Nedostatok potravín spôsobený prerušením dodávateľského reťazca v dôsledku koronakrízy vedie Ameriku k prepracovaniu celého potravinového systému podľa pokynov „Rockefellerovej nadácie“.
S desivým prízrakom totálneho nedostatku potravín sa tento týždeň opäť stretli milióny obyvateľov USA. V americkom segmente Twitteru sa v posledných dňoch prehupol do prvej desiatky hashtag #BareShelvesBiden – „Prázdne Bidenove regály”. Účastníci flash mobu fotia prázdne regály obchodov po celých Spojených štátoch a zverejňujú výrečné zábery online.
V reakcii na to prívrženci úradujúceho prezidenta vykrikujú o zinscenovanej akcii, obviňujú z nej „kremeľských trollov“, zverejňujú fotografie nadbytku tovaru… Nič z toho však nevyrieši potravinovú krízu, ktorá vypukla v dôsledku narušenia zásobovania reťazcov a premenila Ameriku na obdobu neskorého ZSSR.
A situácia sa bude len zhoršovať, keďže v amerických prístavných termináloch, skladoch a doprave začali dochádzať pracovné sily v dôsledku novej vlny COVID-19. Keďže celý potravinový trh v krajine je monopolizovaný niekoľkými kartelmi, narušenia dodávateľského reťazca čo i len jedného z nich, akým je „Walmart“, ovplyvňujú životy a zdravie desiatok miliónov ľudí.
Inflácia v Spojených štátoch zároveň atakuje štyridsaťročné rekordy a na mnohých pozíciách dosiahla dvojciferné hodnoty. Kvôli prudkému rastu cien nám Američania pred očami chudobnejú a mnohí si nemôžu dovoliť kúpiť dokonca ani to, čo je v akcii.
Inštitút RUSSTRAT ešte koncom roka 2021 písal o hrozbe hladomoru v USA. Podľa „Americkej asociácie potravinárskeho priemyslu“ v októbri viac ako polovica Američanov bila na poplach kvôli rastúcim cenám potravín a 43% opýtaných sa obávalo nedostatku. Ako zareagoval Washington? Úrady prejavili najprv ráznu aktivitu, a keď to neprinieslo výsledky, radšej sa tvárili, že je všetko v poriadku.
Takže prezident Biden, ktorý 22. decembra usporiadal video-konferenciu s pracovnou skupinou pre narušenie dodávateľského reťazca, oznámil celej Amerike, že kríza s prázdnymi regálmi v obchodoch, ktorá sa prehnala krajinou, sa skončila.
„Balíky sa pohybujú. Darčeky sa doručujú. Regály nie sú prázdne,“ vyhlásil nájomník Bieleho domu. „Samozrejme, niekde nájdete prázdne police, ale dôvodom je, že niektoré darčeky sú u nás veľmi obľúbené.»
Tieto posmešné slová, ktoré redukujú problém nedostatku na „obľúbenosť“ tovaru, trochu pripomínajú legendárnu frázu „Nech jedia koláče!“, pripisovanú francúzskej kráľovnej Márii Antoinette, ktorá ukončila svoj život na gilotíne. Takto podľa ľudovej povesti reagovala na správu, že chudobní v Paríži hladujú a nemajú chleba.
Hneď na druhý deň po konferencii „Ospalého Joea“ sa však ukázalo, že situácia distribučnej linky v USA nie je ani zďaleka napravená. Ukázalo sa, že počet nevyložených kontajnerových lodí v prístavoch neustále narastá – najmä pre nedostatok pracovnej sily.
Ukázalo sa, že tovar miestnych farmárov sa na pulty nedostane: domácim dopravným spoločnostiam chýbali kvôli koronakríze stovky a tisíce pracovníkov. A v niektorých prípadoch museli farmy dokonca vyhodiť svoju produkciu, pretože im bol odmietnutý prístup k novým marketingovým schémam.
