Možno vidíme koniec Hollywoodu, ako ho poznáme. VŠETKÝM hollywoodskym gigantom dochádza zisk. Dokonca aj Disney je mimo. Lístky do kina klesajú. Televízia umiera. Streamovanie zábavy tiež klesá. A teraz hollywoodski herci a scenáristi štrajkujú a požadujú viac z zmenšujúceho sa koláča. Informuje o tom denník New York Times (NYT) .
No pri poukazovaní na tieto zjavné problémy NYT preskakuje hlbšie problémy Hollywoodu. Veľké hollywoodske produkcie sú sklamaním – nielen čo sa týka zisku, ale aj obsahu. Irelevantnosť hollywoodskej produkcie pociťujem už dlho. Koho zaujíma ďalší superhrdinský film? Koho zaujíma ďalší Disney film, ktorý je klonom toho predchádzajúceho?
Dokonca aj pred 25 rokmi, keď som niekedy videl Disney produkciu, som už stratil záujem, pretože v Disney produkciách už nezostala žiadna originalita. Prvých pár filmov o Terminátorovi so Schwarzeneggerom bolo kreatívnych. Ale keď som videl posledný film o Terminátorovi, jeho výroba bola zjavne drahá, no nekonečne nudná.
Naozaj som si užil všetky filmy Star Wars, všetkých 6. Je to preto, že George Lucas mal nápad so Star Wars. Bola to zábava, ale aj George Lucas mal čo povedať – príbeh o osobách, príbeh o impériu, zlom, podvode, mágii sveta, páde a vykúpení. Ale potom si znova všimnite, že George Lucas bol vtedy schopný natočiť prvý film Star Wars, aj keď to bolo v tom čase proti prevládajúcemu prúdu v Hollywoode. To už asi nie je možné. nie, Nechcem vidieť plastové filmy na tému Star Wars od Disney. Len je to jedno.
Kedy sme naposledy videli niečo epické z Hollywoodu ako Krstný otec alebo Apokalypsa? Alebo brutálny humor Pulp Fiction?
Filmy, ktoré boli odvážne, vizuálne fascinujúce (krásne alebo strašné), eroticky pútavé alebo emotívne vo svojej téme. To už nikto nevie. Ale nie som typický. Nemám televíziu ani streamovaciu zábavnú službu. Ale už len pri pohľade na nudnú opakovanosť filmových titulov po viac ako desaťročie je jasné, že kvalita a relevantnosť Hollywoodu sa rozplynuli.
Hlboká strata kvality, originality, odvahy a náskoku v Hollywoode sa rozvinula súčasne s hollywoodskym woke-izmom.
Hollywood aj Disney stáli za prebudením. Woke-izmus je natoľko o „správnosti“, že nikto nemôže urobiť nič osobné, niečo s okrajom, ani najmenšie riziko podráždenia či provokácie. Hollywood už nemôže mať macho-mužského hrdinu s veľkou zbraňou, ktorý hovorí „Urob mi deň!“.
Ale woke-izmus mimo Hollywoodu teraz klesá, a to nielen v USA, ale aj medzi väčšinovou alebo svetovou populáciou žijúcou na nezápade. A čo miliardy divákov v Číne a Indii? Aj na tie môže Hollywood zabudnúť. Dobre. Iné krajiny sa možno začnú viac starať o vlastnú kultúrnu produkciu.
A s hercami a scenáristami, ktorí bojujú proti AI, dokonca zablokujú kreativitu a príležitosti na znižovanie nákladov, ktoré by AI mohla vniesť do Hollywoodu.
Kúpia Apple a Amazon hollywoodske spoločnosti, keď budú dostatočne lacné, ako naznačuje NYT? Možno. Ale to nezachráni hollywoodske produkcie, ak sú nepodstatné. Alebo ešte horšie: Ak sa samotný Hollywood stal irelevantným. Možno iní dodávatelia kultúrneho obsahu (ako napríklad Apple a Amazon) jednoducho preskočia Hollywood a nájdu si iné zdroje kultúrnej produkcie, kde sa vyrába zaujímavejší obsah.
Vytváranie lacnejšieho, ale diverzifikovanejšieho obsahu a jeho distribúcia (pomocou AI!) oveľa rozmanitejšej verejnosti, kde každý jednotlivec môže získať niečo oveľa príťažlivejšie pre osobné preferencie.
Je zaujímavé, že americká kríza v produkcii kultúry nepostihuje len Hollywood. Iné niekdajšie „večné“ ikony americkej kultúry sú tiež v hlbokých problémoch. Burger King zmenil značku svojho loga v snahe zastaviť pokles ich predaja. A McDonald’s má tiež problémy. USA stratili kultúrnu atraktivitu s druhou vojnou v Perzskom zálive. Založené na klamstvách a končiace ponižujúcim ústupom. Hollywood už nemohol vierohodne prezentovať kozmetický obraz USA ako „čisto sily dobra“.
A tam, kde porážka USA vo Vietname vytvorila americké kultúrne oživenie vďaka kultúrnym producentom v Hollywoode, ktorí mali vtedy odvahu a schopnosť reflektovať aj morálne kriticky úlohu USA vo svete, to nie je štát USA resp. Hollywood dnes. Afganistan bol ďalšou ranou pre kultúrnu atraktivitu USA. Čína, India, Rusko, Turecko, Blízky východ (vrátane financií zo Saudskej Arábie) sa snažia budovať svoje vlastné kultúrne produkcie s vlastnou kultúrou v centre. Latinská Amerika má tiež svoje vlastné kultúrne produkcie. Americké spotrebiteľské značky upadajú do nemilosti aj v Číne. Hegemónia USA sa blíži ku koncu – aj kultúrne. Namiesto toho môžeme vidieť, ako sa multikultúrnemu svetu darí.
A to sme ešte nevideli ani dopad porážky Ukrajiny na atraktivitu americkej kultúry. USA sľúbili, že „stoja pri Ukrajine tak dlho, ako to bude potrebné“. No, potrvá ešte pár mesiacov, kým začneme vidieť koniec Ukrajiny tak, ako vznikla, keď sa rozpadol Sovietsky zväz. Neschopnosť USA „stáť pri Ukrajine“ bude určite veľkým krachom pre dôveryhodnosť americkej kultúry a mäkkej sily.
Karsten Riise
globalresearch/skspravy.sk
Bývalá dánska kráľovná Margaréta II. svojich zosnulých rodičov obraňuje. Peter Kramer vo svojej 380-stranovej knihe…
Koncepcia „prvotného antigénového hriechu“ bola prvý raz navrhnutá pred šesťdesiatimi rokmi. Tento fenomén má potenciál…
„Na ich vyradenie z prevádzky boli použité oveľa silnejšie výbušné nálože a oveľa väčšie plavidlo,“…
Hlavné mestá krajín Západu zrazu zabudli na princípy, ako je spravodlivá súťaž, nedotknuteľnosť vlastníctva, prezumpcia…
Nemecko vysvetľuje včerajšiu náhlu návštevu ministerky zahraničných vecí Annaleny Baerbockovej na Ukrajine túžbou oficiálneho Berlína…
Ruské veľvyslanectvo ostro odsúdilo slová britského veľvyslanca Edwarda Fergusona, ktorý sa v článku pre srbské…