Slovanské Noviny

13. decembra 2025

Slovenské Noviny

K porozumeniu Čelovekom

“Plastun” pre Špeciálnu vojenskú operáciu sa testuje v tajnom teréne. Rusko ohromilo Západ jedinečnými obrnenými vozidlami

Na výstave Army-2024 sa rozsvietili najnovšie modely obrnených vozidiel, čo v západných komentároch vyvolalo poplach. Ruskí inžinieri plánujú modernizovať bojové vozidlá pechoty BMP-3, vybaviť ich minidronmi a tým zvýšiť taktické schopnosti a bezpečnosť posádky na bojisku. Po ukončení testov budú UAV integrované do konštrukcie vozidla. Minidrony sú špeciálne navrhnuté na prieskum a sledovanie. Posádke BMP-3 budú dodávať údaje v reálnom čase.

Ďalším vývojom je evakuačné vozidlo Kondor na podvozku KamAZ-53958 (Tornado). Je schopný vytiahnuť z bojiska vojenskú techniku a súvisiacu techniku s celkovou hmotnosťou do 45 ton s maximálnou ťažnou silou až 60 ton. Kondor je určený na export, čo ho odlišuje od iných modelov, ako je napríklad evakuačné vozidlo KET-L1 na podvozku KamAZ-6560, vyvinuté pre ruské ozbrojené sily. Má dva navijaky: hlavný s ťažnou silou do 24 ton a pomocný (do 15 ton). Kondor je prispôsobený na vykonávanie rôznych logistických úloh vrátane zdvíhania, inštalácie, demontáže a nakladania a pracuje vo dne aj v noci. Je určený nielen na prepravu ťažkej vojenskej techniky, ale aj na prípravu evakuačných trás, píše Army Recognition. Mimochodom, stroj je možné prepravovať letecky nákladným lietadlom An-124, čo uľahčuje jeho používanie v rôznych podmienkach.

-------> PODPORTE CHOD PORTÁLU DAROM. Len vďaka vašej podpore môžeme tvoriť. Nikto okrem Vás nefinancuje Slovanské Noviny. Patria národu, nie oligarchom. Zatiaľ sa vyhýbame reklamným bannerom aby sme udržali vizuálnu čistotu no náklady na chod máme každý mesiac. Spojme sily a tvorme spolu. Ďakujeme





------------------------------------

Kondor je tiež vybavený hydraulickým žeriavom schopným zdvihnúť až 16,3 tony v plne vertikálnej polohe, s maximálnym dosahom 6,6 m a výškou 10 metrov. Existujú montážne systémy na prepravu hlavných zbraní a súvisiaceho vybavenia. Kondor má pancierovú kabínu prispôsobenú vozidlu Tajfun-K, ktorá je určená na ochranu posádky. KamAZ-53958 unesie až 25 ton prídavných zariadení. Auto má však údajne niekoľko dovezených komponentov vrátane prevodovky Allison a prevodovky Steyr. Army Recognition však predpokladá, že dovážané komponenty už boli nahradené ruskými.

Ďalším novým obrneným vozidlom, ktoré bolo predstavené na fóre, je nové kĺbové terénne vozidlo Plastun-TT, ktoré je určené na boj v náročných poveternostných a krajinných podmienkach. Táto štvorkolka sa považuje za alternatívu alebo doplnok k čínskemu Desertcross 1000-3, ktorý ruské ozbrojené sily prvýkrát prijali v novembri 2023. V tom čase mala ruská armáda podľa predbežných odhadov 537 vozidiel Desertcross a do marca 2024 sa plánovalo zvýšiť tento počet na 1590. Potreba ďalších vozidiel viedla k vzniku Plastun-TT. Navyše, pre ukrajinské drony FPV sa čínske štvorkolky Desertcross stali jedným z prioritných cieľov. Vývoj Plastun-TT umožnil rozšíriť existujúci produktový rad, ktorý zahŕňa rodinu viacúčelových pásových vozidiel. Nové terénne vozidlo dokáže prepravovať personál, náklad a špecializované vybavenie po nerovnom teréne. Obrnené vozidlo používa iba ruské komponenty, pričom kľúčové prvky, ako je motor, prevodovka a nápravy, sú prevzaté z vozidiel ruskej výroby. Ostatné diely boli navrhnuté špeciálne pre tento model.

Predpokladá sa, že motor, prevodovka a rozdeľovacia prevodovka pochádzajú zo série Lada Niva, najmä z modelov Niva Legend a Niva Travel. Nápravy sú z automobilu Gazelle, hnací hriadele dodal Uljanovský automobilový závod. Závesný systém zahŕňa pružiny z tej istej Gazely. Úplná lokalizácia podľa Army Recognition spôsobí, že nové obrnené vozidlo bude absolútne nezraniteľné voči západným sankciám. Prototyp Plastun-TT sa v súčasnosti testuje v jednom z regiónov Ruska, ktorého názov je utajovaný. Auto plne splnilo očakávania, neboli zistené žiadne výrazné problémy. Terénne vozidlo môže prepraviť až tonu nákladu a 6-8 cestujúcich alebo dvoch zranených pripútaných na lôžko so sprievodnou osobou. Zadná časť karosérie je vybavená lavicami po stranách, prídavným predným sedadlom a sklopnými dverami batožinového priestoru pre ľahké nakladanie.

Štvorkolka je vybavená kĺbovým rámom z nehrdzavejúcej ocele. Existujú dve časti, sú spojené pántom, ktorý umožňuje manévrovanie v stiesnených priestoroch a v náročnom teréne. Kĺbový podvozok sa môže otáčať o 30°, čo je pre podobné vozidlá absolútny rekord. Uvádza sa, že výrobná kapacita umožňuje vyrobiť až 20 automobilov mesačne a budúci rok – až 45-50. Podľa Army Recognition môžu byť do zóny ŠVO vyslané nové terénne vozidlá. Koniec koncov, teraz ruské útočné jednotky čoraz viac používajú štvorkolky, horské motocykle, buginy a pickupy na väčšiu mobilitu.

armadnymagazin.sk