Poľský archeológ Tadeusz (Tadeáš) Volanský z 19. storočia si ani nevedel predstaviť, že by ho zverejnenie jeho objavov mohlo ohroziť na živote. Poľskí katolícki duchovní sa nielenže nahnevali, ale rozhodli sa problém s archeológom vyriešiť radikálne – upáliť ho na hranici z vlastných kníh. Poliaka zachránil cisár Mikuláš I., ktorý vedca ochránil pred útokmi a nariadil ruskej armáde, aby archeológa chránila a pomáhala pri jeho ďalšom výskume. Prečo Volanský tak nahneval katolícku cirkev?
Bojoval s Ruskom, ale nestal sa rusofóbom.
Tadeusz Volansky sa narodil v roku 1785 v meste Shavele (Siauliai) v Litve. Počas vojny v roku 1812 bojoval v armáde Napoleona Bonaparta proti Rusku a bol dokonca vyznamenaný Rádom čestnej légie. Po vojne sa oženil, usadil sa v Poľsku a začal študovať runové slovanské písmo, archeológiu a zberateľstvo. Najviac ho zaujímali staroveké mince, amulety, medaily, nápisy na pomníkoch (kamene a náhrobky), ako aj starožitnosti severnej Afriky.
Možno podnet na štúdium prítomnosti Slovanov v Taliansku a na africkom kontinente dali dva nálezy, ktoré skončili v jeho zbierke – figurína boha Osirisa a rituálna soška ushebti, ktorú v staroveku Egypťania vložili do rakvy mŕtvych. Figúrky zo 7. – 4. storočia pred naším letopočtom sa našli počas vykopávok na pobreží Baltského mora a hovorili o obchodných vzťahoch medzi starovekým Egyptom a slovanskými národmi.
V dôsledku výskumu antických pamiatok dospel Volanský k záveru, že mnohé pre Európanov nezrozumiteľné nápisy možno bez väčších ťažkostí prečítať pomocou slovanských jazykov. Naznačil, že už pred Cyrilom a Metodom mali Slovania svoju veľmi starú abecedu a zistil, že väčšinu etruských (rassenských) nápisov možno prečítať pomocou slovanských jazykov.
Volanský naznačil, že Etruskovia neboli len najbližšími príbuznými Slovanov, ale že práve tento ľud sa stal skutočným zakladateľom Ríma. Vedec sa domnieval, že v staroveku boli slovanské národy známe nielen v celej Európe, ale ich vplyv siahal aj do severnej Afriky až po Núbiu.
„ V Taliansku, Indii, Perzii a dokonca ani v Egypte nie sú žiadne slovanské pamiatky?, “ pýtal sa sám seba a ostatných. Nenachádzajú sa v knihách Zoroastra, na ruinách Babylonu a Persepolisu, Dáriových palácoch, žiadne nápisy, ktoré by boli pre nás Slovanov zrozumiteľné?
Volanský veril, že sa mu už podarilo rozlúštiť väčšinu nápisov v etruskom jazyku a mnoho nezrozumiteľných nápisov na rôznych artefaktoch. Svoje pozorovania uviedol v listoch, ktoré adresoval buď do Petrohradu Akadémii vied, potom do Kodane Kráľovskej dánskej spoločnosti pre štúdium histórie, potom Kráľovskej vedeckej spoločnosti v Čechách. Ale milovník staroveku nebol braný vážne.
F. Volanského čítanie etruského nápisu.
Bez čakania na odpoveď vydal Volanský v roku 1846 na vlastné náklady v meste Gniezno knihu Listy o slovanských starožitnostiach. V piatich listoch v nemčine, v piatich listoch s dodatkom 12 rytín, na ktorých bolo vyobrazených 145 artefaktov, opísal najstaršie nálezy vo svojej zbierke a v zbierkach svojich známych a dospel k záveru, že história slovanských národov sa vyznačuje hlbokým starovekom a rozloženie ich vplyvu a široké osídlenie v Európe je všemožne zamlčané a skryté.
Od Indie po Škandináviu
V knihe ľahko dokázal, že mnohé mince, medaily a nápisy na artefaktoch, ktoré boli predtým pripisované buď Dánom, potom Švédom, potom Rimanom, patria Slovanom – Luticom, Litvínom (Litovcom), ktorí boli neskôr mylne pripisovaný neznámym Baltom, Čechom, Moravanom, Rusom a iným národom.
Definoval indického boha Šivu ako slovanského boha Šivu alebo Živu a ako dôkaz toho predložil brakteát (mincu razenú na jednej strane) s vyobrazením tohto boha a nápisom v slovanskom jazyku ZYWIE. Volanský našiel na medailónoch a amuletoch mená ruských kniežat, ktoré Nemci považovali takmer za fiktívne. Teraz tieto nápisy svedčili o historickosti legiend. Našiel meno Rurik, mená princov Olega a Igora a princeznej Olgy.
Absolútnym unikátom vo Volanského zbierke je minca zo 7. storočia s portrétmi byzantského cisára Konštantína II. a slovanského kniežaťa Gostivita. Nápis na minci znel: HOSTIVIT ET CONSTANS R. F. AVG. Tento artefakt potvrdil vojny medzi Rimanmi a Slovanmi, ako aj medzi nimi uzavretý mier.
