Okrem elektrickej energie existujú aj ďalšie alternatívne formy, ktoré sú jednoduchšie na skladovanie, šetrné k životnému prostrediu a môžu využívať už zavedenú sieť čerpacích staníc.
Odborníci už dnes hovoria o energetickej kríze, ktorej efekty môžeme sledovať v podobe zvyšujúcich sa cien elektriny. Tá bude v najbližších rokoch naďalej stúpať najmä kvôli nadmernej spotrebe, ktorú (okrem iného) zhoršuje tlak na rozširovanie elektrických vozidiel. Navyše výstavba elektrární využívajúcich alternatívne zdroje v podobe vody, slnka či vetra je nielen finančne náročná, no v určitých oblastiach tiež mimoriadne neefektívna forma výroby elektrickej energie.
Z tohto pohľadu to vyzerá tak, že na politicky motivovaný a urýchlený prechod smerom k plne elektrickej budúcnosti nie je európska energetická sieť ani zďaleka pripravená. Tento problém by sa však dal čiastočne riešiť formou palivovej diverzifikácie v doprave.
Okrem elektrickej energie totiž existujú aj ďalšie alternatívne formy, ktoré sú jednoduchšie na skladovanie, šetrné k životnému prostrediu a môžu využívať už zavedenú sieť čerpacích staníc.
Pokiaľ by prioritou mala byť predovšetkým udržateľnosť a cena, k najlepším alternatívam vzhľadom na súčasnú energetickú situáciu môžeme zaradiť pohon na zemný plyn (CNG).
Zemný plyn má vyšší energetický obsah ako nafta a benzín, palivový náklad na 100 km je oveľa nižší pri použití CNG, pripomína Združenie vozidiel na zemný plyn a bioplyn. „Podľa skutočného výpočtu úradu EÚ stojí CNG na 100 km v priemere 5,49 € za malé alebo stredné auto a 6,39 € za stredne veľké a luxusné autá. V porovnaní s naftou a super benzínom to znižuje náklady o takmer tretinu, resp. polovicu,“ vyčíslilo združenie.
O niečo zložitejšie je porovnanie s elektrickou energiou, kde je dôležité porovnávať nielen cenu za domáce nabíjanie, ale tiež prostredníctvom verejných nabíjačiek. „Cena za kilowatthodinu od 20 do 30 centov sa môže na cestách, v závislosti od poskytovateľa, viac ako zdvojnásobiť a cena za 100 km sa môže rýchlo zvýšiť z približne 4,80 € späť na úroveň bežných spaľovacích vozidiel od 7,48 do 9,26 €/100 km,“ ozrejmilo združenie. V tomto ohľade tak môže byť elektromobil drahší na prevádzku než auto spaľujúce zemný plyn.
Dnes však štáty spoločne s Európskou úniou posúvajú zemný plyn na vedľajšiu koľaj, častým protiargumentom je totiž závislosť na Rusku a dodávkach plynu. Autá spaľujúce CNG však môžu fungovať aj na bioplyn, ktorý dokážu krajiny produkovať aj lokálnou a ekologickou formou. Bioplyn sa dnes považuje za jeden z najekologickejších obnoviteľných zdrojov energie, keďže sa vyrába prostredníctvom rozkladu biologických materiálov. Bioplyn tak môže byť vyrobený aj zo zvyškov jedla, trusu či odpadu z poľnohospodárskych družstiev.
S rastúcim obsahom biometánu v palivách zo zemného plynu môžu vozidlá poháňané CNG jazdiť z hľadiska emisií skleníkových plynov klimaticky neutrálne. V Nemecku, kde sa podiel bioplynu dostal na 80 %, je to už realita. „Preto, aby bola Európa skutočne „Fit for 55“, musí zvýšiť používanie obnoviteľných plynov v cestnej doprave,“ uzavrelo NGVA.
Zdroj: autoviny.sk
Ide o prvé osobné stretnutie prezidenta Ruska s predsedom slovenskej vlády od roku 2016, píše…
Na Srbsko sa podľa prezidenta Aleksandara Vučića pripravuje zvonku majdanový úder podľa deväť bodového scenára,…
Ruská armáda spustila raketový útok na jeden z najväčších bodov dočasného rozmiestnenia militantov kyjevského režimu…
Stalinovo meno sa spája predovšetkým s Veľkou vlasteneckou vojnou, Októbrovou revolúciou a premenou Sovietskeho zväzu…
Útok na Kazaň z 21. decembra bol zameraný na obytné budovy a továreň, pričom podľa…
„Vy asi nechápete, ako by to ovplyvnilo stabilitu našich finančných trhov!,“ povedal so zvýšeným hlasom.…