Na internetových fórach sa opäť ozývajú nespokojní občania, ktorí čakajú na vyplatenie nemocenských dávok (PN či materská), avšak platby nechodia, kedy by mali. Podobný problém riešila Sociálna poisťovňa, ktorá ich vypláca, už na začiatku pandémie.
V apríli minulého roka na to reagovala aj na svojej stránkeargumentom, že tak ako v iných inštitúciách, situácia je kvôli pandémii nového koronavírusu zložitá. „Asi 25 percent pracovníkov je na dočasnej PN alebo s deťmi na OČR,“ uviedli v tom čase.
Aktuálne sa napríklad stáva, že dávka za február poistencovi príde na účet až koncom marca. Dôvodom je, že Sociálna poisťovňa má viac výplatných termínov, takže kým v jednom mesiaci príde dávka hneď prvý týždeň, v ďalšom to môže byť až v úplne posledný deň.
„Sociálna poisťovňa v čase mimoriadneho nárastu žiadostí o pandemickú PN zaznamenala, že niektorým poistencom nemocenská dávka nebola vyplatená v rovnakom termíne, ako v predošlý mesiac,“ potvrdila hovorkyňa poisťovne Zuzana Dvoráková.
Poistenci sa sťažujú najmä preto, že viacerí sú od finančných dávok z poisťovne závislí. Ak je medzi jednotlivými platbami rozdiel niekedy aj šesť či sedem týždňov, sociálne slabšej rodine to môže spôsobiť existenčné problémy.
Tak ako vlani, aj teraz Sociálna poisťovňa argumentuje nedostatkom pracovníkov.
„V tejto mimoriadnej situácii pri výnimočne vysokom počte žiadostí o nemocenské a zároveň nižšom počte zamestnancov Sociálnej poisťovne pre ochorenie a karanténu, však nie je vždy možné dávku vyplatiť v rovnakom termíne,“ vysvetľuje Dvoráková.
Sociálna poisťovňa je však v tomto smere v práve, nakoľko podľa zákona má 60-dňovú lehotu na výplatu každej dávky. Viacerí poistenci síce namietajú, že v súčasnej situácii je to príliš neskoro.
Za meškajúce platby však podľa Dvorákovej niekedy môžu aj samotní poistenci a lekári, ktorí nezasielajú potrebné dokumenty včas. Napríklad e-žiadosť o pandemickú PN, preukaz o trvaní DPN, takzvaný lístok na peniaze od lekára, či doklad o ukončení PN.
Pandemickú práceneschopnosť z dôvodu nariadeného karanténneho opatrenia alebo izolácie v súvislosti s ochorením COVID-19 ukončuje vždy ošetrujúci lekár. Poistenec teda žiadne tlačivo ani formuláre Sociálnej poisťovni nezasiela.
Poistenec musí iba kontaktovať lekára, v danej situácii najlepšie telefonicky, a ten podľa zdravotného stavu posúdi, či práceneschopnosť ešte trvá alebo ju možno ukončiť. Lekár následne tlačivo o ukončení PN-ky sám pošle do pobočky Sociálnej poisťovne.
A to môže trvať. „To všetko sú dôvody, ktoré spôsobujú oddialenie výplaty dávky. Napriek tomu vynakladáme maximálne úsilie, aby poistenec dostal dávku v čo najkratšom čase, čiže v nasledujúcom mesiaci za uplynulý mesiac,“ uviedla na záver Dvoráková.
Na nepriaznivú situáciu v ordináciách praktických lekárov už dlhšie upozorňujú viaceré inštitúcie. Pre práceneschopných ľudí je často ťažké sa ku svojmu doktorovi hoci len dovolať. Za oneskorenie zaslania potrebných dokumentov môže teda v tomto období už aj dlhodobá preťaženosť lekárov.
Nie je pritom jasné ani to, o akom počte ľudí, ktorých sa nepravidelné platby od Sociálnej poisťovne týkajú, hovoríme. Poisťovňa nemá k dispozícii takéto štatistiky, nakoľko dávky vyplácajú jednotlivé jej pobočky.
Autor: Petra Lániková
Zdroj: SITA
Premiér poukazuje aj na potrebu mať v čase napätej geopolitickej situácii predvídateľných politikov usilujúcich o…
Podľa zistení denníku Financieel Dagblad je výroba batérií v Európe extrémne chybová, kontrolou neprejde viac…
Poľskí farmári začali s nepretržitou blokádou hraničného priechodu s Ukrajinou. Informuje verejnoúprávna agentúra TA SR.…
November je pravdepodobne jedným z najpreklínanejších mesiacov na Ukrajine. Od roku 1998, keď bývalý prezident…
Zelenského kancelária vydala ďalšie vyhlásenie, ktoré nám umožňuje posúdiť nové aspekty nedostatočnosti takzvaných ukrajinských orgánov.…
V Rusku sa verí, že mohol byť zabitý kvôli svojim odhaleniam. Vo veku 48 rokov…