Rusku a ich spojencom konať nezávisle od americkej kontroly. nad ich obchodnou a investičnou politikou. Pomenovanie Číny ako hlavného dlhodobého protivníka Ameriky, plánom Bidenovej administratívy bolo oddeliť Rusko od Číny a potom ochromiť vlastnú vojenskú a ekonomickú životaschopnosť Číny.
Výsledkom americkej diplomacie však bolo spojenie Ruska a Číny, ktoré sa pripojilo k Iránu, Indii a ďalším spojencom. Prvýkrát od Bandungskej konferencie nezúčastnených krajín v roku 1955 je kritické množstvo schopné byť vzájomne sebestačné na spustenie procesu dosiahnutia nezávislosti od dolárovej diplomacie.
V konfrontácii s priemyselnou prosperitou Číny založenou na samofinancovaných verejných investíciách na socializovaných trhoch predstavitelia USA uznávajú, že vyriešenie tohto boja bude trvať niekoľko desaťročí. Ozbrojenie zástupného ukrajinského režimu je len otváracím krokom pri premene druhej studenej vojny (a potenciálne/alebo skutočne tretej svetovej vojny) na boj o rozdelenie sveta na spojencov a nepriateľov s ohľadom na to, či vlády alebo finančný sektor budú plánovať svetovú ekonomiku.
To, čo je eufemizované ako demokracia amerického typu, je finančná oligarchia privatizujúca základnú infraštruktúru, zdravotníctvo a školstvo. Alternatívou je to, čo prezident Biden nazýva autokraciou, nepriateľskou nálepkou pre vlády, ktoré sú dostatočne silné na to, aby zablokovali globálnu oligarchiu hľadajúcu rentu v prevzatí kontroly.
Čína považujú za autokratickú, pretože poskytuje základné potreby za dotované ceny namiesto toho, aby účtovala čokoľvek, čo trh znesie. Zníženie nákladov na zmiešanú ekonomiku sa nazýva „manipulácia s trhom“, ako keby to bola zlá vec, ktorú neurobili Spojené štáty, Nemecko a všetky ostatné priemyselné krajiny počas svojho hospodárskeho rozmachu v 19. a začiatkom 20. storočia.
Clausewitz popularizoval axiómu, že vojna je rozšírením národných záujmov – najmä ekonomických.
Spojené štáty sa domnievajú, že ich ekonomický záujem spočíva v snahe rozšíriť svoju neoliberálnu ideológiu globálne.
Evanjelizačným cieľom je financovať a privatizovať ekonomiky presunom plánovania od národných vlád do kozmopolitného finančného sektora. V takom svete by bola len malá potreba politiky. Ekonomické plánovanie by sa presunulo z politických hlavných miest do finančných centier, z Washingtonu na Wall Street, so satelitmi v Londýne, Parížskej burze, Frankfurte a Tokiu. Zasadnutia správnej rady novej oligarchie sa budú konať na Svetovom ekonomickom fóre v Davose.
Doterajšie služby verejnej infraštruktúry by boli privatizované a ceny dostatočne vysoké, aby zahŕňali zisky (a skutočne monopolné nájomné), dlhové financovanie a poplatky za správu namiesto toho, aby boli verejne dotované. Dlhová služba a nájomné by sa stali hlavnými režijnými nákladmi pre rodiny, priemysel a vlády.
Snaha USA zachovať si svoju unipolárnu moc vnucovať svetu finančnú, obchodnú a vojenskú politiku „Amerika na prvom mieste“ zahŕňa prirodzené nepriateľstvo voči všetkým krajinám, ktoré sa snažia sledovať svoje vlastné národné záujmy.
Politika USA, ktorá má čoraz menej čo ponúknuť vo forme vzájomných ekonomických ziskov, sa vyhráža sankciami a skrytým zasahovaním do zahraničnej politiky. Americký sen predpokladá, že čínska verzia Borisa Jeľcina nahradí vedenie Komunistickej strany krajiny a predá svoj verejný majetok tomu, kto ponúkne najvyššiu ponuku – pravdepodobne po menovej kríze, ktorá zničí domácu kúpnu silu takú, ako sa to stalo v postsovietskom Rusku, a zanechá medzinárodné finančné komunita ako kupujúci.
Rusku a prezidentovi Putinovi nemožno odpustiť, že bojovali proti „reformám Harvard Boys“. To je dôvod, prečo americkí predstavitelia plánovali, ako vytvoriť ruský ekonomický rozvrat, aby (dúfajú) zorganizovali „farebnú revolúciu“ na opätovné získanie Ruska pre svetový neoliberálny tábor.
