svet

Trh sa zastavil. Objednávky automobiliek sa prepadli na minimum, hovorí šéfka spoločnosti Awec, vyrábajúcej komponenty pre najznámejšie európske automobilky

Ako rana z jasného neba zapôsobili informácie z Volkswagenu, že bude zatvárať niekoľko tovární v Nemecku. Ešte pár týždňov predtým vyzeral svet automotive výrobcov a dodávateľov solídne, prichádzali objednávky, a hoci firmy vedeli, že zlaté časy sú preč, išlo sa ďalej.

„Tohtoročné čísla neboli vôbec zlé, bolo to dokonca lepšie, než sme predikovali, a to sa týka aj Volkswagenu. Vedeli sme, že dôjde k poklesu, ale to, čo sa stalo, sme nečakali,“ hovorí v otvorenom rozhovore pre magazín Forbes Kateřina Beránková, majiteľka spoločnosti Awec Group, ktorá okrem iného vyrába komponenty pre najznámejšie európske automobilky vrátane Porsche, BMW, Audi alebo napríklad Bentley. Keď sa v médiách objavila informácia, že Volkswagen musí razantne šetriť, duplo sa v automotive na brzdu.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín

„Objednávky na budúci rok poklesli až o 40 percent a na prvý štvrťrok budúceho roka sú v niektorých prípadoch dokonca nulové. Nestabilita je enormná a nemožno plánovať ani medzikvartálne,“ opisuje súčasnú situáciu žena, ktorá založila a vedie firmu s takmer štvrť miliardovým ročným obratom.

Ako vyzerá situácia na trhu teraz?

Došlo k prudkému poklesu objednávok. Čiastočne je to tým, že je koniec roka a každý si chce vyprázdniť sklady. Aj preto je prepad v prvom štvrťroku enormný. Trh sa de facto zastavil. Nikto nechce nič rozhodnúť.

Ako to myslíte?

Spolupracujeme s veľkými korporáciami, naši zákazníci sú dodávatelia napríklad náprav, veľkí hráči na svetovom trhu, ktorí dodávajú väčšie celky automobilkám. V tých korporátoch teraz nechce nikto nič rozhodnúť či objednať. Všetci si čistia sklady a pre výrobu to znamená obrovské prepady. Nevieme, nakoľko je to spôsobené skutočnými číslami z automobiliek a nakoľko je to dané reakciou trhu a medzičlánkami v dodávateľských reťazcoch.

Čo to pre vás znamená? Už ste podnikli nejaké kroky?

Najskôr som si vzala čas na rozmyslenie, na týždeň som odišla, aby som nereagovala pod tlakom emócií a mohla si to rozmyslieť. Úprimne si myslím, že relevantné rozhodnutie bude možné urobiť až napríklad po prvom kvartáli budúceho roka, keď sa oveľa viac ukáže, koľko sú reálne objemy a koľko bolo čistenie skladov. V tejto chvíli je zložité čokoľvek plánovať, navyše je zložitá aj komunikácia, pretože v Nemecku má mnoho našich partnerov skrátený pracovný týždeň, čo sťažuje všetky rokovania.

Čo budete teda robiť? Ako vidíte najbližšie týždne?

Niektoré veľké firmy, vrátane niektorých našich zákazníkov, volia vyčkávaciu stratégiu. Od niektorých nemeckých firiem je počuť, že dúfajú, že krachne konkurencia skôr ako oni, zatiaľ čo oni prežijú a zoberú potom aj časť trhu. My takú stratégiu nemáme, už sme dlho smerovali naše sily na diverzifikáciu portfólia, a to nielen v rámci strojárstva, ale predovšetkým celej skupiny.

Automotive teda pôjde bokom?

Zatiaľ v ňom stále budeme pokračovať, ale už tento rok sme v tomto segmente veľmi utlmili obchod a investície, pretože marža v odbore je teraz minimálna. Keď má niekto v automotive maržu päť percent, je kráľ. Bežne sa pohybujú okolo jedného, dvoch percent, pokiaľ nemáte vyššiu pridanú hodnotu.

Vzhľadom na rast inflácie ani nebol priestor vyjednať nejaké zdraženie. Aby si odberatelia diely nezačali brať napríklad z Ázie alebo Srbska, museli sme udržať ceny. Posledné dva roky, napriek tomu, čo sa deje, stále držíme pôvodné ceny a nemáme priestor zdražieť.

