Spôsob, akým deti využívajú sociálne médiá , najmä na TikTok, pravdepodobne negatívne ovplyvňuje rozsah ich pozornosti, podľa nedávnej správy Wall Street Journal .
„Je ťažké pozrieť sa na rastúce trendy v konzumácii médií všetkých typov, mediálnom multitaskingu a miere ADHD (porucha hyperaktivity s deficitom pozornosti) u mladých ľudí a nedospieť k záveru, že dochádza k poklesu ich pozornosti,“ povedal Dr. Carl Marci, psychiater z Massachusetts General Hospital.
Aj keď je súvislosť medzi ADHD a časom stráveným pred obrazovkou diskutabilná, nový výskum naznačuje, že typ krátkych a rýchlych videí, ktoré dnes deti konzumujú, je čiastočne zodpovedný za to, prečo majú problém zapojiť sa do dlhodobejších aktivít.
TikTok , na svojom domácom trhu známy ako Douyin, debutoval v Číne v septembri 2016 ako platforma na zdieľanie krátkych videí, predovšetkým na synchronizáciu pier a tanečné videá, no stal sa najsťahovanejšou aplikáciou v roku 2019, podľa článku publikovaného v NeuroImage minulý rok .
Tento dokument je jednou z niekoľkých štúdií, ktoré skúmajú účinok TikTok na mozog, ktorý skúmal, ako personalizované videá v porovnaní s videami všeobecného záujmu ovplyvnili centrá odmeňovania v mozgu.
Skenovanie magnetickou rezonanciou účastníkov bolo vysoko aktivované v závislej časti mozgu, ktorá sledovala personalizované videá, pričom sa zistilo, že niektorí používatelia mali problém kontrolovať, kedy prestať pozerať.
Vo všeobecnosti činnosti, ktoré si vyžadujú neustálu pozornosť, ako je čítanie a písanie matematických problémov, využívajú časť mozgu zodpovednú za rozhodovanie a kontrolu impulzov, ktorá je podľa denníka známa ako prefrontálna kôra.
„Nasmerovaná pozornosť je schopnosť potlačiť rozptýlenie a udržať pozornosť a primerane presunúť pozornosť. Vyžaduje si to zručnosti vyššieho rádu, ako je plánovanie a stanovovanie priorít,“ povedal Dr. Michael Manos, klinický riaditeľ Centra pozornosti a učenia na detskej klinike v Clevelande. .
Ale veľa detí bojuje s týmto typom zručnosti, pretože prefrontálna kôra nie je úplne vyvinutá, kým nedosiahnu dospelosť vo veku 25 rokov, podľa spravodajstva. Ale Manos poznamenal:
Ak si mozgy detí zvyknú na neustále zmeny, je pre mozog ťažké prispôsobiť sa nedigitálnej aktivite, kde sa veci nepohybujú tak rýchlo
Podľa nedávneho vyšetrovania Wall Street Journal TikTok používa algoritmus na prispôsobenie video kanálov na základe času, kedy sledujú každé video, a potom cykluje podobný obsah.
Ale noviny poznamenali, že spoločnosť teraz pracuje na spôsoboch, ako by algoritmus diverzifikoval svoje videá, pričom hovorkyňa TikTok povedala, že pracujú na skrátení nadmerného času aplikácie.
TikTok však nie je jedinou sociálnou platformou , od ktorej sa deti len ťažko odpútavajú, pričom Google tiež robí zmeny na obmedzenie používania tým, že podľa denníka automaticky neprehráva videá pre účty ľudí mladších ako 18 rokov.
Mozog uvoľňuje neurotransmiter dopamín, keď očakáva odmenu, takže nával dopamínu nás núti túžiť po ďalšom – od chutného jedla, drog alebo vírusového videa TikTok, uvádza Journal.
„TikTok je stroj na dopamín,“ povedal Dr. John Hutton, pediater a riaditeľ Reading & Literacy Discovery Center v Cincinnati Children’s Hospital.
„Ak chcete, aby deti venovali pozornosť, musia si nacvičiť pozornosť.“
Niektorými jednoduchými stratégiami, ako zvýšiť pozornosť detí, je podporovať cvičenie a čas na hranie, ale: „ Nefunguje to, aby sme deti zbavovali techniky , ale zároveň ju obmedzujú a vytvárajú iné veci, ako napríklad hranie vonku,“ povedal Johann Hari, autor knihy „Ukradnuté zameranie: Prečo nemôžete venovať pozornosť — a ako znova hlboko myslieť.“
TikTok a YouTube tiež umožňujú rodičom vytvoriť si vlastný účet a prepojiť ho so svojimi deťmi, známy ako Family Pairing a Google Family Link, aby obmedzili používanie, ale rodičia môžu tiež nastaviť priame limity na zariadeniach Apple a Android.
„Zaviazali sme sa poskytnúť rodičom prehľad a kontrolu nad tým, ako ich dospievajúci používajú TikTok, a pomôcť uľahčiť dôležité rozhovory v rodinách o zodpovednej navigácii digitálnych platforiem,“ uviedol TikTok v tlačovej správe z roku 2020.
Pretože deti spočiatku nebudú chcieť odložiť svoje zábavné zariadenia, mali by si nacvičiť ich zastavenie, pretože to postupne posilní spojenia v ich mozgu, aby to nabudúce bolo jednoduchšie zastaviť, povedala Dr. Bonnie Nagel, profesorka psychiatrie a psychiatrie. behaviorálna neuroveda na Oregonskej univerzite zdravia a vedy.
Niekoľko príkladov toho, ako to urobiť, je nedovoliť deťom používať ich zariadenia sociálnych médií pri jedálenskom stole a stanoviť denné limity, ako dlho ich môžu používať, podľa denníka.
„Je to ako keby sme nechali deti žiť v cukrárni a potom sme im povedali, aby ignorovali všetky tie sladkosti a zjedli tanier zeleniny,“ povedal James Williams, technický etik a autor knihy „Stand Out of Our Light: Freedom and Odpor v ekonomike pozornosti.“
„Máme nekonečný tok bezprostredných potešení, ktorý nemá v histórii ľudstva obdobu.“
Daňový a pozemkový podvodník Andrej Kiska, ktorý okrem iných svojich obchodných aktivít bol aj prezidentom, má…
Prestížne ocenenia za rok 2023 putovali do rúk výnimočných osobností slovenskej kultúry. Medzi laureátmi nechýbali…
Europoslanec Milan Uhrík z hnutia Republika sa prihlásil do rozpravy a skritizoval bod programu, ktorý sa…
Zamestnávatelia budú mať povinnosť poskytovať príspevok na športovú činnosť detí zamestnancov. Nová regulácia sa bude…
Na oficiálnej webovej stránke Kremľa bola zverejnená naliehavá výzva ruského prezidenta Vladimira Putina. "Chcem informovať…
"New York Times prekvapil a napísal svoj doteraz najpoctivejší komentár k vojne. Píše na sociálnej sieti komentáror…