To je charakter „demokracie“ a „voľných trhov“ postavených vedľa seba k „autokracii“ štátom dotovaného rastu. Ako vysvetlil ruský minister zahraničných vecí Sergej Lavrov na tlačovej konferencii z 20. júla 2022 o ukrajinskom násilnom prevrate v roku 2014, americkí a iní západní predstavitelia definujú vojenské prevraty ako demokratické, ak sú sponzorované Spojenými štátmi v nádeji na podporu neoliberálnej politiky.
Pamätáte si, ako sa udalosti vyvíjali po prevrate? Pučisti pľuli do tváre Nemecku, Francúzsku a Poľsku, ktoré boli garantmi dohody s Viktorom Janukovyčom. Na druhý deň ráno to bolo pošliapané. Tieto európske krajiny nezaháľali – zmierili sa s tým. Pred pár rokmi som sa pýtal Nemcov a Francúzov, čo si myslia o prevrate.
O čo išlo, ak od pučistov nepožadovali plnenie dohôd? Odpovedali: „Toto sú náklady na demokratický proces.“ Nerobím si srandu. Úžasné – to boli dospelí ľudia zastávajúci post ministrov zahraničných vecí.
Tento slovník Doublethink odráža, ako ďaleko sa mainstreamová ideológia vyvinula od opisu Rosy Luxemburgovej pred storočím, kedy sa pred sto rokmi postavila civilizačná voľba: barbarstvo alebo socializmus.
Aby som sa vrátil k Clausewitzovmu názoru na vojnu ako na rozšírenie národnej politiky, národné záujmy USA sa výrazne rozchádzajú so záujmami ich satelitov NATO. Profituje z toho americký vojensko-priemyselný komplex, ropa a poľnohospodárstvo, zatiaľ čo európske priemyselné záujmy trpia. To je najmä prípad Nemecka a Talianska v dôsledku toho, že ich vlády blokujú dovoz plynu zo Severného prúdu 2 a iných ruských surovín.
Prerušenie svetových energetických, potravinových a nerastných dodávateľských reťazcov a výsledná inflácia cien (zastrešenie monopolných prenájmov neruskými dodávateľmi) priniesli obrovské ekonomické napätie spojencom USA v Európe a na globálnom juhu.
Americké hospodárstvo z toho však ťaží, alebo aspoň konkrétne sektory hospodárstva USA ťažia. Ako zdôraznil Sergej Lavrov na svojej vyššie citovanej tlačovej konferencii: „Európsku ekonomiku ovplyvňuje viac ako čokoľvek iné. Štatistiky ukazujú, že 40 percent škôd spôsobených sankciami znáša EÚ, zatiaľ čo škody Spojeným štátom sú menšie ako 1 percento.
Výmenný kurz dolára vzrástol voči euru, ktoré sa prepadlo na paritu s dolárom a zdá sa, že bude klesať ešte viac nadol k 0,80 dolára, ktoré bolo pred generáciou. USA dominanciu nad Európou ešte posilňujú obchodné sankcie voči ruskej rope a plynu. USA sú vývozcom LNG, americké spoločnosti kontrolujú svetový obchod s ropou a americké firmy sú hlavnými svetovými obchodníkmi s obilninami a vývozcami, keďže Rusko je vylúčené z mnohých zahraničných trhov.
Americkí výrobcovia zbraní sa tešia na zisk z predaja zbraní do západnej Európy, ktorá sa takmer doslova odzbrojila tým, že poslala svoje tanky a húfnice, muníciu a rakety na Ukrajinu. Americkí politici podporujú bojovnú zahraničnú politiku na podporu zbrojárskych tovární, ktoré zamestnávajú pracovnú silu vo svojich volebných obvodoch.
A neoconi, ktorí dominujú ministerstvu zahraničia a CIA, vidia vojnu ako prostriedok na presadzovanie americkej dominancie nad svetovou ekonomikou, počnúc jej vlastnými partnermi v NATO.
Problém s týmto názorom je, že hoci americké vojensko-priemyselné, ropné a poľnohospodárske monopoly z toho profitujú, zvyšok americkej ekonomiky je stláčaný inflačnými tlakmi vyplývajúcimi z bojkotovania ruského vývozu plynu, obilia a iných surovín a obrovským zvýšenie vojenského rozpočtu bude použité ako zámienka na zníženie programov sociálnych výdavkov.