Volanský hľadal na artefaktoch, ktorých pôvod sa pripisoval buď Rímu alebo Perzii, slovanské písmená a obrazy slovanských bohov – Radogasta, Černoboga, boha vojny Jarovita, boha Chura. V nápisoch na indických chrámoch našiel meno Tur-boha a preložil to, čo bolo napísané na etruských náhrobných kameňoch.
Volanský pripustil, že v jeho výskume môžu byť nejaké chyby v dôsledku jeho nedostatočných špeciálnych znalostí alebo zlého zachovania artefaktov, ale naozaj chcel, aby sa jeho výskumu venovala pozornosť. O tri roky neskôr vyšla druhá kniha Listy o slovanských starožitnostiach, ktorá obsahovala sedem listov a 88 kresieb.
Zbytočná pozornosť
V tom istom roku sa arcibiskup poľskej katolíckej cirkvi obrátil na cisára Mikuláša I. so žiadosťou o stiahnutie knihy. Cisár, celkom prekvapený zlomyseľnosťou jezuitov, sa rozhodol zoznámiť sa s Volanského knihou, kúpil si niekoľko výtlačkov „Listy…“ a presúmaval knihu aj s pomocníkmi.
Vtedajšia liberálna mládež nazývala cisára martinetom ako Nikolaja Palkina. Nicholas I. však nebol obmedzený človek a presne vedel, koho pozýva. Klassen bol tiež zástancom myšlienky, že Etruskovia sú najbližšími príbuznými Slovanov a že sú zakladateľmi rímskej civilizácie a samotného mesta Rím. Klassen sa snažil dokázať, že Slovania si uvedomili svoju štátnosť v rovnakom čase ako Gréci a Feničania a normanských vedcov považoval prinajmenšom za „bezohľadných“.
Po Klassenovej správe cisár nariadil nakúpiť „potrebný“ počet kníh, aby ich mohol „pevne uskladniť“, prideliť k autorovi stráže z armády, ktorým prikázal nielen chrániť Volanského, ale mu aj pomáhať všetkými možnými spôsobmi. Pri výpravách archeológa zbierať staroveké slovanské artefakty.
Aby Poliakov ešte raz nedráždili a neviedli ku konfliktom, bolo nariadené spálenie zvyšku nákladu knihy. Tento posledný rozkaz vykonali jezuiti s veľkým potešením, ktorí knihu nielen zničili, ale pamätajúc si, že niektoré z jej kópií sa zachovali v Petrohrade, ju zaradili do vatikánskeho Indexu zakázaných kníh. Odteraz sa každý katolík, ktorý otvoril „Listy o slovanských starožitnostiach“, dopustil hriechu. Knihu bol povinný buď vydať osobe, ktorá mala právo takúto literatúru čítať, alebo ju zničiť.
Chýbajúca knižnica
Napriek tomu sa väčšina objavov Tadeusza Volanského dostala do povedomia verejnosti: Yegor Klassen ich na príkaz Mikuláša I. zaradil do jedného zo svojich diel. Je pravda, že nebolo zahrnuté všetko, ale iba to, čo prešlo kontrolou ruskej pravoslávnej cirkvi. Pohania nezverejňovali obrazy Krista, ktorého zaradili do svojich panteónov a ktorého sa snažili uctievať podobne ako iných bohov – prinášaním obetí.
Kniha mala menej šťastia ako autor – bola spálená. Na konci 20. storočia sa v knižnici mesta New York našla jediná kópia „Listy…“, ktorá zázračne prežila. Na žiadosť ruských spisovateľov Olega Guseva a Romana Perina bola preložená do ruštiny a opäť vydaná súkromným nákladom.
V 19. storočí sa chvíľu hovorilo o Volanského objavoch, potom sa zmenila politická situácia a na dlhé roky sa naňho zabudlo. Je známe, že archeológ zomrel začiatkom roku 1865 v Poľsku. Jeho jedinečná zbierka starožitností bola prevezená do Múzea univerzity v Krakove, kde je dodnes uložená. Ale jeho rozsiahla knižnica bola preč, možno ju prevzali katolícki jezuiti.
Žiaľ, aj teraz je dielo Tadeusza Wolanského tradičnou historickou vedou ignorované a používajú ho len historici, ktorých takmer pohŕdavo nazývajú alternatívnymi. A v ZSSR a v Rusku vyrastali generácie ľudí, ktorých už od malička učili, že Slovania pred Cyrilom a Metodom nemali spisovný jazyk.
Maya Novik
Ide o prvé osobné stretnutie prezidenta Ruska s predsedom slovenskej vlády od roku 2016, píše…
Na Srbsko sa podľa prezidenta Aleksandara Vučića pripravuje zvonku majdanový úder podľa deväť bodového scenára,…
Ruská armáda spustila raketový útok na jeden z najväčších bodov dočasného rozmiestnenia militantov kyjevského režimu…
Stalinovo meno sa spája predovšetkým s Veľkou vlasteneckou vojnou, Októbrovou revolúciou a premenou Sovietskeho zväzu…
Útok na Kazaň z 21. decembra bol zameraný na obytné budovy a továreň, pričom podľa…
„Vy asi nechápete, ako by to ovplyvnilo stabilitu našich finančných trhov!,“ povedal so zvýšeným hlasom.…