Po tomto prevrate by EÚ prestala byť spolkom suverénnych štátov. Zrodí sa superštát bez súhlasu ľudí?
Práve na toto nebezpečenstvo upozorňuje europoslanec Saryusz-Wolski, človek, ktorý bol vyjednávačom Poľska pri vstupe do EÚ. Nečakajte veľkolepé titulky.
Je to tichá, postupná akcia, snaha o zmenu zmlúv vo viacerých vlnách. Pri tej, ktorá sa plánuje, médiá budú tvrdiť, že nič sa nedeje a že je to krok správnym smerom.
Prečo? Výbor europarlamentu pre ústavné veci prijal pred pár dňami uznesenie so správou, ktorá obsahuje ďalekosiahle zmeny. Správu vypracovala Verhofstadtova skupina. Áno, Verhofstadt je ten belgický progresívec, ktorý chcel Kyjevu dať rakety dlhého doletu.
Hlasovanie v pléne o tomto uznesení je plánované na koniec novembra a formálne môže spustiť postup na zmenu zmlúv.
Spomínaný poľský europoslanec Saryusz-Wolski bol do júla súčasť verhofstadtovej skupiny. Vie o čom hovorí. A tvrdí, že tento tichý prevrat má šancu uspieť.
Spomeňme na skúsenosť so zmluvou o ústave 2004. Bolo veľa odporcov. Pod tlakom však súhlasil aj silný Londýn. Zmluvu zablokovali dve referendá v Holandsku a Francúzsku, ale nakoniec prijatá bola. V skrátenej forme, pod názvom Lisabonská zmluva. História teda dokazuje, že aj najodolnejší sa po čase a pod nátlakom sypú.
Tu je tlak veľmi veľký a nástroje, ktoré má Európska komisia, sú dnes silnejšie ako predtým. Vtedy komisia nemohla blokovať finančné prostriedky, ako to robí dnes. Nemohla dotlačiť štát k múru na základe vykonštruovaných obvinení o porušovaní tzv. Pravidiel právneho štátu alebo hodnôt EÚ. Arzenál prostriedkov na vydieranie je väčší a aktívne sa využíva.
V súčasnosti, aspoň na papieri, podľa článku 5 existuje tzv. Zásada postúpenia. To znamená, že únia má tie právomoci, ktoré jej udelili štáty a sú konkrétne menované v zmluvách.
Naproti tomu správa verhofstadtovej skupiny navrhuje presunúť 10 oblastí kompetencií na úniu, z toho dve ako výhradné kompetencie v oblasti klímy a životného prostredia a osem ako zdieľané kompetencie. Zdieľané sú tie, hovorí zmluva, pri ktorých má únia prioritu pri ich výkone, a štáty môžu konať len do tej miery, do akej únia tieto kompetencie nevykonáva.
A čo imigrácia? Teoreticky je vo výlučnej kompetencii štátov. Ale v praxi to únia nerešpektuje. Nový migračný pakt, ktorý posunula do ďalších rokovaní väčšina slovenských europoslancov, je v procese finalizácie a princíp relokácie dáva EÚ právomoci, ktoré jej štáty nezverili.
A čo sa týka budúcich kompetencií, ak si prejdeme všetky, ktoré by EÚ získala, členským štátom toho veľa nezostane.
Nezabúdajme ešte na článok 7, ktorým je Poľsko a Maďarsko atakované roky. Ten by sa zmenil tak, že za nerešpektovanie tzv. Právneho štátu by mohol byť štát trestaný už nie po jednomyseľnom odhlasovaní, ale po hlasovaní len väčšiny ostatných štátov.
Takže bude ľahšie blokovať peniaze, na ktoré majú štáty nárok. A stručne povedané, to, čo dnes byrokrati robia nezákonne, by odteraz robili legálne, pretože všetko by bolo zakotvené v zmluvách.
Aká je prognóza? Uznesenie na novembrovej schôdzi európskeho parlamentu s najväčšou pravdepodobnosťou prejde.
Podľa predchádzajúcich hlasovaní o odstránení veta by mohlo byť približne 320 hlasov „za“ a 170-180 „proti“. Návrh na zmenu a doplnenie zmlúv potom pristane na stole Rady EÚ, ktorá združuje príslušných ministrov 27-ičky. A postúpi sa Európskej rade, teda lídrom štátov.
Európska rada potom môže jednoduchou väčšinou hlasov, čo je nezvyčajné, rozhodnúť o zvolaní konventu. Ďalším krokom je rozhodnutie o zvolaní medzivládnej konferencie, ktorá všetko uzákoní spoločnou dohodou o dodatkoch k zmluve.
Ak sa verejnosť v európskych štátoch a politické sily neprebudia a nezastavia to v ranom štádiu, bruselský parný valec pôjde až do konca. Mimochodom, to je zámer. Urobiť to diskrétne.
Na druhej strane je tu istá šanca, ak sa začne odpor na strane ľudí, aj na strane ich politických zástupcov. Môže to mať totiž vplyv na verejnú diskusiu, následne na politickú atmosféru nielen u nás, ale aj v Nemecku, vo francúzsku a nakoniec aj na výsledok volieb do európskeho parlamentu, ktoré sa uskutočnia v júni 2024.
Ak sa politická scéna v európskom parlamente a vo vládach štátov presunie viac k vlastencom a konzervatívcom, ktorí tieto zmeny nepodporujú a zároveň majú politickú odvahu chrániť záujem svojho štátu, svojich občanov a svoje kompetencie, ktoré im právom patria, potom stále existuje šanca tieto radikálne zmeny zmlúv zablokovať.
Marián Ďuriš
skspravy.sk
Vraj sa tým klaniame režimu, ktorý podkopáva bezpečnosť celej Európy. Novopečený „energetický expert“ a poslanec…
Ukrajinský prezident podľa slovenského premiéra finančne poškodzuje Slovensko a kvôli podpore sankcií na ruský jadrový…
Ide o prvé osobné stretnutie prezidenta Ruska s predsedom slovenskej vlády od roku 2016, píše…
Na Srbsko sa podľa prezidenta Aleksandara Vučića pripravuje zvonku majdanový úder podľa deväť bodového scenára,…
Ruská armáda spustila raketový útok na jeden z najväčších bodov dočasného rozmiestnenia militantov kyjevského režimu…
Stalinovo meno sa spája predovšetkým s Veľkou vlasteneckou vojnou, Októbrovou revolúciou a premenou Sovietskeho zväzu…