Bratislava Policy Institute analyzoval názory slovenských užívateľov Facebooku.
Bratislava Policy Institute počas tohto leta analyzovali názory slovenských užívateľov Facebooku. Prieskum začal začiatkom júna 2021 cez agentúru 2Muse, ktorá odborné zisťovanie skutočností zrealizovala na šablóne 1214 respondentov. Ako uviedli, „Výskum sa zameral na názory, postoje a motivácie Slovákov a Sloveniek byť súčasťou ich vlastných sociálnych bublín a Facebook skupín. Celkovo až 36,5 % Slovákov a Sloveniek deklarovalo svoje členstvo vo viac ako 10 Facebook skupinách rôzneho druhu.“
Pri tomto počte sa napriek tomu Slováci nepovažujú za aktívnych užívateľov Facebooku. Čas strávený na tejto sociálnej sieti limitujú ako písanie vlastných statusov, prezeranie príspevkov svojich kamarátov či sledovanie cudzích príspevkov v rámci skupín.
83,9 % respondentov prehlásilo, že na Facebooku vyhľadávajú skupiny, ktoré sú cielené práve na zdieľanie voľnočasových aktivít. Len 8,5 % Slovákov má záujem vstupovať do politicky zameraných skupín a 5,8 % respondentov má záujem vstupovať do náboženských Facebookových skupín.
Pridávanie sa do týchto skupín však nie je jediným klikom, ktorý Slováci vykonávajú. Problém nastáva pri zotrvaní v týchto skupinách. Zo všetkých respondentov, ktorí sa do voľnočasových skupín pridajú, má motiváciu zotrvať len 40-47 % respondentov.
Ďalej výskum pojednáva o anonymite v skupinách. Čím má skupina vyššiu anonymitu, teda vyšší počet členov, tým majú o ňu ľudia širší záujem. Menej početné skupiny oslovia len 12,9 % respondentov, skupiny s počtom nad 5 000 ľudí oslovia až 23,8 % Slovákov a Sloveniek.
Nie všetci užívatelia Facebooku sa považujú sa aktívnych a priamych užívateľov. Ich online aktivitu spájajú buď s aktivitou vo všeobecnosti, teda vrátane vlastných príspevkov, ich osobnou aktivitou, spolu s užívaním či sledovaním skupín, do ktorých sa sami pridali. „Ako pasívnu hodnotí svoju celkovú aktivitu na FB 25,4 % užívateľov. Zaujímavé je, že v porovnaní s tým považuje svoju činnosť vo FB skupinách ako pasívnu až 50,1 % užívateľov.“
Respondenti napriek pasívnej online aktivite preferujú skupiny uverejňujúce príspevky, ktoré sú podobné, až rovnaké ich názorom. 46,4 % Slovákov a Sloveniek uviedlo, že preferujú kontakt a interakciu práve s ľuďmi, ktorí sú im v istých smeroch podobní. „Podobne je to v kategórii „podobné záujmy“, kde 51,4% respondentov a respondentiek deklarovalo, že preferuje interakciu v rámci Facebook skupín s ľuďmi, ktorí zdieľajú podobné záujmy ako oni,“ uvádzajú v tlačovej správe.
Na porovnanie však väčšina respondentiek a respondentov nedôveruje ľuďom v online priestore, ani samotnej platforme. Až 36, 4 % respondentov hovorí, že je pre nich jednoduchšie vyjadriť svoje názory online, na nejakej platforme, a to najmä vtedy a aj vtedy, ak sú ich názory kontroverzné. 36,1 % respondentov a respondentiek tvrdí, že byť sám sebou v online prostredí je omnoho jednoduchšie ako v reálnom živote. A až 47,9 % Slovákov a Sloveniek udáva, že v online priestore v porovnaní s osobným kontaktom volia vždy inú formu komunikácie.
„Skutočne zaujímavým začína byť prostredie Facebooku pri konfrontácii s tzv. fake news (termín fake news je pojem vo všeobecnosti zavedený korporátnymi médiami na označenie správ diskreditujúcich oficiálny naratív a taktiež správ, ktoré nezodpovedajú politickej korektnosti a mediálnej a politickej ideológii hlavného prúdu charakteristickej jediným správnym pohľadom na realitu. Alternatívne médiá označujú za fake news informácie prezentované korporátnymi médiami – pozn. red. InfoVojna). Počet respondentov, ktorým fake news v princípe vôbec nevadia, je pomerne nízky – 11,4%,“ informuje BPI. Až 40,5 % respondentov si tento problém neuvedomuje, fake news ignorujú. Veľmi nízke percento, a to len „21,5% respondentov sa pokúša fake news vyvrátiť v komunikácii s tými, ktorým im podľahli.“ Rovnako uviedli, že 17,9 % respondentom neprekáža, ak je fake news vtipná. V tom prípade sa nezaujímajú o to či je to lož, alebo pravda.
Respondenti napriek všetkým rozdielom medzi online priestorom a osobným kontaktom pociťujú nedôveru nielen v reálnom svete. „A ukazuje sa, že práve tu je kameň úrazu, keď chceme hodnotiť správanie sa ľudí vo virtuálnom prostredí. Dôvera k médiám celkovo sa ukazuje ako značne problematická a nízka,“ uvádza Bratislava Policy Institute.
Podľa 46,8 % respondentov je overovanie informácií zložité. Overujú tie, ktoré sledujú v médiách. To, prečo majú Slováci a Slovenky takýto prístup k overovaniu informácii vyplýva z presvedčenia, že na Slovenku je veľmi náročné nájsť médium, ktoré by bolo relevantné a dôveryhodné. Toto presvedčenia má až 68,1 % respondentov.
„Aby obraz nebol jednoduchým – až 80,2% respondentov si pri sledovaní správ o politických udalostiach starostlivo vyberá médiá, ktoré sú podľa nich najdôveryhodnejšie. Ale ktoré to sú, keď väčšina respondentov si myslí, že nájsť dôveryhodné médium je tak náročné? Krajina sa ponorila do pekla nedôvery a práve tá je kľúčom k pochopeniu negatívnych dopadov pohybovania sa na sociálnych médiách,“ uvádza správa.
Zdroj: startitup.sk
Bývalá dánska kráľovná Margaréta II. svojich zosnulých rodičov obraňuje. Peter Kramer vo svojej 380-stranovej knihe…
Koncepcia „prvotného antigénového hriechu“ bola prvý raz navrhnutá pred šesťdesiatimi rokmi. Tento fenomén má potenciál…
„Na ich vyradenie z prevádzky boli použité oveľa silnejšie výbušné nálože a oveľa väčšie plavidlo,“…
Hlavné mestá krajín Západu zrazu zabudli na princípy, ako je spravodlivá súťaž, nedotknuteľnosť vlastníctva, prezumpcia…
Nemecko vysvetľuje včerajšiu náhlu návštevu ministerky zahraničných vecí Annaleny Baerbockovej na Ukrajine túžbou oficiálneho Berlína…
Ruské veľvyslanectvo ostro odsúdilo slová britského veľvyslanca Edwarda Fergusona, ktorý sa v článku pre srbské…