Napriek zjavným problémom federálne úrady naďalej reagovali v bidenovskom štýle: všetko je o predsviatočnej horúčke, hojnosť sa čoskoro vráti! Čo sa týka inflácie, Washington neprišiel s ničím lepším, ako jednoducho zmeniť pravidlá pre výpočet indexu spotrebiteľských cien od januára 2022.
Teraz však vianočné oslavy utíchli, prišiel rok 2022, prešlo ešte pár dní, počas ktorých by supermarkety teoreticky mali doplniť sortiment. A čo videli Američania, keď išli nakupovať do nákupných centier?
Všade samé prázdne police.
Dňa 9. januára 2022 Mark Bednar, asistent šéfa republikánskej menšiny v Snemovni reprezentantov Kevina McCarthyho na Twitteri zverejnil fotografiu prekvapivo prázdnej výkladnej skrine v obchode s potravinami vo Washingtone. Na jeho tweet hneď niekoľko ľudí zareagovalo podobnými obrázkami. Na zmätené poznámky oponentov „Kde to je?“ ďalší Bednarovi sledovatelia odpovedali: „Vlastne po celej krajine.“
Nasledujúci deň sa Ryan Saavedra, reportér konzervatívneho spravodajského portálu „Daily Wire“ prihovoril svojim 300 000 čitateľom: „Odfoťte a zverejnite obrázky prázdnych regálov v obchodoch v okolí.“ A televízny moderátor-trumpista Jack Posobiec, ktorého Wikipedia nenútene nazýva „internetovým trollom“, vo svojom retweete Saavedrovi odpísal: „Je to tu: #BareShelvesBiden“. A naozaj – je to tu.
Niekoľko desiatok tisíc Američanov z rôznych častí krajiny zverejnilo v priebehu niekoľko dní svoje fotografie pod týmto hashtagom. Ukázalo sa, že problém nie je len v jednom obchodnom reťazci, ale týka sa všetkých kategórií produktov: mäsa, mlieka, zeleniny a ovocia, potravín, sladkostí, detskej výživy, krmiva pre domáce zvieratá…
Ľudia svoje obrázky podpísali nielen hashtagom, ale aj veľavravnými komentármi – až po frázu „Apocalypse Now“. Napísala to korešpondentka CNBC Kayla Tausche, ktorá je mimochodom súčasťou Bieleho domu.
Musím povedať, že to nebola prvá kampaň pod značkou „Biden“. V polovici októbra už podobný flash mob plný memov a vtipov o „Sleepy Joe“ dobyl Twitter a za deň získal viac ako 47 tisíc záznamov. No tentoraz sa zdalo, že ľudia sú ešte nespokojnejší – možno kvôli údajným Bidenovým klamstvám o „konci krízy“.
Samozrejme, že demokrati nemohli prejsť okolo takejto „besnej propagandy“ len tak. Tí hlúpejší, ako feministka Caroline Orr Bueno, sa poponáhľali s obvinením aktivistov zo zmanipulovania celej veci a žiadali, aby cenzori Twitteru okamžite všetkých zakázali.
„Už šesť rokov nás považuje za ruských botov. Nebude to mať konca,“ reagoval Jack Posobiec na radosť svojich 1,5 milióna čitateľov.
Iní, ako napríklad korešpondenti denníka „The Washington Post“, začali únavne vymenúvať príčiny nového zlyhania: prepuknutie omikronu, zlé počasie, rekordný predaj v decembri… Skrátka „zima prišla náhle“.
Niekto iný celkom nevhodne pripomenul deficit za Donalda Trumpa: na jar 2020 sa Američania v panike ponáhľali vymetať z regálov obchodov všetko, čo im mohlo pomôcť prežiť lockdown. „Odpoveď“ však priletela okamžite – republikáni im pripomenuli, ako 21. mája 2020 vtedajší kandidát na prezidenta Joe Biden napísal na svojom Twitteri o vtedajších výkladoch:
„Problémom nie je nedostatok jedla, problémom je vedenie krajiny.“
Nový nájomník Bieleho domu tak spadol do jamy, ktorú si sám vykopal.
