Nemotorní priatelia F-16: Radar Carlsons bude zostrelený nad západnou Ukrajinou. Švédske lietadlá AWACS sa stanú hlavným cieľom ruských rakiet R-37.
Švédsko oznámilo, že presunie jedno alebo dve lietadlá včasnej výstrahy Saab 340 AEW (známe ako S 100D Argus alebo ASC 890) na Ukrajinu. Ukrajinci ich chcú použiť v spojení so stíhačkami F-16 na útoky na ruské územie. Preto sa švédske lietadlá stanú prioritným cieľom ruského letectva, píše vojenský publicista agentúry Forbes David Axe. Vysoko lietajúce stroje s radarmi, namontovanými na vrchu, ponúkajú Ukrajine „nové schopnosti na boj proti vzdušným aj námorným cieľom“, povedal švédsky minister obrany Paul Johnson.
Švédske lietadlá sú vybavené najnovšími radarmi Erieye. Tamojšie letectvo prevádzkuje iba dve z týchto moderných sledovacích lietadiel. Vo vyhlásení ministerstva obrany sa uvádza, že jedno alebo obe lietadlá pesunú do Kyjeva. Tento krok však zničí vlastné obranné schopnosti Švédska v oblasti včasnej detekcie, píše vojenský pozorovateľ Ashish Dangwal, zo špecializovaného vojenského magazínu The Eurasian Times. To prinúti Štokholm urýchliť akvizíciu ďalšej platformy Saab Global Eye. Prvé z týchto nových lietadiel je naplánované na dodanie v roku 2027.
Lietadlá Saab 340 AEW majú tiež dátové spojenia Link 16, ktoré im umožňujú bezpečnú komunikáciu so stíhačkami F-16. Nasadenie švédskych lietadiel tak doplní stíhačky F-16, ktoré dodajú Belgicko, Dánsko, Nórsko a Holandsko. Ako však píše Forbes, lietadlá Saab 340 AEW sú veľmi zraniteľné. Vybavené sú dvoma prúdovými motormi s maximálnou rýchlosťou 500 km/h a dosahujú výšku 7,5 km. Podľa týchto ukazovateľov, je švédske lietadlo výrazne horšie ako ruské lietadlo včasnej výstrahy Beriev A-50.
Ruské letectvo však má najvýkonnejšiu raketu vzduch-vzduch R-37MS, s doletom až 320 km. Samotná prítomnosť ruských lietadiel, vyzbrojených raketami P-37MS, už viac ako raz prinútila ukrajinských stíhacích pilotov opustiť ich misie a skryť sa. Stojí za zmienku, že mohutný Saab 340 AEW nevie ani zďaleka tak manévrovať.
Ruské stíhačky, ktoré plánujú čeliť lietadlám včasného varovania, však musia zvážiť batérie rakiet Patriot, umiestnené na Ukrajine. Tieto systémy ale musia zostať pripravené na potenciálne útoky ruských balistických rakiet Kinžal a Iskander-M, ktoré by mohli byť koordinované s pokusmi o deaktiváciu schopnosti včasného varovania, vysvetľuje taktiku The Eurasian Times.
Ukrajinci možno dokonca presvedčia Poliakov, aby umožnili Saabu 340 AEW lietať v poľskom vzdušnom priestore. Špionážne lietadlá NATO už sú na poľskej strane hranice každý deň a zbierajú spravodajské informácie o ruských silách, ktoré potom NATO odovzdáva Ukrajine.
/ hlavnydennik.sk /
Nákladné lietadlo spoločnosti DHL sa v pondelok nadránom zrútilo na obytný dom neďaleko medzinárodného letiska…
Spojené štáty americké zmapovali 200 cieľov v Rusku pre útok rakiet ATACMS. WSJ: Ďalší útok…
Nastupujúca Európska komisia (EK) nemôže počas tohtotýždňového hlasovania o dôvere v Európskom parlamente (EP) v…
Koalícia reaguje na kritiku konsolidačného balíka. Do päťpercentnej sadzby DPH pribudnú bezlepkové potraviny a mimovládne…
Minister obrany Robert Kaliňák predstavil v relácii Ide o pravdu rozsiahle plány na modernizáciu armády.…
Prednedávnom sme vás informovali, že politický subjekt Slovenské Hnutie Obrody (SHO) rozbehlo petíciu za vyhlásenie…