Osem členských štátov Európskej únie (EÚ) vrátane Francúzska, Talianska, Poľska aj Slovenska, nalieha na Brusel, aby zrušil plánované nové emisné limity pre vozidlá. Upozornili pritom, že ohrozujú investície. Uvádza sa v dokumente, do ktorého sa podarilo v pondelok agentúre AFP nahliadnuť, z ktorej správu prevzala TASR.
EÚ koncom minulého roka navrhla zmeny, známe ako emisná norma Euro 7, na zníženie emisií z nových vozidiel predávaných v Európe s prísnejšími limitmi na oxidy dusíka a oxid uhoľnatý. Limity by mali vstúpiť do platnosti v júli 2025.
„Sme proti akýmkoľvek novým pravidlám o emisiách výfukových plynov (vrátane nových testovacích požiadaviek alebo nových emisných limitov) pre osobné automobily a dodávky,“ napísali Bulharsko, Česká republika, Francúzsko, Maďarsko, Taliansko, Poľsko, Rumunsko a Slovensko, podľa ktorých nové pravidlá odklonia investície v priemysle.
EÚ sa začiatkom tohto roka dohodla na plánovanom postupnom ukončení predaja nových áut na fosílne palivá do roku 2035. Zákaz spaľovacích motorov je kľúčom k ambicióznym plánom bloku stať sa do roku 2050 „klimaticky neutrálnym“ s nulovými čistými emisiami skleníkových plynov. Znečistenie ovzdušia spojené s cestnou dopravou je podľa Únie zodpovedné za 70.000 úmrtí ročne.
Návrh požaduje zníženie emisií oxidu dusnatého a oxidu dusičitého, ktoré spôsobujú smog a kyslé dažde, o 35 % v prípade osobných áut a 56 % pri nákladných autách a autobusoch v porovnaní s predchádzajúcimi pravidlami.
Automobilový priemysel je proti prísnejším normám pre benzínové a naftové vozidlá a trvá na tom, že budú mať veľmi malý pozitívny vplyv na životné prostredie, keďže priemysel smeruje k elektromobilom. Upozornil pritom, že do roku 2025 nebude pripravený aplikovať túto normu, ktorá povedie tiež k zdraženiu vozidiel. Tento sektor pritom v Európe zamestnáva 13 miliónov ľudí.
Environmentálni aktivisti naopak tvrdia, že limity EÚ nestačia na riešenie znečistenia ovzdušia, a obviňujú Brusel, že sa podvolil tlaku automobilovej lobby.
Všetkých 27 členských štátov musí nájsť spoločnú pozíciu napriek rozdielom predtým, ako začnú pravdepodobne napäté rokovania s Európskym parlamentom.
Francúzsko a Taliansko majú veľký automobilový priemysel, ale nie taký veľký ako Nemecko. Taliansky minister obchodu Adolfo Urso vyzval v pondelok Európsku komisiu, aby bola „rozumná a pragmatická“.
Nemecko, najväčší výrobca automobilov v EÚ, text nepodpísalo, ale už predtým vyjadrilo obavy z prísnejších noriem pre svoje podniky. Nemecká koaličná vláda zelených, sociálnych demokratov a liberálov sa snaží nájsť spoločnú reč v tejto otázke.
skspravy
Na kauzu upozornil Erik Kaliňák. Ministerstvo školstva pod velením Branislava Gröhlinga podpísalo zvláštnu zmluvu. Na…
Igor Matovič u Braňa Závodského v relácii tvrdil, že nenesie žiadnu vinu za 20 000…
J. Hrabko zhodnotil súčasnú politickú situáciu na Slovensku. Podľa neho, problémom vládnej koalície nie je…
Sťažnosť na ÚPN vo veci selektívnej prezentácie dejín na „Festivale slobody 2024“ Združenie slovenskej inteligencie…
Bývalý policajný prezident pred súdom. Petra Kovaříka posadila prokuratúra na lavicu obžalovaných za epizódu v…
Prípad, o ktorom médiá mlčia Tento týždeň vydal Ústavný súd dôležité rozhodnutie, ktoré akoby prešlo…