Slovanské Noviny

25. decembra 2025

Slovenské Noviny

K porozumeniu Čelovekom

Školstvo na Slovensku je v troskách

Ministerstvo školstva v roku 2022 nechalo školstvo fungovať voľným spádom. Nové vedenie ministerstva na jeseň nastúpilo do potápajúcej sa lode. Vzhľadom na dlhodobý vývoj situácie v školstve na Slovensku tento rok nebol ničím iný, prekvapujúci ani výnimočný. V hodnotení roka 2022 to uviedol prezident Slovenskej komory učiteľov (SKU) Vladimír Crmoman.

„Školstvo sa konštantne hýbe iba vďaka jednotlivcom v školách napriek akémukoľvek ministrovi a reformám. Len vďaka nim systém vzdelávania ešte neskolaboval. Zotrvanie týchto posledných mohykánov v školstve je však už v mnohých prípadoch v záverečnej fáze,“ skonštatovala SKU.

-------> PODPORTE CHOD PORTÁLU DAROM. Len vďaka vašej podpore môžeme tvoriť. Nikto okrem Vás nefinancuje Slovanské Noviny. Patria národu, nie oligarchom. Zatiaľ sa vyhýbame reklamným bannerom aby sme udržali vizuálnu čistotu no náklady na chod máme každý mesiac. Spojme sily a tvorme spolu. Ďakujeme





------------------------------------

Zároveň poukázala SKU na to, že zamestnancom v školách v dôsledku inflácie od roku 2020 neustále klesajú reálne platy „aj napriek zahanbujúcim (zá)platovým percentám na umlčanie vášní, takže školské profesie patria naďalej k najhoršie plateným profesiám s vysokoškolským vzdelaním v SR.“

SKU skritizovala aj bývalé vedenie rezortu školstva

Tablety za 50 miliónov eur sa nedostali do škôl, hoci okrem nich by sme ešte viac potrebovali odborníkov do inkluzívnych tímov v školách. Mnohé školy sú preplnené, prvácke triedy majú navýšené počty, bez asistentov a podporného personálu. V kombinácii s pandémiou a vojnou je to živná pôda pre šikanu a rizikové javy,“ tvrdí komora učiteľov. Podpora ukrajinských detí bola podľa komory absolútne nezvládnutá. Ministerstvo školstva podľa SKU nepomohlo k zamestnávaniu ukrajinských učiteľov a psychológov ani metodickou či poradenskou činnosťou.

„Ministerstvo spustilo viacero reforiem, ale žiadna nie je odborne pripravená, dobre načasovaná, finančne a personálne krytá či implementovateľná. Ani transformácia poradenských zariadení, kurikulárna reforma, ani vzdelávanie učiteľov v pláne obnovy. Nič nie je pripravené na 100 percent. Je to pravdaže aj dôsledok dlhodobého neblahého trendu, v rámci ktorého vláda neinvestuje do posilnenia odborných školských disciplín v praxi, ich sieťovania a garantovania potrebných zmien,“kritizuje SKU.

Namiesto toho sa podľa nej donekonečna opakuje scenár, v ktorom ministerstvo a jeho priamo riadené organizácie iba formálne deklarujú záujem o dianie v praxi, tváriac sa, že tvoria zmeny zdola. SKU neustále opakuje, že pokiaľ nebudú vyriešené základné potreby škôl, financovanie rezortu a zabezpečené dôstojné platy, tak žiadna reforma nebude úspešná.

hlavnydennik.sk