To je problém aj pre členov eurozóny. Sľúbili NATO zvýšiť svoje vojenské výdavky na stanovené 2 percentá ich HDP a Američania naliehajú na oveľa vyššie úrovne, aby upgradovali na najnovšiu škálu zbraní. Zabudlo sa len na mierovú dividendu, ktorá bola sľúbená v roku 1991, keď Sovietsky zväz rozpustil alianciu Varšavskej zmluvy v očakávaní, že aj NATO bude mať málo dôvodov na existenciu.
Rusko nemá žiadny zjavný ekonomický záujem na novej okupácii strednej Európy. To by Rusku neprinieslo žiadny zisk, ako si jeho vodcovia uvedomili, keď rozpustili starý Sovietsky zväz.
V skutočnosti si žiadna priemyselná krajina v dnešnom svete nemôže dovoliť postaviť pechotu na obsadenie nepriateľa. Jediné, čo môže NATO urobiť, je bombardovať z diaľky. Môže ničiť, ale nie obsadzovať. Spojené štáty to zistili v Srbsku, Iraku, Líbyi, Sýrii a Afganistane.
A rovnako ako atentát na arcivojvodu Ferdinanda v Sarajeve (dnes Bosna a Hercegovina) spustil prvú svetovú vojnu v roku 1914, bombardovanie susedného Srbska zo strany NATO možno považovať za zhodenie rukavíc, aby sa druhá studená vojna zmenila na skutočnú tretiu svetovú vojnu. To znamenalo bod, v ktorom sa NATO stalo útočnou alianciou, nie obrannou.
Ako to odráža európske záujmy? Prečo by sa mala Európa prezbrojovať, ak jediným efektom je urobiť z nej cieľ odvety v prípade ďalších útokov na Rusko? Čo musí Európa získať, aby sa stala väčším zákazníkom pre americký vojensko-priemyselný komplex? Presmerovanie výdavkov na prestavbu útočnej armády – ktorá sa nikdy nedá použiť bez spustenia atómovej reakcie, ktorá by zničila Európu – obmedzí sociálne výdavky potrebné na zvládnutie dnešných problémov Covidu a ekonomickej recesie.
Jedinou trvalou pákou, ktorú môže národ v dnešnom svete ponúknuť, je obchod a transfer technológií. Európa toho môže ponúknuť viac ako Spojené štáty americké. Jedinou opozíciou proti obnoveniu vojenských výdavkov sú však pravicové strany a nemecká strana Linke. Európske sociálne demokratické, socialistické a labouristické strany zdieľajú americkú neoliberálnu ideológiu.
Uhlíková stopa bombardovania, výroby zbraní a vojenských základní prekvapivo chýba v dnešnej diskusii o globálnom otepľovaní a potrebe znížiť emisie uhlíka. Nemecká strana, ktorá si hovorí Zelená, vedie kampaň za sankcie proti dovozu ruskej ropy a plynu, ktoré elektroenergetické spoločnosti nahrádzajú poľským uhlím a dokonca nemeckým lignitom.
Uhlie sa stáva „palivom budúcnosti“. Jeho cena stúpa aj v Spojených štátoch, z čoho profitujú americké uhoľné spoločnosti.
Na rozdiel od dohôd Parížskeho klubu o znížení emisií uhlíka, Spojené štáty nemajú ani politické možnosti, ani zámer pripojiť sa k úsiliu o ochranu. Najvyšší súd nedávno rozhodol, že výkonný orgán nemá právomoc vydávať celoštátne energetické pravidlá; môžu to urobiť len jednotlivé štáty, pokiaľ Kongres neprijme národný zákon na obmedzenie fosílnych palív.
Zdá sa to nepravdepodobné vzhľadom na skutočnosť, že stať sa predsedom výboru Demokratického Senátu a Kongresu si vyžaduje byť lídrom pri zvyšovaní príspevkov na kampaň pre stranu. Joe Manchin, miliardár z uhoľnej spoločnosti, vedie všetkých senátorov v kampani na podporu ropného a uhoľného priemyslu, čo mu umožňuje vyhrať aukciu svojej strany na predsedníctvo senátneho výboru pre energetiku a prírodné zdroje a zablokovať akúkoľvek vážne obmedzujúcu environmentálnu legislatívu.
Poľnohospodárstvo je popri rope hlavným prispievateľom do platobnej bilancie USA. Hrozí, že blokovanie ruskej prepravy obilia a hnojív spôsobí celosvetovú potravinovú krízu na juhu, ako aj európsku krízu, keďže plyn nie je k dispozícii na výrobu domáceho hnojiva. Rusko je najväčším svetovým vývozcom obilia a tiež hnojív a jeho vývoz týchto produktov bol vyňatý zo sankcií NATO.
