Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci,
dovoľujem si Vás upozorniť, že Dohoda o spolupráci v oblasti obrany medzi vládou Slovenskej republiky a vládou USA (ďalej len Dohoda) obsahuje okrem iného ustanovenia, z ktorých vyplýva, že na plnenie Dohody sa vzťahujú zákony USA a nie zákony Slovenskej republiky.
Upozorňujem, že v prípade schválenia uvedenej Dohody parlamentom SR sa parlament dopustí porušenia Ústavy SR, pretože nemá právomoc uprednostňovať zákony USA pred zákonmi SR tak, ako to z textu dohody vyplýva!!!
Okrem toho sa parlament dopustí porušenia Viedenského dohovoru o zmluvnom práve, porušenia ustanovení Charty OSN týkajúce sa mierových opatrení, Všeobecnej deklarácie ľudských práv, Európskeho dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd, Deklarácie o zásadách medzinárodného práva o priateľských vzťahoch a spolupráci medzi štátmi v súlade s Chartou Organizácie Spojených národov z roku 1970, Helsinského záverečného aktu Konferencie o bezpečnosti a spolupráci v Európe z roku 1975, ako aj ustanovení Manilskej deklarácie o mierovom riešení medzinárodných sporov z roku 1982 a Charty európskej bezpečnosti z roku 1999. Samotný obsah zmluvy je tiež v rozpore s ustanoveniami Severoatlantickej zmluvy (NATO).
Z medzinárodných dokumentov ohľadne vzájomnej bezpečnosti tiež vyplýva:
Zmluvné strany budú spolupracovať na základe princípov nedeliteľnej a rovnakej bezpečnosti, nepoškodzovania vzájomnej bezpečnosti;
nepodnikať kroky a nevykonávať činnosti ovplyvňujúce bezpečnosť druhej zmluvnej strany, nezúčastňovať sa na nich a nepodporovať ich;
nezavádzať bezpečnostné opatrenia prijaté každou stranou jednotlivo alebo v rámci medzinárodnej organizácie, vojenskej aliancie alebo koalície, ktoré by ohrozili základné bezpečnostné záujmy druhej strany.
V pripomienkach Generálnej prokuratúry SR sa poukázalo z ústavnoprávneho pohľadu na mnoho potenciálne nebezpečných miest. Napríklad to, že znenie návrhu dohody nerešpektuje niektoré základné práva a slobody ustanovené v druhej hlave Ústavy SR a to najmä:
základné ľudské práva a slobody, politické práva, hospodárske, sociálne a kultúrne práva, práva na ochranu životného prostredia právo na súdnu a inú právnu ochranu…
Návrh dohody zasahuje do práv garantovaných Ústavou SR. Z toho dôvodu Generálna prokuratúra SR k nemu zaujala negatívne stanovisko a navrhla jeho odmietnutie ako celku.
Vláda odignorovala aj zásadnú pripomienku Úradu jadrového dozoru SR, ktorá požadovala jednoznačné vyjadrenie o prítomnosti alebo neprítomnosti akéhokoľvek jadrového materiálu na území SR.
Návrh dohody je tiež v bilaterálnych vzťahoch pre Slovenskú republiku nevhodný a nevýhodný preto, lebo Slovenská republika je v pozícii ʺpovinnéhoʺ, kým USA sú v pozícii ʺoprávnenéhoʺ, čím táto dohoda spĺňa znaky zmluvy uzavretej za nápadne nevýhodných podmienok pre Slovenskú republiku z pozície rovnosti zmluvných strán. Narušenie princípu rovnosti zmluvných strán je v rozpore s dobrými mravmi.
Pripomínam, že Dohoda ani jej obsah nebol predmetom programového zamerania vlády, ani predmetom strategických materiálov Ministerstva obrany Slovenskej republiky ako sú Obranná stratégia Slovenskej republiky a Bezpečnostná stratégia Slovenskej republiky.
Poslanci NR SR majú možnosť odmietnuť Dohodu ako celok, vrátiť ju na odbornú diskusiu, požiadať Ústavný súd o právny názor resp. vyjadrenie o súlade s medzinárodnými zmluvami a Ústavou SR a rozhodnutie. Následne podniknúť kroky na vypísanie referenda v zmysle Ústavy SR.
Druhá možnosť je, že ratifikujú túto rozporuplnú Dohodu a porušia Ústavu SR a vyššie zmienené medzinárodné dokumenty. V tom prípade sa stáva rozhodnutie parlamentu nulitným a samotná Dohoda tiež.
