„Núdzový stav na Slovensku v dôsledku pandemickej situácie sa predĺži o 40 dní. V stredu o tom rozhodla vláda. Vicepremiérka Veronika Remišová (Za ľudí) po rokovaní vlády povedala, že predĺženie bolo schválené konsenzuálne. Vláda schválila aj zákaz ciest do zahraničia za účelom rekreácie.“ – informáciu v tomto znení priniesol portál Pravda.sk.
Vydávaním uznesení o predlžovaní núdzového stavu vláda nepretržite obchádza Ústavu a mnohé iné zákony a vytvára legislatívny chaos a právnu neistotu. Vládna koalícia ani po roku vládnutia nepochopila, že uzneseniami vlády nemožno obmedzovať základné práva a slobody, ani ukladať povinnosti občanom podľa ustanovení ústavného zákona č. 227/2002 Z. z., ktorý stanovuje rozsah možného obmedzenia základných práv a slobôd.
S patologickou recidívou, zneužívajúc právomoc verejných činiteľov, vláda rozkladá právny štát a rozvracia ústavný poriadok. Opozícia ani po vyše piatich mesiacoch (od 1. októbra 2020), odkedy sa deje táto deštrukcia ústavného poriadku, nepodnikla absolútne nič a nepriamo tak asistuje vláde pri tejto deštrukcii právneho štátu, pretože neprijíma žiadne ústavné kroky na to, aby túto deštrukciu ústavného poriadku zastavila.
Spolupáchateľmi tejto deštrukcie je aj prezidentka a generálny prokurátor. Priamo z ich právomocí a povinností podľa Ústavy vyplýva, aby zakročili a dali podnet na Ústavný súd a dali podnet na zahájenie trestného stíhania členov vlády pre podozrenie zo spáchania trestného činu zneužitia právomoci verejného činiteľa. Spôsob vyhlásenia núdzového stavu v minulosti aj súčasnosti občanov k ničomu nezaväzuje.
Podľa čl. 13 Ústavy SR platí, že:
„povinnosti občanom možno ukladať buď zákonom alebo na základe zákona, v jeho medziach a pri zachovaní základných práv a slobôd, medzinárodnou zmluvou, ktorá priamo zakladá práva a povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb alebo nariadením vlády.“
Ďalej článok 120 Ústavy SR v odseku 1) hovorí, že:
„…na vykonanie zákona a v jeho medziach môže vláda vydávať nariadenia“ a v odseku 4) hovorí, že „nariadenie vlády sa musí vyhlásiť spôsobom, ktorý ustanoví zákon“.
Uznesenie vlády nie je nariadenie vlády a nemá s nim nič spoločné. Nenahradzuje nariadenie vlády a povinnosti s časovo obmedzenou platnosťou vyplývajúce zo zákona 227/2002 Z. z. sa ukladajú nariadením vlády. Text zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky explicitne uvádza zoznam predpisov, ktoré sú všeobecne záväzné pre občanov. Uznesenie vlády SR v tomto zozname uvedené nie je, to znamená, že nie je všeobecne záväzné pre občanov.
Podľa rozhodnutia Ústavného súdu SR ÚS 514/2012-23 platí (citujem z rozhodnutia): „Uznesenie vlády je vo všeobecnosti len interným aktom riadenia, adresovaným členom vlády, ústredným orgánom štátnej správy, prípadne im podriadeným orgánom štátnej správy.“
Ďalej rozhodnutím ÚS 30/97 Ústavný súd SR rozhodol, (citujem): „Uznesenie vlády sa neuverejňuje podľa zákona č. 1/1993 Z. z. v Zbierke zákonov, preto nemá povahu všeobecne záväzného právneho predpisu. Uznesenie vlády je interným normatívnym pokynom, ktorým nemožno rozširovať právomoc štátneho orgánu nad rámec kompetencií určených ústavou.“
Podľa teórie práva uznesenie vlády SR nie je všeobecne záväzné, dokazujú to aj rozhodnutia ÚS, ktoré som uviedol vyššie. Uznesenie vlády je len interný normatívny akt, čiže je záväzný len pre určitých adresátov vo vnútri štátnej správy, nie však mimo nej. Uznesenie vlády SR teda nemôže byť záväzné pre bežného občana, nezverejňuje sa v Zbierke zákonov a nemá právnu silu zákona. Spôsob zavedenia núdzového stavu rozvracia ústavný poriadok a uplatňuje sa spôsobom odporujúcim Ústave SR a platným zákonom. Ak sa povinnosti občanom ukladajú uznesením vlády, neukladajú sa zákonným spôsobom. Jediný zákonný spôsob je nariadenie vlády.
Vydávanie nariadenia vlády je proces, ktorý predpokladá tento postup:
-vládne nariadenie pripravuje vláda,
-predkladá ho na pripomienkovanie rôznym orgánom,
-po zohľadnení pripomienok, ho vláda predkladá legislatívnej rade
-sekcia vládnej legislatívy Úradu vlády podáva žiadosť o vyhlásenie nariadenia vlády v zbierke zákonov.
Teda iba nariadením vlády zverejneným v Zbierke zákonov možno ukladať povinnosti občanom, ktorých plnenie predpokladá ústavný zákon 227/2002 Z. z., ak sú splnené zákonné podmienky na vyhlásenie núdzového stavu. Podrobnosti k vydávaniu nariadení vlády sú upravené tu.
Ján Baran ©
Časť prvá: Od škôlky až po vysoké školy Výchova a vzdelávanie človeka sa začína už…
Dodávatelia pre automobilový priemysel budú mať vážne problémy. Očakávaný nárast elektromobility neprichádza a vplyv na…
Odpradávna je podľa všetkých písaných a nepísaných pravidiel plavby loď, ktorá dostala núdzový signál od…
Rusko je pripravené dodávať plyn do Európy cez Poľsko, “stačí zapnúť tlačidlo”. Ukrajinci “trestajú Európu”…
Povedal to švédsky analytik Lars Bern v programe SwebbTV „World Events“. Zdôraznil, že sa neprikláňa…
Poslanec Európskeho parlamentu Marcel de Graaf žiadal na ukrajinského lídra zatykač za obchodovanie s deťmi.…