Ruskú lodnú dopravu však zablokovala Ukrajina umiestnením mín na námorné cesty cez Čierne more, aby zatvorila prístup do prístavu v Odese, dúfajúc, že svet bude viniť z hroziacej svetovej obilnej a energetickej krízy Rusko namiesto obchodných sankcií medzi USA a NATO. Rusko. Na svojej tlačovej konferencii 20. júla 2022 ukázal Sergej Lavrov pokrytectvo pokusu o skreslenie vecí v oblasti vzťahov s verejnosťou:
Dlhé mesiace nám hovorili, že za potravinovú krízu môže Rusko, pretože sankcie sa nevzťahujú na potraviny a hnojivá. Rusko preto nemusí hľadať spôsoby, ako sa vyhnúť sankciám, a tak by malo obchodovať, pretože mu nikto nestojí v ceste.
Trvalo nám veľa času, kým sme im vysvetlili, že hoci potraviny a hnojivá nepodliehajú sankciám, prvý a druhý balík západných obmedzení ovplyvnili náklady na prepravu, poistné, povolenia pre ruské lode prepravujúce tento tovar zakotviť v zahraničných prístavoch. a tie pre zahraničné lode, ktoré preberajú rovnaké zásielky v ruských prístavoch. Otvorene nám klamú, že to nie je pravda a že je to len na Rusku. Toto je nečestná hra.
Doprava obilia v Čiernom mori sa začala obnovovať, ale krajiny NATO zablokovali platby Rusku v dolároch, eurách alebo menách iných krajín na obežnej dráhe USA. Krajiny s nedostatkom potravín, ktoré si nemôžu dovoliť platiť ceny potravín na úrovni núdze, čelia drastickému nedostatku, ktorý sa ešte zhorší, keď budú nútené zaplatiť svoje zahraničné dlhy denominované v zhodnocujúcom sa americkom dolári.
Hroziaca palivová a potravinová kríza sľubuje, že privedie do Európy novú vlnu imigrantov, ktorí hľadajú prežitie. Európa už bola zaplavená utečencami z bombardovania NATO a podpory džihádistických útokov na Líbyu a krajiny Blízkeho východu produkujúce ropu. Tohtoročná zástupná vojna na Ukrajine a uvalenie protiruských sankcií je dokonalou ilustráciou vtipu Henryho Kissingera: „Byť nepriateľom Ameriky môže byť nebezpečné, ale byť priateľom Ameriky je smrteľné.“
Americká medzinárodná diplomacia si kladie za cieľ diktovať finančnú, obchodnú a vojenskú politiku, ktorá uzavrie ostatné krajiny do dolárového dlhu a obchodnej závislosti tým, že im zabráni vo vývoji alternatív. Ak sa to nepodarí, Amerika sa snaží izolovať vzdorujúcich od západnej sféry zameranej na USA.
Americká zahraničná diplomacia už nie je založená na ponúkaní vzájomného zisku. To by sa dalo tvrdiť po druhej svetovej vojne, keď boli Spojené štáty v pozícii ponúkať pôžičky, zahraničnú pomoc a vojenskú ochranu pred okupáciou – ako aj továrne na obnovu vojnou zničených ekonomík – vládam výmenou za ich prijatie. obchodnú a menovú politiku priaznivú pre amerických vývozcov a investorov.
Ale dnes existuje len bojovná diplomacia vyhrážania sa ublížiť národom, ktorých socialistické vlády odmietajú americkú neoliberálnu snahu privatizovať a rozpredať svoje prírodné zdroje a verejnú infraštruktúru.
Prvým cieľom je zabrániť tomu, aby si Rusko a Čína navzájom pomáhali. Toto je stará imperiálna stratégia rozdeľuj a panuj. Minimalizácia schopnosti Ruska podporovať Čínu by pripravila cestu pre Spojené štáty a NATO pre Európu, aby uvalili nové obchodné sankcie na Čínu a poslali džihádistov do jej západného regiónu Sin-ťiang Ujgurov.
Cieľom je vykrvácať ruský zbrojný inventár, zabiť dostatok jeho vojakov a vytvoriť dostatok ruských nedostatkov a utrpenia, aby sa nielen oslabila jeho schopnosť pomáhať Číne, ale podnietilo svoje obyvateľstvo k podpore zmeny režimu, Američanmi podporovanej „farebnej revolúcii“. .“ Snom je podporiť vodcu podobného Jeľcinovi, ktorý bude priateľský k neoliberálnej „terapii“, ktorá v 90. rokoch rozložila ruskú ekonomiku.
