Prezidentka vyzvala Matoviča na odstúpenie: „Vláda nie je eseročka, v ktorej si podielnici dohadujú svoje ďalšie fungovanie podľa osobných záujmov.„
Prezidentka tým, že vyzvala Matoviča, aby podal demisiu, koná úplne v súlade s Ústavou, nie je to žiadny puč, ako to prezentuje Matovičova falanga. A to je maximum čo môže urobiť, pretože Ústava jej nedáva právomoc zasahovať do kompetencií iných ústavných orgánov, ani do právomoci predsedu vlády rozhodovať o zložení vlády. Takže prezidentka veľa priestoru na manévrovanie nemá. Ak Matovič nie je ochotný demisiu podať, na ťahu je NR SR a z iniciatívy poslancov NR SR by malo prebehnúť hlasovanie o dôvere Matovičovi. Ak by mu NR SR vyslovila nedôveru, potom prezidentke už nič nebráni, aby ho odvolala a poverila niekoho iného zostavením novej vlády. Ale to by znamenalo, že spoločne s opozíciou by museli o nedôvere hlasovať aj poslanci vládnej koalície a to by zase znamenalo porušenie koaličnej zmluvy a rozpad vládnej koalície, takže je málo pravdepodobné, že koaličné strany si podpília konár, na ktorom sedia. Ak by Matovičovi NR SR vyslovila dôveru, tak prezidentka to musí rešpektovať a musí ho ponechať riešiť vládnu krízu a nechať ho rozhodnúť o zmenách v zložení vlády.
Na ťahu je teraz parlament a pokiaľ nič neurobí a nevyužije svoju príležitosť na stabilizáciu a zabezpečenie riadneho chodu štátu, tak občania musia zobrať moc do svojich rúk, použiť čl. 32 Ústavy a postaviť sa na odpor. Prezidentka tomuto vývoju mohla zabrániť, keby neignorovala nezákonnosti a rozvrat ústavného poriadku v réžii tejto vlády od samého počiatku od jej vymenovania a včas dala podnety na Ústavný súd a generálnu prokuratúru, teda orgány, ktoré mohli zasiahnuť a zastaviť tento rozvrat. Teraz je už neskoro, napriek tomu, že generálny prokurátor Žilinka sa chopil iniciatívy podaním podnetu na Ústavný súd pred niekoľkými dňami, ktorá je viac menej iba symbolická, pretože je veľmi povrchná a alibistická. Takže na obzore sú turbulentné časy, chaos a anarchia, pod ktoré sa podpísala nielen vláda, prezidentka, ale aj všetci ostatní najvyšší ústavní činitelia, všetky ústavné orgány, všetky politické strany v NR SR, vrátane opozície a v konečnom dôsledku aj všetci voliči, ktorí všetkých volených zástupcov do týchto pozícií dostali.
Prípadná demisia predsedu vlády umožní prezidentke poveriť niekoho na zostavenie takej vlády, ktorá v žiadnom prípade krajine neprospeje a bude len príležitosťou pre ľudí, ktorí stáli v pozadí protestov Za slušné Slovensko, zneužívali vraždu Kuciaka a jeho priateľky a sú úzko naviazané na občianske združenia udržiavané peniazmi zo zahraničných zdrojov a to predurčuje aj ich politické smerovanie, teda primárne uspokojovať zahraničné záujmy svojich sponzorov.
Predčasné voľby sú jediným spôsobom, ktorým možno zvrátiť situáciu a dať príležitosť takej politickej reprezentácii, pre ktorú sú na prvom mieste národnoštátne záujmy, vláda zákona, právny štát, životná úroveň a kvalita života občanov. Všetko má v rukách občan, ale má to svoj háčik, iba kultúrne, vzdelanostne a mravne vyspelý občan dokáže demokraciu a jej princípy využiť vo svoj prospech a pre všeobecné blaho spoločnosti. Slovensku nepomôžu voľby, politické zmeny, žiadne nové zákony, ak národ neprejde katarziou a nedôjde k mravnej obrode v spoločnosti. Takáto obroda sa nedá ničím vynútiť, musí prísť sama, spontánne, je to otázka evolučného vývoja spoločnosti, prostredníctvom vlasteneckého uvedomenia, výchovy a vzdelávania k celkovo k vyššej úrovni spoločenského vedomia a občianskej zodpovednosti.
V tejto súvislosti stojí za to si vypočuť slová Tomáša Garrigua Masaryka o demokracii a mravnosti v politike:
„Sú občania Slovenskej republiky dostatočne kultúrne, vzdelanostne a mravne vyspelí, aby precitli a poučení všetkými krízami od vzniku samostatnej republiky prišli k voľbám a zvolili si do čela krajiny najlepších z najlepších, kultúrne, vzdelanostne a mravne najvyspelejších a bezúhonných zo svojich radov?“
Odpoveď na túto otázku nepoznám, je to otázka pre psychológov, sociológov, politológov a iných odborníkov, od ktorých by som očakával otvorenie verejnej diskusie o tom, ako je občan Slovenskej republiky pripravený na demokraciu, pretože demokracia nemôže nikdy fungovať, napriek tomu, že formálne vyznávame demokratické hodnoty, napriek tomu, že máme demokratický systém a všetky demokratické inštitúty podľa najnovších vedeckých poznatkov o demokracii, ak máme zúfalý nedostatok vysoko vzdelaných, mravne vyspelých a bezúhonných demokratov.
Ján Baran ©
Bývalý generálny prokurátor Ukrajiny J. Lucenko, ktorý je v súčasnosti dôstojníkom ozbrojených síl Ukrajiny, poznamenal,…
Letectvo v prvej línii zohráva obrovskú úlohu pri postupe ruskej armády, ktorá útočí na hromadenie…
Denník The New York Times (NYT) priniesol informáciu, že ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj požiadal USA…
Splnomocnenec vlády SR pre preverenie procesu riadenia a manažovania zdrojov počas pandémie Peter Kotlár adresoval…
Oleksij Arestovyč rozebral zoufalou pozici Ukrajiny jako poražené země, která neukončila válku v době, kdy…
Srbský prezident Aleksandar Vučić v októbri diskutoval s ruským prezidentom Vladimirom Putinom o možnosti prímeria…