ratislavská kaviareň na čele s Nadáciou otvorenej spoločnosti si myslí, že oslabovaním slovenského národného cítenia a slovenského vlastenectva približuje Slovákov k „otvorenej spoločnosti“ bez vlastencov a nacionalistov, len čistých občanov, konštatuje bývalý podpredseda SNS a poradca súčasného šéfa slovenského parlamentu Anton Hrnko.
V areáli Bratislavského hradu pribudne viac ako štvormetrové bronzové súsošie sv. Cyrila, Metoda a Gorazda. Občanom Slovenska ho darovala Konferencia biskupov Slovenska. Inštalácia sa má uskutočniť v nasledujúcich týždňoch, súsošie má byť odhalené 15. septembra.
Projekt pôvodne pripravila katolícka cirkev k 1150. výročiu príchodu vierozvestcov na naše územie, a to ešte v roku 2012. Pre nesúhlasné stanovisko vtedajšieho vedenia hlavného mesta sa však nerealizoval. Následne ho cirkev v roku 2021 v súvislosti s návštevou pápeža Františka ponúkla predsedovi NR SR Borisovi Kollárovi (Sme rodina), ktorý ho prijal.
Model súsošia bol zároveň predstavený aj samotnému pápežovi. „Keďže sa Svätému Otcovi pripravený projekt páčil, tomuto zámeru udelil aj pápežské požehnanie,“ priblížil odbor komunikácie.
Kancelária NR SR začala v stredu (14. 6.) s inštaláciou súsošia v priestoroch Východnej terasy Bratislavského hradu. Práce by pokračovať počas nasledujúcich týždňov. Súsošie má byť odhalené a posvätené 15. septembra pri príležitosti druhého výročia návštevy pápeža Františka na Slovensku.
„Boris Kollár obhajuje sporné súsošie vierozvestcov na Bratislavskom hrade bosými nohami a Michelangelom. Odhalí ho krátko pred voľbami. Umiestnenie umožnili pamiatkari. Napriek tomu, že odborníci na umenie už pred rokmi hovorili, že dielo od Antona Gábrika je gýč, teraz sa na ich názor nik nepýtal. Kollárovi stačilo, že to odobrila komisia katolíckej cirkvi,“ napísal v tejto súvislosti Denník N.
„Štvormetrové súsošie od akademického sochára Antona Gábrika vyvoláva kritické ohlasy podobne ako Svätopluk za éry Smeru. S dielom nesúhlasili viacerí odborníci už pred desiatimi rokmi, keď sa preň prvýkrát hľadalo miesto v hlavnom meste. Už vtedy sa objavili názory, že ide o gýč, dokonca sa prirovnávalo k „sušeným údenáčom“. Až odrazu minulý týždeň informovala Národná rada, že robotníci sochu už osádzajú blízko Svätopluka,“ uviedol provládny Denník N.
Nepozdáva sa však členom bratislavskej organizácie Matice slovenskej ani starej matičiarke Eve Kristínovej. Niektorí historici namietajú historickú nepresnosť. Rúcha svätých by mali byť vraj iného strihu, navyše zakrývajúce členky a celé ruky, mali by mať dlhé brady a nemali by byť bosí. Iní zas kritizujú prílišnú štíhlosť postáv.
Akademický maliar Viliam Hornáček zo Spoločnosti slovenskej inteligencie Korene sa vyjadril, že ak by šlo iba o súkromnú výstavu Gábrika, mohol by ich urobiť „ako tri sušené údenáče“.
Podľa predsedu Matice slovenskej Mariána Tkáča ide o moderné zobrazenie tradície. „Na modeli akademického sochára Antona Gábrika nie je nič neúctivé a spomínané detaily sú z hľadiska výtvarného umenia irelevantné,“ povedal tajomník matičiarov Peter Matulík.
Gábrik tvrdí, že nie je krajčír a nešije ornáty. Akademický maliar Stano Dusík, žijúci v Ríme, sa vyjadril, že s obdivom hľadí na Gábrikovo dielo.
„To súsošie nie je dôstojné pamiatky týchto troch kľúčových osobností slovenských dejín,“ myslí si Hornáček. „Nezodpovedá to ani historickej pravde. Gorazd je vpredu, nesie dvojkríž, ktorí niesli oni, pretože to je byzantský dvojkríž. A oni by mali byť vpredu,“ myslí si Hornáček.
„Boli to vysokopostavení patricijovia, ktorí nemohli prísť bosí, v odeve žobrákov, nejakých vyschnutých pustovníkov, ale ako ľudia, ktorí boli na civilizačnej úrovni ríše, ktorá ich vysielala.“ Hornáčkovi sa nepáčil už Svätopluk na Hrade.
