujúci pod časovým tlakom úmyselne do týchto strojov montovali diely, ktoré nezodpovedali štandardom. Takisto podľa svojich vyjadrení odhalil vážne problémy s kyslíkovými maskami používanými v prípade poklesu tlaku na palube lietadla.
Barnett podľa svojich slov na tieto skutočnosti upozornil vedenie firmy, to však primerané kroky nepodniklo. Boeing jeho tvrdenia poprel.
Pri vyšetrovaní výrobného procesu, ktorý sa začal po odtrhnutí steny kabíny počas letu, rival Airbusu zlyhal v 33 z 89 testov, informovali v pondelok noviny New York Times.
Počas komplexnej kontroly Boeing neuspel ani v teste, ktorý sa zaoberal zarážkou dverí prasknutého komponentu. Dodávateľ Spirit AeroSystems, ktorý vyrába trup pre MAX, prešiel iba šiestimi z trinástich auditov. Spirit tiež prepadol v zostavovaní komponentov steny kabíny.
Testy vyvolali obavy so zreteľom na technikov, okrem iného, pretože Boeing zjavne nedokázal „identifikovať zručnosti potrebné na fungovanie svojich procesov,“ píše NYT.
Americký Federálny letecký úrad (FAA) v roku 2017 potvrdil pravdivosť niektorých Barnettových vyjadrení v spojitosti s nevyhovujúcimi súčiastkami, píše BBC. Spoločnosti Boeing úrady nariadili, aby uskutočnila nápravu.
Barnett po odchode dôchodku začal právne konanie voči firme Boeing, ktorú obvinil z očierňovania svojej osoby a poškodenia svojej kariéry. V tejto spojitosti bol aj krátko pred smrťou vypovedať na súde v Charlestone.
BBC pripomenula, že FAA v súčasnosti preveruje výrobné štandardy Boeingu a jeho dodávateľa v reakcii na januárový incident lietadla spoločnosti Alaska Airlines. To muselo 5. januára núdzovo pristáť tesne po štarte, pretože sa na ňom počas letu uvoľnil bočný panel na mieste núdzových dverí.
FAA spoločnosti nariadil odstránenie kvalitatívnych problémov a splnenie bezpečnostných štandardov konštrukcie nových lietadiel.
Minulý týždeň FAA uviedol, že zistil „porušenia kontroly Boeingu nad výrobnými procesmi, manipuláciou s dielmi a ich skladovaním a kontrolou výrobkov“.
Piateho januára sa vo výške okolo piatich kilometrov odlomila časť steny kabíny lietadla Alaska Airlines 737 Max 9 so 177 ľuďmi na palube, ktoré bolo staré len niekoľko týždňov.
Súdny proces s informátormi sa konal v marci tohto roku. 5. marca Barnett svedčil na súde proti svojmu bývalému zamestnávateľovi. Potom odišiel do hotela. O niekoľko dní neskôr bola naplánovaná druhá svedecká výpoveď proti Boeingu. Ale inžinier sa viac neukázal.
Barnettov právnik Brian Knowles potom zavolal na mobil svojho klienta, ale dostal len jeho hlasovú schránku. „Potom sme požiadali hotel, aby ho skontroloval,“ povedal právnik. „Našli ho mŕtveho v jeho nákladnom aute.“
Podľa koronera zomrel 62-ročný muž na „zjavne strelné zranenie, ktoré si spôsobil sám“. Právnik tomuto zisteniu neverí, pretože John sa na tento deň dlho pripravoval.
Barnett pracoval v oblasti kontroly kvality v Boeingu. Tam podľa vlastných vyjadrení pozoroval, ako sa lietadlá 787 Dreamliner vyrábajú narýchlo – na úkor kvality. Okrem iného boli chybné kyslíkové systémy. Inžinier si bol istý: v prípade núdze by fungovali iba tri zo štyroch dýchacích masiek.
Od prvého varovania Barnetta v roku 2019 sa v Boeingu pravidelne objavovali nedostatky v kvalite. Len v pondelok zažil Boeing 787 Dreamliner silné turbulencie v dôsledku technickej chyby. Zranených bolo niekoľko ľudí, ktorých následne museli previezť do nemocnice.
Boeing vydal vyhlásenie po smrti Johna Barnetta. „Sme zarmútení smrťou pána Barnetta a myslíme na jeho rodinu a priateľov.“
Zdroj: bleskovky.sk / topky.sk / YouTube
Bývalá dánska kráľovná Margaréta II. svojich zosnulých rodičov obraňuje. Peter Kramer vo svojej 380-stranovej knihe…
Koncepcia „prvotného antigénového hriechu“ bola prvý raz navrhnutá pred šesťdesiatimi rokmi. Tento fenomén má potenciál…
„Na ich vyradenie z prevádzky boli použité oveľa silnejšie výbušné nálože a oveľa väčšie plavidlo,“…
Hlavné mestá krajín Západu zrazu zabudli na princípy, ako je spravodlivá súťaž, nedotknuteľnosť vlastníctva, prezumpcia…
Nemecko vysvetľuje včerajšiu náhlu návštevu ministerky zahraničných vecí Annaleny Baerbockovej na Ukrajine túžbou oficiálneho Berlína…
Ruské veľvyslanectvo ostro odsúdilo slová britského veľvyslanca Edwarda Fergusona, ktorý sa v článku pre srbské…