Podotýkam, že napr. Bulharsko na základe svojich negatívnych skúseností s podobnou Dohodou s USA už podniká parlamentné kroky na jej vypovedanie!!!
Dovoľujem si Vás tiež upozorniť na možnú schizofréniu ministra Naďa, keďže samotné ministerstvo obrany sa k prvotnému návrhu Dohody v roku 2019 vyjadrilo nasledovne:
Ministerstvo obrany SR ukončilo všetky rokovania o návrhu „Dohody o obrannej spolupráci so Spojenými štátmi americkými“. Vzhľadom na to, že ponuka Spojených štátov amerických nijako nereflektovala na operačné požiadavky Ozbrojených síl Slovenskej republiky, ministerstvo obrany sa nebude ďalej zúčastňovať na rokovaniach k predmetnej téme.
Rezort obrany považuje za ohrozenie, resp. obmedzenie suverenity Slovenskej republiky akékoľvek vytvorenie právnych podmienok pre pôsobenie cudzích ozbrojených síl na území Slovenska na neurčitý čas, s možnosťou vypovedania zmluvy najskôr po uplynutí doby 10 rokov od nadobudnutia jej platnosti, s 12-mesačnou výpovednou dobou. Navyše takéto pôsobenie cudzích vojsk by mohlo byť v zmysle terminológie NATO považované za vytvorenie základne cudzích vojsk na území Slovenskej republiky, s čím vedenie ministerstva obrany zásadne nesúhlasí.
V prípade, že by bola predmetná dohoda o obrannej spolupráci podpísaná, vytvoril by sa precedens, ktorý by umožňoval umiestnenie cudzích vojsk na území Slovenskej republiky, a to navyše bez toho, aby bol stanovený počet amerických vojakov, počty vojenskej techniky, ako aj materiálu bez špecifikovania druhu a konkrétneho účelu.
Ministerstvo obrany SR zároveň v tejto súvislosti zdôrazňuje, že nemôže v žiadnom prípade súhlasiť ani s neopodstatneným zvýhodnením príslušníkov Armády USA, civilných zložiek, ich rodinných príslušníkov a amerických kontraktorov v porovnaní s príslušníkmi ozbrojených síl členských štátov NATO. Takéto výhody nemajú žiadne ozbrojené sily členských štátov NATO ani v čase v prípadnej pomoci SR v rámci kolektívnej obrany, a ani v súvislosti s nadštandardnou spoluprácou pri ochrane vzdušného priestoru.
Ponuka Spojených štátov amerických v súlade s programom EDI bola zameraná výhradne na budovanie zariadení, resp. objektov, ktoré slúžia prioritne pre rozmiestnenie príslušníkov americkej armády, vojenskej techniky a materiálu, resp. využitie pre akékoľvek účely. Nijakým spôsobom nezodpovedala operačným požiadavkám Ozbrojených síl SR, ani požiadavkám NATO s cieľom zabezpečenia podpory hostiteľskej krajiny iným silám členských štátov NATO. Opakovane však tiež zdôrazňujeme, že v tomto prípade išlo o možnú bilaterálnu spoluprácu, ktorú sme odmietli z dôvodu ohrozenia suverenity Slovenskej republiky. Ministerstvo obrany SR si však naďalej plní a bude plniť všetky záväzky ako člen NATO. O uvedených skutočnostiach sme listom informovali aj ministra zahraničných vecí a európskych záležitostí SR.
PS: O tom čoho sú schopné USA si môžete pozrieť tu:
http://www.cnj.it/24MARZO99/2009/TARGET/ATTI/dvd_target/docs/wb1/index.htm
Viac na:
Za organizovanú „mlčiacu väčšinu“
Ivan Štubňa
Slovanské Noviny
Koncepcia „prvotného antigénového hriechu“ bola prvý raz navrhnutá pred šesťdesiatimi rokmi. Tento fenomén má potenciál…
„Na ich vyradenie z prevádzky boli použité oveľa silnejšie výbušné nálože a oveľa väčšie plavidlo,“…
Hlavné mestá krajín Západu zrazu zabudli na princípy, ako je spravodlivá súťaž, nedotknuteľnosť vlastníctva, prezumpcia…
Nemecko vysvetľuje včerajšiu náhlu návštevu ministerky zahraničných vecí Annaleny Baerbockovej na Ukrajine túžbou oficiálneho Berlína…
Ruské veľvyslanectvo ostro odsúdilo slová britského veľvyslanca Edwarda Fergusona, ktorý sa v článku pre srbské…
Pentagón posilní zoskupenie OSU v Kurskej oblasti vybavením. Ukrajinské jednotky na svojom úseku v Kurskej…