Akokoľvek sa to môže zdať úžasné, americkí stratégovia nepredpokladali zjavnú reakciu krajín, ktoré sa ocitli v hľadáčiku vojenských a ekonomických hrozieb USA/NATO. 19. júla 2022 sa prezidenti Ruska a Iránu stretli, aby oznámili svoju spoluprácu tvárou v tvár sankčnej vojne proti nim. Stalo sa tak po predchádzajúcom stretnutí Ruska s indickým premiérom Modim.
V tom, čo bolo charakterizované ako „strieľanie sa do vlastnej nohy“, americká diplomacia vedie Rusko, Čínu, Indiu a Irán k sebe a skutočne oslovuje Argentínu a ďalšie krajiny, aby sa pripojili k banke BRICS-plus, aby sa chránili.
Trumpova administratíva urobila v novembri 2018 významný krok na vytlačenie krajín z dolárovej obežnej dráhy tým, že skonfiškovala takmer 2 miliardy dolárov z oficiálnych zásob zlata Venezuely v Londýne. Bank of England dala tieto rezervy k dispozícii Juanovi Guaidóovi , okrajovému pravicovému politikovi, ktorého Spojené štáty vybrali, aby nahradil venezuelského zvoleného prezidenta na poste hlavy štátu.
Toto bolo definované ako demokratické, pretože zmena režimu sľubovala zavedenie neoliberálneho „voľného trhu“, ktorý je považovaný za podstatu americkej definície demokracie pre dnešný svet.
Táto krádež zlata v skutočnosti nebola prvou takouto konfiškáciou. 14. novembra 1979 Carterova administratíva paralyzovala iránske bankové vklady v New Yorku po zvrhnutí šacha. Tento akt zablokoval Irán v platení jeho plánovanej zahraničnej dlhovej služby, čo ho prinútilo nesplatiť.
To bolo považované za výnimočné jednorazové opatrenie, pokiaľ ide o všetky ostatné finančné trhy. Ale teraz, keď sú Spojené štáty samozvaným „výnimočným národom“, takéto konfiškácie sa stávajú novou normou v diplomacii USA. Nikto zatiaľ nevie, čo sa stalo s líbyjskými zlatými rezervami, ktoré mal Muammar Kaddáfí v úmysle použiť na podporu africkej alternatívy k doláru.
A afganské zlaté a iné rezervy jednoducho vzal Washington ako platbu za náklady na „oslobodenie“ tejto krajiny spod ruskej kontroly podporou Talibanu. Keď však Bidenova administratíva a jej spojenci v NATO v marci 2022 získali oveľa väčšie aktíva vo výške približne 300 miliárd dolárov z ruských zahraničných bánk a držby meny, zoficiálnili to radikálne novú epochu v dolárovej diplomacii.
Každý štát, ktorý dodržiava politiku, ktorá sa nepovažuje za v záujme vlády USA, vystavuje sa riziku, že orgány USA skonfiškujú jej držbu devízových rezerv v amerických bankách alebo cenných papieroch.
Bol to varovný signál, ktorý viedol krajiny k tomu, aby sa báli denominovať svoj obchod, úspory a zahraničný dlh v dolároch a vyhýbali sa používaniu dolárových alebo eurových bankových vkladov a cenných papierov ako platobného prostriedku.
Tým, že americké konfiškácie podnietili ostatné krajiny, aby premýšľali o tom, ako sa oslobodiť od svetového obchodného a menového systému zameraného na USA, ktorý bol založený v roku 1945 MMF, Svetovou bankou a následne Svetovou obchodnou organizáciou, urýchlili koniec americkej štátnej pokladnice. – účtovný štandard, ktorý riadi svetové financie od roku 1971, keď Spojené štáty prestali platiť zlato.
Odkedy sa v auguste 1971 skončila konvertibilita dolára za zlato, dolarizácia svetového obchodu a investícií vyvolala v ostatných krajinách potrebu držať väčšinu svojich nových medzinárodných menových rezerv v cenných papieroch štátnej pokladnice USA a bankových vkladoch. Ako už bolo uvedené, umožňuje to Spojeným štátom zabaviť vklady zahraničných bánk a dlhopisy denominované v amerických dolároch.
