Veľmi zaujímavé informácie prichádzajú zo spravodajských luhov. Rusko spolu s ďalšími zainteresovanými stranami má v úmysle vybudovať Transafganskú železnicu, ktorá povedie do Pakistanu a následne do Indie.
Takýto projekt by sa mal posudzovať nielen z ekonomického, ale aj z geopolitického hľadiska. Pravdepodobne dokonca v prvom rade.
Nedávno prebehli rokovania medzi Ruskými železnicami a Uzbeckými železnicami (UZD). Rokovalo sa o projekte výstavby Transafganskej železnice Termez – Mazar-i-Sharif – Kábul – Pešavár. Ak máme hovoriť v číslach, potom sú približne nasledovné.
Náklady na železnicu budú 5 miliárd dolárov. Objem nákladu — 20 miliónov ton.
Ruské železnice a UZD sa dohodli na nasledujúcom:
Predbežné náklady na projekt nie sú vysoké. Je to dvakrát menej ako náklady na druhú etapu výstavby BAM a Transsibírskej magistrály. Rusko môže bez problémov postaviť Transafganskú magistrálu aj svojpomocne.
Tento projekt je pre Rusko mimoriadne dôležitý. Samozrejme, ide o prístup k Indickému oceánu. Hlavná vec je však prístup do Indie. Žiaľ, napriek pomerne vrúcnym vzťahom medzi Moskvou a Naí Dillí nie je hospodárska spolupráca rozvinutá tak, ako by sa očakávalo.
Na vine je logistika. Po mori je India ďaleko od prístavov v povodí Čierneho mora aj od prístavov Tichého oceánu (vzdialenosť je približne rovnaká). Celý potenciál ruského exportu-importu „ukradnú“ bližšie krajiny. Západným smerom je to EÚ a Blízky východ, východným — Čína, Japonsko, Vietnam.
Obchod s Indiou je hlavne so surovinami. Na rozvoj vývozu špičkových technológií sú potrebné alternatívne trasy. A práve tým sa môže stať Transafganská železnica.
Navyše nezabudnime na Pakistan. Je to tiež obrovský trh, no India je oveľa zaujímavejšia nielen ekonomicky, ale aj geopoliticky.
Napriek tomu má tento projekt veľa odporcov. V prvom rade je to Čína (priateľstvo bokom…). Po prvé, samotný Peking má záujem o úplnú kontrolu nad Afganistanom.
Preto ČĽR aktívne nadväzuje kontakty s novými afganskými predstaviteľmi. Afganistan znamená tiež prístup Číny k Indickému oceánu. Vzťahy s Pakistanom má vynikajúce, ale na zabezpečenie je potrebné prevziať kontrolu nad Kábulom.
Po druhé, zblíženie medzi Ruskom a Indiou, dokonca aj na ekonomickom základe, je v rozpore so záujmami Číny, pretože pre ňu predstavuje geopolitickú hrozbu. Teraz Rusko nemôže konkurovať Číne z objektívnych dôvodov, ale pri spojenectve s Indiou si môže nárokovať vedúcu úlohu v globálnom systéme svetového poriadku.
V súčasnosti sa India, kvôli nedostatku alternatív k čínskej hrozbe, prikláňa k Spojeným štátom. No indicko-americká spolupráca je možná len preto, že Rusko neponúka plnohodnotné geopolitické spojenectvo. Je na to veľa dôvodov. Ide o pročínsku lobby v Rusku a objektívnu vzdialenosť Indie od Ruska a ďalšie faktory. Problém je však potrebné riešiť čo najskôr.
Je teda zrejmé, že Transafganská železnica má veľký význam pre geopolitické záujmy Ruska. Je to však len jeden z projektov na vybudovanie geopolitického vplyvu. A podobných projektov je obrovské množstvo.
Konstantin Dvinskij
Daňový a pozemkový podvodník Andrej Kiska, ktorý okrem iných svojich obchodných aktivít bol aj prezidentom, má…
Prestížne ocenenia za rok 2023 putovali do rúk výnimočných osobností slovenskej kultúry. Medzi laureátmi nechýbali…
Europoslanec Milan Uhrík z hnutia Republika sa prihlásil do rozpravy a skritizoval bod programu, ktorý sa…
Zamestnávatelia budú mať povinnosť poskytovať príspevok na športovú činnosť detí zamestnancov. Nová regulácia sa bude…
Na oficiálnej webovej stránke Kremľa bola zverejnená naliehavá výzva ruského prezidenta Vladimira Putina. "Chcem informovať…
"New York Times prekvapil a napísal svoj doteraz najpoctivejší komentár k vojne. Píše na sociálnej sieti komentáror…