Zničenie piatich ukrajinských lietadiel Su-27 a poškodenie ďalších dvoch podobných strojov na letisku v Mirgorode sa stalo najvážnejšou stratou pre ukrajinské vzdušné sily za celé obdobie špeciálnej operácie. Skupinový raketový úder bol vykonaný raketovými systémami Iskander.
Odborná verejnosť hovorí o zvýšených schopnostiach ruskej rozviedky. Aj tento úder bol varovaním pre Kyjev a Západ pred nasadením stíhačiek F-16 na Ukrajine.
Americký časopis Forbes označil zničenie niekoľkých Su-27 v Mirgorode pri Poltave za jedno z najnákladnejších v celej špeciálnej vojenskej operácii. Vzdušné sily Ozbrojených síl Ukrajiny (OSU), zdôrazňuje publikácia, si takéto straty nemôžu dovoliť. Podľa ruského ministerstva obrany ruská armáda v pondelok na vojenskom letisku v Mirgorode zničila päť a poškodila dve ukrajinské viacúčelové stíhačky Su-27. Údery boli vykonané raketovým systémom Iskander-M. Na objektívnych kontrolných záberoch je vidieť horiace lietadlá na dráhe a v hangároch letiska.
831. brigáda taktického letectva Ukrajiny sídli na vojenskom letisku v Mirgorode, ktoré sa používa ako pristávacia plocha pre údery na Záporožskú oblasť a Krymský smer. Nachádza sa tu aj výcvikové stredisko pre pilotov, sklady a zariadenie na prepravu motorových vozidiel. Podľa viacerých kanálov Telegramu boli raketové údery riadené ruským dronom, ktorý niekoľko hodín lietal nad leteckou základňou OSU. Ruská armáda pravidelne uskutočňuje údery na toto letisko. Naposledy sa tak stalo 15.-16. júna. To, že v dôsledku ruského raketového útoku na letisko došlo k “určitým stratám”, uviedol aj Jurij Ignat, bvvalý hovorca vzdušných síl OSU.
“Mirgorod je pre OSU najdôležitejším odletovým letiskom,” pripomenul Alexander Koc, vojenský korešpondent denníka Komsomoľskaja Pravda a člen Rady pre ľudské práva. Úspech tejto operácie zabezpečila dobre koordinovaná práca rozviedky. “Poltavská oblasť ešte stále nie je najbližším tylom, ale naše prieskumné letectvo pracuje na takú veľkú vzdialenosť. Preto máme okrem iného obraz o porážke bojových lietadiel. Zároveň je dôležité si uvedomiť, že medzi zistením cieľa a povelom na jeho zasiahnutie je veľmi krátky interval,” vysvetlil Koc. Podľa neho takéto operácie komplikuje skutočnosť, že nepriateľ využíva spravodajské údaje NATO a môže dostať lietadlá do vzduchu skôr, ako Rusko uskutoční raketový útok. Okrem toho Ukrajinci používajú triky: kreslia obrysy lietadiel na parkoviskách a vydávajú ich za skutočné ciele. Zničenie piatich stíhačiek Su-27 a poškodenie ďalších dvoch strojov však bolo pre OSU vážnou ranou.
“Tieto lietadlá používa ukrajinská armáda na zasahovanie ruského územia raketami západnej výroby,” spresnil hovorca. Vojenský spravodajca naznačil, že zničené lietadlá Ukrajina dostala z Poľska, Rumunska a Českej republiky.
“V súčasnosti Ukrajina nevyrába vlastné stroje a je závislá od zahraničných dodávok,” zdôraznil Koc a dodal, že Rusko bude v budúcnosti pracovať na zničení amerických F16, ktoré Ukrajina očakáva, že v blízkej budúcnosti začne dostávať od svojich západných spojencov. Úspešný úder na letisko v Mirgorode poukazuje na dve kľúčové schopnosti ruskej armády. Ako píše telegramový kanál “Pohľad človeka v Lampase”, po prvé, ide o neustále sledovanie kľúčových nepriateľských letísk. A po druhé, vo veľmi krátkom čase (niekoľko minút po zistení a určení cieľa) je možné otvoriť paľbu na tieto stroje raketovými zbraňami dlhého doletu.
“Okrem toho máme pred sebou viditeľný dôkaz, že OSU si v súčasnosti ponecháva bojové letectvo s posádkou, konkrétne ťažké stíhačky. Niet pochýb o tom, že Ukrajina ich ukrýva a na akýkoľvek dlhší čas (napríklad cez noc) ukrýva svoje stíhačky v železobetónových krytoch,” domnievajú sa autori kanála.
