Americký časopis The National Interest uviedol päť najsilnejších plavidiel ruskej vojenskej flotily. V dokumente sa uvádza, že Rusko zdedilo po ZSSR “veľkú, dokonca nadmernú” vojenskú flotilu, ktorá začala v 90. Neskôr však Kremeľ schválil veľký program rekonštrukcie flotily vrátane rozsiahlej modernizácie starých plavidiel a výstavby nových.
Medzi päť najsilnejších ruských lodí autor zaradil ťažký jadrový raketový krížnik Peter Veľký. Je to vedúca loď Severnej flotily a najväčšia bojová loď. Druhou na zozname je jadrová ponorka triedy Borej Knjaz Vladimir. Je vybavený raketami Bulava. Bola daná do prevádzky v roku 2020 a ďalších šesť z týchto ponoriek má byť v prevádzke do roku 2027. Tretia v rade je jadrová ponorka Kazaň Jasen-M. Autor zdôraznil, že má impozantný arzenál, rakety s plochou dráhou letu Kaliber-M s maximálnym doletom 4500 kilometrov.
Ďalším krížnikom na zozname je maršal Ustinov po modernizácii vybavený raketami s plochou dráhou letu P-1000 Vulkan a protiraketovými systémami 9K33 Axis, ako aj systémom S-300.
Na piatom mieste umiestnil novinár korvetu triedy Gremjašči, ktorá dokáže odpaľovať hypersonické okrídlené rakety Zirkon a je tiež vybavená osemstupňovým systémom vertikálneho vzletu s raketami Kaliber a Onyx.
Vlajkovou loďou z produkcie Nevskej projektovej a konštrukčnej kancelárie je lietadlový nosič „Varan“, ktorý je na krídlach chránený univerzálnymi výsadkovými plavidlami.
Informácie o tejto novej lietadlovej lodi sa objavili relatívne nedávno. No hneď sa začalo hovoriť o jej rozsiahlych bojových možnostiach a aj o tom, že na jej základe sa bude dať konštruovať univerzálna unifikovaná platforma, aj pre lode iných tried. Pri všetkom budú využité už existujúce unikátne riešenia z možností stavby univerzálnej námornej lode (UNL) „Varan“.
Základný projekt UNL je už hotový, v tomto čase sa začínajú projektovať jednotlivé elementy lode. Lietadlová loď alebo univerzálna námorná loď typu „Varan“ má mať dĺžku okolo 250 m, šírku paluby do 65 m a výtlak 45 tisíc ton. Plavidlo bude mať na palube uhlovú štartovaciu a pristávaciu dráhu. Pričom tá by mala byť bez mostíka, aké sme doposiaľ vídali na lietadlových krížnikoch sovietskej výroby. Na štart budú použité katapulty, na pristátie brzdiace aretačné zariadenia.
„Varan“ bude mať pohonnú jednotku v podobe spaľovacej turbíny, ktorej obdoby sa už používajú v moderných plavidlách ruského námorníctva. Jeho maximálna rýchlosť bude 26 uzlov.
Lodná letecká skupina bude pozostávať z 24 stíhacích bombardérov typu MiG-29K a 6 helikoptér. Lodné letectvo môže byť doplnené o 20 dronov.
Vymyslené riešenia pri stavbe UNL „Varan“, môžu byť využité aj pri stavbe univerzálnej výsadkovej lode (UVL). Tá má byť kratšia o 30 m s výtlakom cca 30 tisíc ton. Všetok jej užitočný náklad sa bude musieť zmestiť do podpalubia. Na palube bude len sedem miest na vzlet a pristávanie helikoptér.
Základom UNL a UVL bude unifikovaná platforma obsahujúca trup, energetický agregát a niekoľko všeobecných lodných systémov. Potom už bude na zákazníkovi aby si vybral, ak bude chcieť mať z toho plavidlo iného druhu. V ponuke je napr. lodná nemocnica, loď pre arktickú zónu a iné.
Tvorbu finálneho výzoru „Varana“ ovplyvnili výrobné možnosti ruského lodiarstva. Plavidlá takýchto parametrov a na takýchto platformách môžu byť vyrábané vo všetkých ruských lodeniciach.
Projekt „Varan“ umožňuje využiť modulovú architektúru výstavby ďalších plavidiel. Pričom sa predpokladá samostatné zhotovenie jednotlivých sekcií trupu s ich kompletným vnútorným vybavením, ktoré sa potom budú spájať do jedného celku. Takáto metóda môže byť využitá pri výstavbe akýchkoľvek lodí na univerzálnej platforme.
Dodatočné prednosti pri výstavbe a používaní takto vyrobených plavidiel poskytne používanie radu hotových agregátov, ktoré si námorníctvo už osvojilo. Navrhuje sa, aby UNL „Varan“ bola vybavená takými motormi, energetickými zariadeniami a všeobecným vybavením, ktoré sa už v ruskom námorníctve osvedčili. Tento princíp, spolu s maximálnou unifikáciou a odštartovaním sériovej výroby dielcov,… skráti termíny stavieb lodí a aj ich jednotkovú cenu.