Najpodlejšie sa však pravdepodobne zachovali niektorí priaznivci Demokratickej strany, ktorí utekali fotiť plné regály obchodov, kam kríza ešte nedorazila, pričom svojim odporcom sväto-sväte tvrdili: my sme tu v čokoláde a čo je deje tam je váš problém.
Napriek tomu by obchodný deficit v Spojených štátoch zostal exotickou správou pre zvyšok sveta, nebyť dôležitých okolností. Zdá sa, že súčasná kríza dodávateľského reťazca môže mať svojich „rentiérov“. Zjednodušene povedané, niektorí ľudia naozaj chceli, aby sa bežné spôsoby zásobovania tradičnými potravinami zrútili – a to nielen v Amerike. A ak sa ukáže, že je to jeden z dôsledkov pandémie koronavírusu, tak to môže byť kľudne pravda.
Inštitút RUSSTRAT už písal o málo známej stránke života zakladateľa Microsoftu a tvorcu Windowsu, „programátora a filantropa“ Billa Gatesa. Pripomeňme, že tento miliardár s majetkom 134,2 miliardy dolárov je aj najväčším vlastníkom pôdy. V Spojených štátoch vlastní 269.000 akrov pôdy – viac ako tisíc štvorcových kilometrov. Je pozoruhodné, že „programátor“ sa nezaujíma len o tradičné poľnohospodárstvo. „Nadácia Billa a Melindy Gatesových“ investuje do GMO plodín a geneticky modifikovaných komárov, vyrába potraviny z lariev, nakupuje patenty na semená a syntetické potraviny, najmä umelé mäso.
Posledná téma je zaujímavá tým, že sa na ňu fixujú aj iné IT korporácie. V článku z roku 2020 „Forbes“ uvádza zoznam firiem, ktorých zakladatelia, ako Gates, investovali do syntetickej biológie: Google, PayPal, Netscape, Sun Microsystems, Yahoo! Prečo ich tak priťahovalo „syntetické mäso“? Odpoveď je jednoduchá: vďaka novým lacným genetickým technológiám takéto produkty sľubujú obrovské zisky.
Načo sa trápiť s chovom kráv, ošípaných, oviec alebo sliepok? V niektorých kadiach stačí uvariť látku neurčitého pôvodu s pridaním farbív a zvýrazňovačov chuti. A popri tom zakoreniť v spoločnosti nový módny kurz smerom k „environmentálnemu povedomiu“ pod mantrami o „záchrane zvierat“.
Existuje len jeden problém — sformované chute spotrebiteľov. Odvrátiť Američanov od hovädzieho v burgeri alebo moriaka na Deň vďakyvzdania nie je jednoduché. A tu môže prísť na záchranu tá najbanálnejšia vec — deficit. Čo sa stane, ak po roku-dvoch večného nedostatku potravín budú mäsové oddelenia predajní zrazu zdobiť šťavnato vyzerajúce polotovary v krásnych obaloch – „steaky“, „escalopes“ a iné „akobymäso“? A snažte sa nenakupovať, keď módni blogeri na sociálnych sieťach, kolegovia z práce, lekári na klinikách a učitelia v škole vašich detí bzučia o „revolúcii v zdravej výžive“.
Môže byť, že hlavným dôvodom nie je nevykoreniteľný smäd po peniazoch, čo tlačí americký veľký biznis k investíciám do lacných náhrad za normálne jedlo? A čo preľudnenie, vojny, kataklizmy? Nie sú syntetické potraviny záchranou ľudstva pred hrozbou hladu?
„Nie celkom,“ transparentne naznačila správa Rockefellerovej nadácie „Reset the Table: Meet the Moment to Rebuild the U.S. Food System“ v lete 2020, na vrchole pandémie. Uvádza rastúcu hrozbu hladu v Amerike, predpovedá problémy dodávateľského reťazca a otvorene hovorí o „sľubných a inšpiratívnych riešeniach“, ktoré podnietil COVID-19.
