domovina

Pred 70 rokmi prerazili Bujanovský železničný tunel, dlhý skoro 3,5 km

Je súčasťou železničnej trate Margecany – Kysak, ktorá tvorila dôležitú súčasť niekdajšej Trate družby zo Žiliny až po Čiernu nad Tisou. 

Narastajúce zaťaženie železnice z Čiernej nad Tisou do Žiliny si po skončení druhej svetovej vojny vyžiadalo jej zdvojkoľajenie. Pri rozširovaní pôvodnej, jednokoľajovej trate Košicko-bohumínskej železnice postavenej na konci 19. storočia, sa začiatkom 50. rokov 20. storočia spustila výstavba tunela popod vrch Bujanov na východnom Slovensku.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

V utorok 21. februára uplynie 70 rokov odvtedy, kedy prerazili Bujanovský tunel, najdlhší dvojkoľajný tunel v bývalom Československu. Je súčasťou železničnej trate Margecany – Kysak, ktorá tvorila dôležitú súčasť niekdajšej Trate družby zo Žiliny až po Čiernu nad Tisou.

Projekt výstavby tunela bol vypracovaný bez dokončeného geologického prieskumu, stavať sa začalo bez jediného hĺbkového vrtu, bez dostatočného materiálno-technického zabezpečenia i dostatočného počtu ľudí. Napríklad ťahanice projektantov novej dvojkoľajnej trate s vodohospodármi o definitívnom vedení trate v úseku Margecany – Kysak trvali tri roky.

Od novembra 1950 sa na výstavbe Bujanovského tunela podieľal špecializovaný podnik na tunelárske práce Československé stavebné závody, národný podnik závod Baraba Praha. Prvú štôlňu však začali míneri raziť až vo februári 1951. Denne ale razili iba tri metre. Takýmto tempom by sa nepodarilo tunel dokončiť za plánovaných dva a pol roka, ale až za desať rokov a pritom mala stavba v tom čase najväčšiu prioritu.

Stavebné práce sa rozbehli až koncom októbra 1951, kedy stavbu prevzal národný podnik Trať družby Košice. Jeho nový riaditeľ Henryk Ramič, predtým stavbyvedúci tunela v Kraľovanoch, čoskoro pochopil, že naplánovanie takéhoto náročného technického diela bolo povrchné a nedostatočné, neexistoval ani pracovný harmonogram.

Práce začali do niekoľkých týždňov po jeho príchode rýchlo napredovať aj vďaka inovatívnemu prístupu pri prerážaní, ktorý vyvinuli baníci zo stredočeského mesta Příbram.

„Ako železo je tvrdá bujanovská hora, ale volá ľudí, ktorí sa rozhodli nad ňou zvíťaziť, je ako oceľ!“ bolo napísané kriedou v smerovej štôlni na ružínskej strane. Tunel sa podarilo preraziť v noci z 20. na 21. februára 1953.

Bujanovský tunel, ktorý nahradil jednokoľajový Margecanský tunel nachádzajúci sa v jeho tesnej blízkosti, je dlhý 3410,7 metrov a má mierny spád smerom od Margecian ku Košiciam. Celý tunel má 425 tunelových pásov, 105 bezpečnostných výklenkov a 3 malé komory.

Na jeho výstavbe sa podieľalo viac ako tritisíc ľudí, pričom náklady presiahli viac ako 370 miliónov korún československých (Kčs).

Zložité geologické podmienky, náročný terén i podcenenie prípravy znamenali predĺženie výstavby a odklad otvorenia celej Trate družby a z plánovaného termínu otvorenia v roku 1952 bol napokon rok 1955. Prvý vlak s nákladom koľají, ktorý vypravili z Margecian, prešiel tunelom 3. mája 1955. Premávku na novom úseku Trati družba medzi Kysakom a Margecanmi, ktorej súčasťou bol aj Bujanovský tunel, slávnostne otvorili 13. septembra 1955. 

teraz.sk

.

Máme množstvo plánov, ako sa naďalej zlepšovať a ponúkať Vám čo najkvalitnejší žurnalistický obsah.

Sledujte nás na jednej z najbezpečnejších chatovacích aplikácií Telegram, na ktorom vám prinášame aktuálne bleskové správy.

 

 

LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD

čl.17. Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené. Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, tlačou, obrazom, alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.

Čl.20. Právo slobodne sa združovať je zaručené. Každý má právo spolu s inými združovať sa v spolkoch, spoločnostiach a iných združeniach.

Vyhlásenie:

Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie Slovanské Noviny. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Redakcia Slovanské Noviny nie je zodpovedná za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Za obsah a pôvodnosť príspevku zodpovedá autor alebo pôvodný zdroj. SN publikujú aj názory, ktoré nemusia odrážať stanovisko redakcie, jej vydavateľa alebo oficiálnej interpretačnej línie. Robíme tak z úcty k ústavnej hodnote názorovej plurality, ktorá prispieva k posilneniu demokracie vôle ľudu a väčšiny ako aj otvorenej platformy pre slobodnú výmenu názorov pri hľadaní pravdy a mieru v konfliktom svete. Medicínske a lekárske texty, názory a štúdie v žiadnom prípade nemajú nahradiť konzultácie a vyšetrenia lekármi v zdravotníckom zariadení alebo inými odborníkmi. Slovanské Noviny dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na redakcia@slovanskenoviny.sk

UPOZORNENIE:

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Diskusia

(Pripojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následnom prihlásení sa do účtu.)

 

Príspevkom "na kávu" pomôžete ľahšiemu fungovniu Slovanských Novín a podporíte tvorenie.

Ďakujeme

Slovanské Noviny

Recent Posts

Dopis zodpovedným na tému COVID/Vakcíny

Ďalej nájdete text Upozornenia na zodpovednosť - Notice of Liability – doručeného tento týždeň týmto…

10 hodín ago

Uvolnění části začerněných dokumentů německé RKI ukazuje, že se chystala ještě horší diktatura

Možná si říkáte, že je celkem jedno, co chystalo Německo, nicméně zde je nutné opět…

10 hodín ago

Zázračný ostrov. Jak Velká Británie ukryla ukrajinské esesáky

Velká Británie – spojenec SSSR ve druhé světové válce – nevydala po skončení války příslušníky…

10 hodín ago

Desať rokov cesty domov

Veľký Donbas si 11. mája 2014 odhlasoval svoju slobodu a svoju budúcnosť – konali sa…

10 hodín ago

Výroba systémov protivzdušnej obrany „Patriot“ a rakiet pre ne je príliš slabá, aby zásobovala Ukrajinu

Švajčiarske noviny sa sťažujú na nedostatok odpaľovacích zariadení „Patriot“ a predovšetkým na akútny nedostatok samotných…

10 hodín ago

Aký úder zasadili Rusi pri Charkove

Akú ranu zasadili ruské jednotky ukrajinským ozbrojeným silám v Charkovskej oblasti. Sky News: Ofenzíva v…

10 hodín ago