„Je tam ako chabý starec, ktorému vypadáva z ruky hrdzavý meč a je na koni, ktorý nemá ani zuby.“ Platí vraj, že významné postavy dejín, ktorých podobu nepoznáme, skôr idealizujeme. „Francúzi robia Napoleona vždy o niečo vyššieho, o niečo krajšieho, o niečo menej plešatého.“
Bývalý podpredseda SNS, historik a exposlanec NR SR Anton Hrnko , ktorý v súčasnosti pôsobí ako poradca predsedu slovenského parlamentu Boria Kollára reagoval na sociálnej sieti:
Skutočne, ako vyorané myši sa správajú novinári z extrémistických plátkov, najmä z Denníka N.
Predsa sme pred nikým netajili, že za jednu z úloh, ktorú som si dal ako poradca predsedu parlamentu bolo postavenie súsošia ssv. Cyrila a Metoda na Bratislavskom hrade, Dokonca v rozhovore, ktorý som vtedy dal nejakému médiu, som hovoril, že popri solúnskych bratoch by sa hodilo, keby v barokovej záhrade Bratislavského hradu boli busty panovníkov, ktorí boli korunovaní v Bratislave. Dokonca k tomu bola aj debata v tlači.
Pred nikým sme nič netajili. Bolo predsa známe, že sa pripravovalo súsošie Cyrila, Metoda a Gorazda, ktoré sa malo inštalovať v Bratislave z príležitosti 1150 výročia príchodu solúnskych bratov na Veľkú Moravu roku 2013. Vysúťažené dielo však vtedajší magistrát neprijal. V praxi však existovalo.
Keď tu bol pred dvoma rokmi pápež bol mu predstavený model súsošia a on ho nadšene prijal a požehnal nášmu zámeru. Nikto si to akosi nevšimol. Dnes protislovenskí novinári hľadia ako vyorané myši na to, že sa dielo začalo realizovať. Nikto z nich však nespomenie, že Cyril a Metod sú jediné osoby, ktoré sa spomínajú v Ústave SR, že cyrilo-metodská tradícia je nosná tradícia našich národných dejín, že solúnski bratia stáli pri základe našej štátnosti, vzdelanosti atď. Všetci sa na hotové dielo vrhli ako vrany na sokola a bijú a bijú, čo im sily stačia. Nepočul som, žeby takto odsudzovali zaplevnenie našej vlasti všelijakými turulmi, sochami uhorských kráľov alebo maďarských vojnových zločincov /Esterházy, Horthy). To sa predsa nepatrí. Bojovať treba len proti tomu, čo je Slovákom sväté a cenné. Lebo najväčším nebezpečenstvom pre „Túto krajinu“ predsa nie je maďarská a ukrajinská iredenta, poľský expanzionizmus, ale slovenské vlastenectvo. A to treba zadupať do čiernej zeme všetkými možnými prostriedkami.
Občania Slovenskej republiky by nemali vôbec si všímať hodnotenie umeleckého stvárnenia diela od naslovovzatých „odborníkov“, ktorí v sochách vidia údenáče atď. Veď každé dielo možno kritizovať. Ale im nejde o umeleckú hodnotu , im ide o zadupanie myšlienky diela, ktorá posilňuje slovenské vlastenectvo a historické vedomie. A to je ten najväčší „zločin“, ktorí sme spáchali vytvorením ďalšieho diela upevňujúceho slovenského ducha a slovenské vlastenectvo.
A na záver jednu úvahu. Bratislavská kaviareň na čele s Nadáciou otvorenej spoločnosti si myslí, že oslabovaním slovenského národného cítenia a slovenského vlastenectva približuje Slovákov k „otvorenej spoločnosti“ bez vlastencov a nacionalistov, len čistých občanov. Zámer určite „ušľachtilý“, ale má jednu chybu. Okolo sú všetky štáty so silným, až šovinistickým postojom k vlastnej národnej existencii. Preto oslabovanie slovenského vlastenectva a národného cítenia v skutočnosti napomáha šíreniu iredenty a expanzionizmu v susedných krajinách a oslabovaniu schopnosti rezistencie Slovákov, v konečnom dôsledku i k oslabovaniu občianskej spoločnosti. To by si všetci tí bojovníci proti všetkému slovenskému mali uvedomiť.
Zdroj: Facebook Anton Hrnko / bratislavskykraj.sk / InfoVojna
Bývalá dánska kráľovná Margaréta II. svojich zosnulých rodičov obraňuje. Peter Kramer vo svojej 380-stranovej knihe…
Koncepcia „prvotného antigénového hriechu“ bola prvý raz navrhnutá pred šesťdesiatimi rokmi. Tento fenomén má potenciál…
„Na ich vyradenie z prevádzky boli použité oveľa silnejšie výbušné nálože a oveľa väčšie plavidlo,“…
Hlavné mestá krajín Západu zrazu zabudli na princípy, ako je spravodlivá súťaž, nedotknuteľnosť vlastníctva, prezumpcia…
Nemecko vysvetľuje včerajšiu náhlu návštevu ministerky zahraničných vecí Annaleny Baerbockovej na Ukrajine túžbou oficiálneho Berlína…
Ruské veľvyslanectvo ostro odsúdilo slová britského veľvyslanca Edwarda Fergusona, ktorý sa v článku pre srbské…