Najdôležitejšie je, že Spojené štáty môžu vytvárať a minúť dolárové IOU do svetovej ekonomiky podľa ľubovôle, bez obmedzenia. Nemusí si zarábať medzinárodnú kúpnu silu riadením obchodného prebytku, ako to musia robiť iné krajiny. Ministerstvo financií USA môže jednoducho tlačiť doláre elektronicky na financovanie svojich zahraničných vojenských výdavkov a nákupov zahraničných zdrojov a spoločností.
A keďže ide o „výnimočnú krajinu“, nemusí platiť tieto dlhy – ktoré sú považované za príliš veľké na zaplatenie. Zahraničné doláre predstavujú bezplatný americký úver pre Spojené štáty a nevyžadujú splatenie viac, ako sa očakáva splatenie papierových dolárov v našich peňaženkách (tým, že ich stiahneme z obehu).
Je ťažké pochopiť, ako vyhnanie krajín z ekonomickej obežnej dráhy USA slúži dlhodobým národným záujmom USA. Rozdelenie sveta na dva menové bloky obmedzí dolárovú diplomaciu na jej spojencov a satelity v NATO.
Náraz, ktorý sa teraz odohráva v dôsledku americkej diplomacie, začína jej protiruskou politikou. Očakávalo sa, že uvalenie obchodných a menových sankcií zablokuje ruských spotrebiteľov a podniky v nákupe dovozu z USA/NATO, na ktorý boli zvyknutí. Konfiškácia ruských devízových rezerv mala zrútiť rubeľ a „premeniť ho na trosky“, ako sľúbil prezident Biden.
Uvalenie sankcií na dovoz ruskej ropy a plynu do Európy malo pripraviť Rusko o príjmy z exportu, čo spôsobilo kolaps rubľa a zvýšenie dovozných cien (a tým aj životných nákladov) pre ruskú verejnosť. Namiesto toho zablokovanie ruského exportu spôsobilo celosvetovú infláciu cien ropy a plynu, čím sa prudko zvýšili príjmy z ruského exportu. Vyviezla menej plynu, ale zarobila viac – a so zablokovanými dolármi a eurami Rusko požadovalo platbu za svoj vývoz v rubľoch. Jeho výmenný kurz namiesto kolapsu prudko vzrástol, čo Rusku umožnilo znížiť úrokové sadzby.
Nabádanie Ruska, aby poslalo svojich vojakov na východnú Ukrajinu, aby bránili rusky hovoriacich ľudí pod útokom v Luhansku a Donecku, spolu s očakávaným dopadom následných západných sankcií, mali ruských voličov prinútiť tlačiť na zmenu režimu. Ale ako sa to takmer vždy stáva, keď je napadnutá krajina alebo etnikum, Rusi boli zhrození ukrajinskou nenávisťou voči rusky hovoriacim ľuďom a ruskej kultúre a rusofóbiou Západu.
Účinok západných krajín, ktoré zakázali hudbu od ruských skladateľov a ruské romány z knižníc – za čo Anglicko zakázalo ruským tenistom zúčastniť sa turnaja vo Wimbledone – spôsobilo, že Rusi sa cítili pod útokom len preto, že sú Rusmi. Zhromaždili sa okolo prezidenta Putina.
Obchodné sankcie NATO ako katalyzátor pomohli ruskému poľnohospodárstvu a priemyslu stať sa sebestačným tým, že zaviazali Rusko investovať do náhrady dovozu. Jedným z dobre propagovaných farmárskych úspechov bolo vyvinúť vlastnú výrobu syra, ktorá by nahradila výrobu litovských a iných európskych dodávateľov. Ich automobilová a iná priemyselná výroba je nútená prejsť od nemeckých a iných európskych značiek k vlastným a čínskym výrobcom. Výsledkom je strata trhov pre západných exportérov.
V oblasti finančných služieb vylúčenie Ruska zo strany NATO zo systému bankového zúčtovania SWIFT nevytvorilo očakávaný platobný chaos. Hrozba bola tak hlasná tak dlho, že Rusko a Čína mali dostatok času na vývoj vlastného platobného systému. To im poskytlo jeden z predpokladov ich plánov oddeliť svoje ekonomiky od západných USA/NATO.
Ako sa ukázalo, obchodné a menové sankcie proti Rusku spôsobujú najväčšie náklady západnej Európe a pravdepodobne sa rozšíria na globálny juh, čo ich prinúti premýšľať o tom, či ich ekonomické záujmy nespočívajú v tom, aby sa pripojili ku konfrontačnej dolárovej diplomacii USA.