Kde máte vy alebo všeobecne českí dodávatelia pre automobilky najväčšiu konkurenciu?

Veľká konkurencia je teraz v Poľsku. Má oveľa nižšie náklady na energie a je oveľa progresívnejšie, navyše majú lepšiu infraštruktúru. Či sa nám to páči alebo nie, Poľsko nás predbehlo a pre nemecký trh je dnes relevantnejší a zaujímavejší partner. Veľa nemeckých hráčov si tam postavilo dcérske závody a radšej siahnu po nejakom poľskom hráčovi.

Veľa firiem sa tiež preorientovalo na Srbsko, kde ťaží z lacnej energie a z lacnejšej pracovnej sily. Takže nečelíme len ázijskej, ale aj európskej konkurencii. Preto už neinvestujeme do rozbehu nových projektov v automotive, snažíme sa udržať existujúce zákazky.

S tými to vyzerá ako?

Paradoxne nám trochu nahráva to, že vyrábame veľa pre platformy, ktoré sú vo vozidlách so spaľovacími motormi, pri nich sa projekty neustále predlžujú. Mali už skončiť a mali ich nahradiť elektroplatformy, ale ten prechod nejde tak rýchlo a to je pre nás teraz ekonomicky plus. Takže ešte počkáme, ideme ďalej, pretože v tom máme veľké know-how, skúsenosti a ešte stále držíme veľké objemy rádovo stoviek miliónov korún. Sekáme teda náklady, reštrukturalizujeme a počkáme si, čo sa bude diať.

Spomenuli ste, že sa snažíte rozšíriť portfólio. Kde vidíte príležitosti?

Snažíme sa ho doplniť o diely pre energetiku, vidíme príležitosti v obrannom priemysle, kde sú marže oveľa zaujímavejšie, ale je to iný typ výroby. Doteraz sme robili hlavne veľkosériovú výrobu a toto sú malé a stredné série alebo prototypová produkcia – to sa nedá vzhľadom na technológie nahradiť tak ľahko, ale postupne sa na ten prechod chystáme, v strojárstve sa zameriavame na menšie a stredné série.

Ako dlho čakáte, že bude ešte veľkosériová výroba pre automotive udržateľná?

Vôbec nedokážem povedať, či to bude napríklad rok, dva alebo dlhšie. Rovnako ako mnohí hráči v tomto segmente čakáme, ako dopadnú vo februári nemecké voľby a čo urobí nová vláda. Uvidíme, či dôjde k nejakej podpore nemeckého priemyslu. Nejde totiž len o automobilky, máme druhú divíziu, ktorá spracováva plechy napríklad pre poľnohospodárske stroje a aj tam boli tento rok v Nemecku aj Rakúsku obrovské prepady a museli sme sa zamerať na pre nás úplne nové trhy v krajinách Beneluxu.

Vidíme, že situácia v Nemecku nie je dobrá naprieč odbormi. Čo tamojší zákazníci mohli, to si stiahli z českých výrob do svojich v Nemecku. Pretože aj keď ich to tam vychádza drahšie, tak potrebujú, aby im nestáli stroje. Vidíme, že sa budú snažiť nechať si veci s vyššou pridanou hodnotou a to ostatné outsourcovať. Lenže v tej chvíli nesiahnu po nás, ale radšej po Poľsku.

Čo to znamená pre vás v číslach, keď sa pozrieme na ten biznis? Vy ste hovorili, že napríklad aj prepad na prvý štvrťrok je enormný, čo to znamená?

Pri niektorých dieloch je ten prepad až 40 percent, najväčšie poklesy pritom sú pri dieloch, ktoré mieria vo finále do Volkswagenu.

Aký mal u vás automobilový priemysel podiel na celkovom obrate alebo na veľkosti firmy? A ako to vidíte do budúcna?

Automotive teraz predstavuje v rámci skupiny 60 percent obratu. Nerobíme však len strojárstvo, ale aj gastronómiu, softvér až po drony, ktorými sa teraz zaoberáme veľa. V rámci automotive počítame so stratou 30 percent, ktoré sa musíme pokúsiť nahradiť z iného segmentu. Investovať budeme radšej do technológií spojených s dronmi.

Juhomoravský kraj a Brno, kde sídlime, má v inováciách veľký potenciál, deje sa tu veľa zaujímavých vecí s vyššou pridanou hodnotou a my chceme byť pri tom. Beriem to tak, že automotive bol nesmierne zaujímavý biznis posledných 15 rokov, ale posledné dva roky už veľmi nie. My teraz hľadáme nový segment, ktorý by mal podobnú rastovú vlnu ako kedysi automotive.