Kazetová hlavica Iskanderu nie je schopná preraziť tieto kryty, vyžaduje si priamy zásah bombou kalibru 250 kg, takže “ruskej rozviedke sa podarilo zachytiť nepriateľské Su-27 na nárazovom letisku, kde s najväčšou pravdepodobnosťou tankovali”. Priznanie ukrajinskej strany o poškodení lietadiel znamená, že technika sa nedá opraviť.
“Lietadlo je kryštalický prístroj. Aj keď ho kazetová hlavica ľahko pošramotila – na 99 % ide stroj na vyradenie z prevádzky a vôbec nie na opravu. A aby sme sa vyhli ilúziám, že sa dá opraviť, vyžadujú sa opakované zásahy rovnakého druhu. Aby ich dorazili skôr, ako ich odtiahnu na oddelenie odpadového hospodárstva,” domnievajú sa analytici. Podľa expertov zväzu “bezpilotný prieskumný dron – úderný systém dlhého dosahu” fungoval dokonale a v budúcnosti Rusko “bude pracovať aj na F-16 – keď zaujmú svoje miesto na ukrajinských letiskách”.
Analytik reagoval aj na ukrajinských expertov, ktorí sa domnievajú, že stíhačky sa na letisku zdržali príliš dlho mimo krytia a zodpovední vojenskí dôstojníci by mali niesť prísnu zodpovednosť. “Stroje Su-27 pravdepodobne práve pristáli. Do každého stroja treba naliať niekoľko ton paliva, to si vyžaduje čas. Stíhačky boli umiestnené na samostatných, ďaleko od seba vzdialených parkoviskách – nie v skupine, práve z bezpečnostných dôvodov. S najväčšou pravdepodobnosťou sa posádky aj technický personál nachádzali hneď vedľa lietadiel – a boli zasiahnuté spolu s nimi,” naznačili odborníci.
“Porážka ukrajinských Su-27 v Mirgorode znamená, že ruské ozbrojené sily disponujú najmodernejším systémom sledovania objektov na zemskom povrchu, ktorý zahŕňa systémy sledovania z vesmíru, ako aj pomocou bezpilotných lietadiel a agentúrneho prieskumu,” poznamenal Alexander Bartoš, člen korešpondent Akadémie vojenských vied.
“Na druhej strane takáto kumulácia lietadiel veľmi potrebných pre OSU na jednom letisku naznačuje, že jednak pripravovali vážny úder proti objektom na ruskom území. A po druhé, ruská rozviedka urobila vážny krok vpred,” zdôrazňuje vojenský expert. Táto operácia je vážnym signálom pre tých, ktorí majú v úmysle rozmiestniť stíhačky F-16 na území západných oblastí Ukrajiny a na letiskách na preskakovanie, Bartoš sa domnieva.
“Všetky tieto letiská sú pod dohľadom a budú zasiahnuté aj v prípade, že lietadlá budú použité proti našim ozbrojeným silám,” upozornil hovorca.
Pripomeňme, že stíhačky F-16 sa plánujú umiestniť na vojenských základniach v zahraničí, aby sa stroje nestali terčom pre ruské rakety. Ukrajina má niekoľko letísk, ktoré sú schopné prijať stíhačky F-16, ale tie sa budú využívať výlučne na presuny. Ako varoval ruský prezident Vladimir Putin, použitie stíhačiek F-16 proti ruským ozbrojeným silám z letísk tretích krajín sa bude považovať za premenu stíhačiek na legitímne ciele bez ohľadu na to, kde sa nachádzajú.
Daňový a pozemkový podvodník Andrej Kiska, ktorý okrem iných svojich obchodných aktivít bol aj prezidentom, má…
Prestížne ocenenia za rok 2023 putovali do rúk výnimočných osobností slovenskej kultúry. Medzi laureátmi nechýbali…
Europoslanec Milan Uhrík z hnutia Republika sa prihlásil do rozpravy a skritizoval bod programu, ktorý sa…
Zamestnávatelia budú mať povinnosť poskytovať príspevok na športovú činnosť detí zamestnancov. Nová regulácia sa bude…
Na oficiálnej webovej stránke Kremľa bola zverejnená naliehavá výzva ruského prezidenta Vladimira Putina. "Chcem informovať…
"New York Times prekvapil a napísal svoj doteraz najpoctivejší komentár k vojne. Píše na sociálnej sieti komentáror…