Prerušenie pociťuje najvážnejšie Nemecko, v dôsledku čoho mnohé spoločnosti končia v dôsledku nedostatku plynu a iných surovín. Odmietnutie Nemecka povoliť plynovod North Stream 2 posunulo energetickú krízu na vrchol. To vyvolalo otázku, ako dlho môžu nemecké politické strany zostať podriadené politike NATO z obdobia studenej vojny na úkor nemeckého priemyslu a domácností, ktoré čelia prudkému nárastu nákladov na vykurovanie a elektrinu.
Čím dlhšie bude obnovenie obchodu s Ruskom trvať, tým viac budú trpieť európske ekonomiky spolu s občanmi vo všeobecnosti a tým viac bude klesať výmenný kurz eura, čo podnieti infláciu v jeho členských krajinách. Európske krajiny NATO strácajú nielen svoje exportné trhy, ale aj investičné príležitosti, aby mohli ťažiť z oveľa rýchlejšieho rastu euroázijských krajín, ktorých vládne plánovanie a odpor voči financializácii sa ukázali byť oveľa produktívnejšími ako neoliberálny model USA/NATO.
Je ťažké pochopiť, ako môže akákoľvek diplomatická stratégia urobiť viac ako hrať o čas. To zahŕňa život v krátkodobom, nie dlhodobom horizonte. Zdá sa, že čas je na strane Ruska, Číny a obchodných a investičných aliancií, o ktorých rokujú, aby nahradili neoliberálny západný ekonomický poriadok.
Neúspech a údery americkej diplomacie sú výsledkom problémov, ktoré presahujú samotnú diplomaciu. Základným problémom je záväzok Západu k neoliberalizmu, financializácii a privatizácii.
Namiesto vládnej dotácie základných životných nákladov potrebných na prácu sa všetok spoločenský život stáva súčasťou „trhu“ – jedinečne Thatcherovcami deregulovaného trhu „Chicago Boys“, na ktorom sú priemysel, poľnohospodárstvo, bývanie a financovanie deregulované a čoraz dravejšie, zatiaľ čo silne dotovať oceňovanie finančných aktív a aktív hľadajúcich rentu – najmä bohatstva najbohatších Jedno percento.
Príjmy sa čoraz viac získavajú finančným a monopolným hľadaním renty a bohatstvo sa získava „kapitálovými“ ziskami z akcií, dlhopisov a nehnuteľností.
Americké priemyselné spoločnosti sa viac zamerali na „vytváranie bohatstva“ zvyšovaním ceny svojich akcií využívaním viac ako 90 percent svojich ziskov na odkup akcií a vyplácanie dividend namiesto investovania do nových výrobných zariadení a najímania väčšej pracovnej sily.
Výsledkom pomalších kapitálových investícií je rozloženie a finančná kanibalizácia korporátneho priemyslu s cieľom priniesť finančné zisky. A v rozsahu, v akom firmy zamestnávajú pracovnú silu a zakladajú novú výrobu, sa to deje v zahraničí, kde je lacnejšia pracovná sila.
Väčšina ázijskej pracovnej sily si môže dovoliť pracovať za nižšie mzdy, pretože má oveľa nižšie náklady na bývanie a nemusí platiť dlh na vzdelanie. Zdravotná starostlivosť je verejným právom, nie finančnou transakciou na trhu a dôchodky nie sú platené vopred zamestnancami a zamestnávateľmi, ale sú verejné.
Najmä v Číne je cieľom zabrániť tomu, aby sa sektor rentiérskych financií, poisťovníctva a nehnuteľností (FIRE) stal zaťažujúcou réžiou, ktorej ekonomické záujmy sa líšia od záujmov socialistickej vlády.
Čína zaobchádza s peniazmi a bankovníctvom ako s verejnou službou, ktorá sa má vytvárať, míňať a požičiavať na účely, ktoré pomáhajú zvyšovať produktivitu a životnú úroveň (a čoraz viac chrániť životné prostredie). Odmieta neoliberálny model podporovaný USA, ktorý zaviedli MMF, Svetová banka a Svetová obchodná organizácia.
Globálne ekonomické štiepenie ďaleko presahuje konflikt NATO s Ruskom na Ukrajine. V čase, keď sa Bidenova administratíva ujala úradu začiatkom roku 2021, Rusko a Čína už diskutovali o potrebe dedolarizácie svojho zahraničného obchodu a investícií pomocou vlastných mien. To zahŕňa obrovský skok v organizácii novej inštitúcie na zúčtovanie platieb.