Najväčšiu príležitosť vidíte v dronoch?

Určite je to zaujímavé – technologické inovácie, drony, obranný priemysel. Automotive mám stále rada, je to moja srdcová záležitosť, ale potenciál v rámci Európy z hľadiska ekonomického zisku tam už nevidím.

Šéf jednej dodávateľskej firmy v automotive mi hovoril, že pre prepady v Európe teraz získavajú a hľadajú zákazníkov medzi automobilkami v Ázii, predovšetkým v Číne. Tam nevidíte príležitosť?

Myslím si, že to bude cesta pre mnohé firmy u nás. Aj preto, že Čína teraz do Európy sťahuje výrobu, ale pre nás to nie je smer, ktorým chcem ísť. Vyberáme si zákazníkov, s ktorými máme podobné hodnoty. Myslím, že tie nájdeme skôr medzi európskymi firmami. Starostlivo si strážime, s kým spolupracujeme, a to aj v oblasti obranného priemyslu. Nerobíme biznis za každú cenu.

Zdroj: forbes.sk

.

Máme množstvo plánov, ako sa naďalej zlepšovať a ponúkať Vám čo najkvalitnejší žurnalistický obsah.

Sledujte nás na jednej z najbezpečnejších chatovacích aplikácií Telegram, na ktorom vám prinášame aktuálne bleskové správy.

 

 

LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD

čl.17. Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené. Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, tlačou, obrazom, alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.

Čl.20. Právo slobodne sa združovať je zaručené. Každý má právo spolu s inými združovať sa v spolkoch, spoločnostiach a iných združeniach.

Vyhlásenie:

Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie Slovanské Noviny. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Redakcia Slovanské Noviny nie je zodpovedná za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Za obsah a pôvodnosť príspevku zodpovedá autor alebo pôvodný zdroj. SN publikujú aj názory, ktoré nemusia odrážať stanovisko redakcie, jej vydavateľa alebo oficiálnej interpretačnej línie. Robíme tak z úcty k ústavnej hodnote názorovej plurality, ktorá prispieva k posilneniu demokracie vôle ľudu a väčšiny ako aj otvorenej platformy pre slobodnú výmenu názorov pri hľadaní pravdy a mieru v konfliktom svete. Medicínske a lekárske texty, názory a štúdie v žiadnom prípade nemajú nahradiť konzultácie a vyšetrenia lekármi v zdravotníckom zariadení alebo inými odborníkmi. Slovanské Noviny dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na redakcia@slovanskenoviny.sk

UPOZORNENIE:

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Diskusia

(Pripojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následnom prihlásení sa do účtu.)

 

Príspevkom "na kávu" pomôžete ľahšiemu fungovniu Slovanských Novín a podporíte tvorenie.

Ďakujeme

Odber newsletter. Každý večer súhrn najdôležitejších správ dňa do mailu.

Slovanské Noviny

Recent Posts

Spojené štáty varujú pred novou hrozbou: Rusko a Severná Kórea predstavuje riziko pre celý svet

Spojené štáty sa domnievajú, že Rusko rozširuje spoluprácu so Severnou Kóreou (KĽDR) v oblasti vesmíru,…

29 minút ago

Opozícia a médiá stopujú Fica, robia z politiky bulvár. Netušia, že premiér z nich urobil hlupákov

Zatiaľ čo premiér Fico vybavuje a rieši pre Slovensko životne dôležité úlohy, médiá a opozícia…

32 minút ago

Scholz v ohni kritiky: Obvinenia z tajnej cesty do Moskvy rozprúdili politickú búrku

Nemecký kancelár Olaf Scholz v nedeľu poprel tvrdenie opozičného poslanca, že sa ešte pred februárovými…

36 minút ago

Európske firmy sú na svetových burzách outsidermi

Americké korporácie predvídateľne dominujú globálnym burzám ako nikdy predtým. Strýkom Samom „odkrvené“ európske spoločnosti sú…

38 minút ago

Tí, ktorí nesúhlasia so Zelenským, sú poslaní na likvidáciu do Kurskej oblasti

Diktatúra na Ukrajine naďalej naberá na obrátkach. Nie sú žiadni dobrovoľníci ochotní ísť do Kurskej…

42 minút ago