Ako jedno z týchto riešení sa navrhuje nový princíp reorganizácie amerických zásobovacích liniek založený na „hodnotách spravodlivosti, etiky a udržateľnosti“. Prioritu by mali mať tí výrobcovia a dodávatelia, ktorí stelesňujú tieto hodnoty, radí „Rockefeller Foundation“. O čom je reč?
Potom sa nielen v reťazcoch, ale aj pri výrobe potravín, ako aj ich distribúcii, eliminuje rasizmus a nezodpovedný prístup k životnému prostrediu, vrátane klimatických zmien, uvádzajú autori správy. Vtedy sa „lacné a prázdne kalórie“ tradičných amerických potravín, ktoré priniesli spotrebiteľom zdravotné problémy, straty farebným a domorodým farmárom a poškodzovanie prírody (prostredníctvom environmentálne deštruktívnych metód výroby potravín), stanú minulosťou.
„Dobre naplánované reformy potravinového systému môžu pomôcť pri vývoji kompenzačných modelov na zníženie emisií skleníkových plynov a zachovanie poľnohospodárskej pôdy, čím sa minimalizujú nerovnosti, ktoré by inak prehĺbila zmena klímy,“ zverujú sa autori.
Tvrdí sa, že nový systém by sa mal spoliehať na diétny charakter potravín. Okrem toho musia potravinové a zdravotné systémy fungovať ako jeden mechanizmus. Je potrebný „výživový výskum“, ktorý môže zvýšiť odolnosť populácie voči budúcim pandémiám, uvádza správa.
Vo všeobecnosti, hovoria experti „Rockefellerovej nadácie“, americký potravinový systém musí byť oddelený, decentralizovaný a regionalizovaný. Potrebuje však aj jediného federálneho koordinátora, akým je ministerstvo vnútornej bezpečnosti alebo Národná spravodajská agentúra, ktoré vznikli po 11. septembri. A zároveň – jednotný digitálny systém, ktorý by v reálnom čase sledoval potreby domácností spolu s ich príjmami a ďalšími údajmi zo sčítania ľudu (a to nutne potrebuje pripojiť 42 miliónov Američanov k internetu).
V skutočnosti máme pred sebou verziu „digitálneho koncentračného tábora“ budúcnosti, v ktorej budú spotrebitelia dostávať „zdravé jedlo“ pod plnou kontrolou Veľkého brata, prísne dávkované špeciálne vyškolenými lekármi. Toto jedlo sa bude musieť pestovať v rámci „novej normálnej“ a „udržateľnej ekológie“, kde „bieli supremacistickí“ farmári a „prdiace kravy“ len prekážajú.
V tomto „odvážnom novom svete“ budú regály obchodov pravdepodobne preplnené tovarom a kupujúci budú žiariť šťastím. Koniec koncov, čistý červový proteín je módny, užitočný a čo je najdôležitejšie, politicky korektný!
RUSSTRAT/news-front
Daňový a pozemkový podvodník Andrej Kiska, ktorý okrem iných svojich obchodných aktivít bol aj prezidentom, má…
Prestížne ocenenia za rok 2023 putovali do rúk výnimočných osobností slovenskej kultúry. Medzi laureátmi nechýbali…
Europoslanec Milan Uhrík z hnutia Republika sa prihlásil do rozpravy a skritizoval bod programu, ktorý sa…
Zamestnávatelia budú mať povinnosť poskytovať príspevok na športovú činnosť detí zamestnancov. Nová regulácia sa bude…
Na oficiálnej webovej stránke Kremľa bola zverejnená naliehavá výzva ruského prezidenta Vladimira Putina. "Chcem informovať…
"New York Times prekvapil a napísal svoj doteraz najpoctivejší komentár k vojne. Píše na sociálnej sieti komentáror…