Plánovanie nepokročilo nad rámec všeobecných náčrtov toho, ako bude takýto systém fungovať, ale konfiškácia ruských zahraničných rezerv zo strany USA spôsobila, že takéto plánovanie bolo naliehavé, počnúc bankou BRICS plus. Eurázijská alternatíva k MMF odstráni svoju schopnosť zaviesť „podmienky“ neoliberálnych úsporných opatrení, aby prinútila krajiny, aby znížili platby za prácu a uprednostnili vyplácanie svojich zahraničných veriteľov pred kŕmením samých seba a rozvojom vlastných ekonomík.
Namiesto toho, aby sa nové medzinárodné úvery poskytovali najmä na zaplatenie dolárových dlhov, budú súčasťou procesu nových vzájomných investícií do základnej infraštruktúry, ktorých cieľom je urýchliť ekonomický rast a životnú úroveň. Navrhujú sa ďalšie inštitúcie, pretože Čína, Rusko, Irán, India a ich potenciálni spojenci predstavujú dostatočne veľkú kritickú masu, aby „išli sami“ na základe vlastného nerastného bohatstva a výrobnej sily.
Základnou politikou USA bolo vyhrážať sa destabilizáciou krajín a možno ich bombardovaním, kým nebudú súhlasiť s prijatím neoliberálnej politiky a privatizáciou ich verejnej sféry. Ale prijať Rusko, Čínu a Irán je oveľa vyššia hodnota. NATO sa odzbrojilo od schopnosti viesť konvenčnú vojnu tým, že odovzdalo svoje zásoby zbraní – pravdaže značne zastaraných – na zhltnutie na Ukrajine.
V každom prípade žiadna demokracia v dnešnom svete nemôže zaviesť vojenský návrh na vedenie konvenčnej pozemnej vojny proti významnému/hlavnému protivníkovi. Protesty proti vojne vo Vietname na konci 60. rokov ukončili americký vojenský návrh a jediný spôsob, ako si krajinu skutočne podmaniť, je obsadiť ju v pozemnej vojne.
To ponecháva západným demokraciám možnosť viesť len jeden druh vojny: atómovú vojnu – alebo aspoň bombardovanie na diaľku, ako sa to stalo v Afganistane a na Blízkom východe, bez potreby západnej pracovnej sily. Toto vôbec nie je diplomacia. Len hrá úlohu záškodníka. Ale to je jediná taktika, ktorá zostáva dostupná Spojeným štátom a NATO v Európe. Je to nápadne podobné dynamike gréckej tragédie, kde moc vedie k arogancii, ktorá škodí ostatným, a preto je v konečnom dôsledku antisociálna – a v konečnom dôsledku sebazničujúca.
Ako si potom môžu Spojené štáty udržať svoju svetovú dominanciu? Deindustrializovala a narástla zahraničný oficiálny dlh ďaleko za hranicu akéhokoľvek predvídateľného spôsobu splatenia. Medzitým jej banky a držitelia dlhopisov požadujú, aby globálny juh a ďalšie krajiny zaplatili zahraničným držiteľom dolárových dlhopisov tvárou v tvár ich vlastnej obchodnej kríze vyplývajúcej z prudko stúpajúcich cien energií a potravín spôsobených americkou protiruskou a protičínskou bojovnosťou. Tento dvojitý meter je základným vnútorným rozporom, ktorý siaha k jadru dnešného neoliberálneho západného svetonázoru.
Možné scenáre riešenia tohto konfliktu som opísal vo svojej nedávnej knihe The Destiny of Civilization: Finance Capitalism, Industrial Capitalism or Socialism . Teraz ju vydalo vydavateľstvo Counterpunch Books aj vo forme elektronickej knihy .
Michael Hudson
Pôvodným zdrojom tohto článku je Michael Hudson
Ministerstvo obrany SR podalo v polovici roka 2024 trestné oznámenia, smerované voči kabinetu Eduarda Hegera…
Rusko bolo pred útokom na Ukrajinu hlavným dodávateľom plynu do Európy. Ruský štátom kontrolovaný plynárenský…
Podpredseda hnutia Republika Miroslav Suja sa v rozhovore s redaktorkou Mimi Šramovou vyjadril k aktuálnym…
Vojnový konflikt v Libanone vypukol po takmer roku cezhraničného ostreľovania severu Izraela a následných izraelských…
V situácii, keď podľa denníka Le Monde Francúzsko a Veľká Británia reálne zvažujú, že vyšlú…
Prezident Institutu pro ekonomický průzkum (Ifo) Clemens Fuest upozornil na nesoulad dekarbonizace s udržením energeticky…