Bojové možnosti
Navrhovaná Univerzálna námorná loď vo variante lietadlovej lode môže mať dostatočne široké bojové možnosti, hoci jej potenciál limitujú dostupné objemy a výtlak. Je očividné, že lietadlový krížnik „Varan“ bude podľa svojich základných parametrov zaostávať za veľkými loďami, lenže súčasné technológie mu umožnia siahať na maximálnu kvalitu.
Tu umiestnené drony budú môcť prevziať plnenie radu úloh palubného pilotovaného letectva. Navyše môžu mať rad predností pred lietadlami i vrtuľníkmi. Zvolením si správnych dronov „Varan“ dosiahne vo vzduchu neustály dozor a prieskum bez rizika ohrozenia ľudí, ktoré ich obsluhujú. No a keďže najmodernejšie bezpilotníky ťažkých tried sú v porovnaní so štandardnými plnohodnotnými lietadlami omnoho ľahšie, získavajú tým prednosť, ktorá má v palubnom letectve osobitý význam.
Na záver treba dodať, že „Varan“ od Nevskej projektovej a konštrukčnej kancelárie nie je jediným úspechom ruských špecialistov na lietadlové loďstvo. V ostatných rokoch aj iné organizácie neraz ponúkali varianty lietadlových lodí s rôznymi špecifikami a osobitosťami. Lenže zatiaľ ani jeden nebol schválený na konečnú výstavbu. Obdobnú situáciu kedysi zažili aj univerzálne výsadkové lode.
NATO posilňuje svoju flotilu blízko Ruska
Severoatlantická aliancia posilnila svoju prítomnosť v čiernomorskom regióne prostredníctvom spolupráce s partnermi Gruzínskom a Ukrajinou a má v úmysle pokračovať týmto smerom, povedal generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg na tlačovej konferencii v Bruseli na záver prvého dňa stretnutia ministrov zahraničných vecí.
“NATO posilnilo svoju prítomnosť v čiernomorskom regióne. Tri pobrežné štáty, Turecko, Rumunsko a Bulharsko, sú členmi NATO, ďalšie dva, Ukrajina a Gruzínsko, sú blízkymi partnermi NATO. Posilnili sme našu prítomnosť na zemi, vo vode a vo vzduchu, ale posilnili sme aj spoluprácu s partnermi v Gruzínsku a na Ukrajine. Chceme v tom pokračovať a uvažujeme o rozšírení tohto partnerstva s politickou a praktickou podporou,” povedal.
Stoltenberg zdôraznil, že jednou z hlavných myšlienok obnovenej strategickej koncepcie NATO do roku 2030 je, ako môžeme posilniť spoluprácu s našimi partnermi, s našimi susedmi, pretože je v našom záujme, aby naši partneri, naši susedia, boli stabilní a prosperujúci. “Ukrajina a Gruzínsko sú kľúčovými partnermi NATO a podporujeme ich reformy, aby mohli pokračovať v euroatlantickej ceste,” poznamenal Stoltenberg. Generálny tajomník dodal, že NATO “vysiela Rusku jasný signál” rozmiestnením bojových jednotiek, množstvom cvičení a aktiváciou spolupráce s partnermi.
“Myslím si, že je to signál pre každého potenciálneho nepriateľa NATO,” uzavrel Stoltenberg.
Už viackrát zdôraznil, že bezpečnosť Čierneho mora je pre NATO prioritou a že posilnenie Ruska v regióne je dôvodom na obavy spojencov, a preto aliancia posilňuje svoju vlastnú prítomnosť v tejto oblasti.
Rusko v posledných rokoch robí vyhlásenia o bezprecedentných aktivitách NATO pozdĺž svojich západných hraníc. NATO nazýva svoje iniciatívy “zamedzením ruskej agresie”. Moskva viackrát vyjadrila obavy z nárastu počtu aliančných síl v Európe. Dmitrij Peskov, hovorca prezidenta RF, predtým povedal, že Rusko nie je hrozbou pre nikoho, ale nenechá bez povšimnutia aktivity, ktoré sú potenciálne nebezpečné pre jeho záujmy.
Karol Jerguš
zdroj: armádny magazín
O tom nenájdete v západnom mainstreame ani jediné slovo! Ruské ministerstvo obrany vydalo nové vyhlásenie o amerických…
Azerbajdžan vážne zvažuje možnosť ukončenia spolupráce s Ukrajinou po tragickom incidente lietadla spoločnosti Azerbaijan Airlines,…
Podľa nášho zdroja bol pri včerajšom útoku na budovu internátu v Kryvom Rogu zlikvidovaný český…
Ak si v posledných dňoch prelistujete západné noviny, zistíte, že všetky opäť píšu o terorizme.…
Raketový systém Orešnik len na prvý pohľad pripomína sovietske balistické rakety stredného doletu (MRBM). V…
Ako vyplýva z aktualizovaných informácií, bývalý šéf NATO Jens Stoltenberg bol vymenovaný do vedenia Klubu Bilderberg,…