Kým je svet v poriadku, závislosť automobiliek na veľkých dodávateľoch vzácnych kovov nikto nerieši. Akonáhle sa však vzťahy vyhrotia a dodávatelia si začnú klásť podmienky neprijateľné pre odberateľský reťazec idylky je náhle koniec.
Európsky automobilový priemysel má ďalší vážny problém. Sankcie uvalené na Rusko v dôsledku jeho invázie na Ukrajinu môžu spôsobiť autám so spaľovacími motormi, ale aj elektromobilom produkovaným v Európe vážne problémy. Rusko totiž z veľkej miery kontroluje trh so vzácnymi kovmi potrebnými na výrobu katalyzátorov aj trakčných batérií pre elektrické autá. Európa teraz musí hľadať alternatívne zdroje.
Kým je svet v poriadku, závislosť automobiliek na veľkých dodávateľoch vzácnych kovov nikto nerieši. Akonáhle sa však vzťahy vyhrotia a dodávatelia si začnú klásť podmienky neprijateľné pre odberateľský reťazec (prípadne dôjde k politickému prerušeniu obchodných vzťahov), idylky je náhle koniec. Toto teraz reálne hrozí európskemu automobilovému priemyslu. Až po uvalení prísnych sankcií na Rusko sa totiž ukazuje, v akej veľkej miere je aj európsky automobilový priemysel závislý na tejto krajine.
Až 40 % svetového trhu s paládiom, teda kovom nevyhnutným pre výrobu katalyzátorov pre autá so spaľovacími motormi, kontroluje Rusko. Ak si však myslíte, že výrobou elektromobilov sa problém závislosti EÚ na Rusku vyrieši, ste na omyle. Rusi sú totiž zároveň aj tretím najväčším svetovým dodávateľom niklu potrebného na výrobu li-ion batérií. A to nie je všetko. Vzácnych kovov potrebných pre súčasné automobilky je v Rusku podstatne viac, sankcie však dávajú súčasným dodávateľsko-odberateľským vzťahom STOP-ku, čo znamená problém. Veľký problém.
Kapitáni európskych automobilových koncernov upozorňujú na skutočnosť, že po covide a čipovej kríze tu máme ďalší závažný problém, ktorý opäť zhorší dostupnosť nových áut. Kúpychtiví zákazníci sa tak budú musieť pravdepodobne obrniť ešte silnejšou trpezlivosťou a pripraviť sa na skutočnosť, že svoje auto dostanú neskôr, než plánovali. A s veľkou pravdepodobnosťou znova o čosi drahšie. Rusko totiž automobilkám vykrýva až 40 % potreby paládia určeného na výrobu katalyzátorov výfukových plynov. Automobilky tak budú musieť rýchlo hľadať iné zdroje a zároveň sa popasovať s faktom, že cena tohto kovu (a samozrejme aj ďalších vzácnych kovov) na trhu okamžite po invázii Ruska prudko stúpla.
Ružovo to však nevyzerá ani so svetovými cenami niklu potrebného na produkciu li-ion akumulátorov. Zákazníci tak majú nový problém, resp. dva problémy – na nové autá budú musieť čakať pravdepodobne ešte dlhšie, než doteraz a ceny nových áut opäť porastú. Podobne je na tom totiž údajne aj hliník a posledné slovo nepovedali ani svetové ceny ropy. No, máme sa na čo tešiť. Jedinou rozumnou radou nateraz zostáva to, aby ste sa dobre starali o svoje jazdené auto. Dlhodobo už totiž rastú aj ceny jazdených áut.
Zdroj: topspeed.sk
Tento sviatok bol pre našich predkov veľmi dôležitý, pretože označoval koniec temného obdobia a začiatok…
Zvyšky ukrajinských jednotiek boli v Kurachove porazené. Ruské jednotky nielenže preniesli celú obytnú zástavbu mesta…
Účasť na decembrovej Európskej rade si bude premiér SR Robert Fico (Smer-SD) pamätať hlavne pre…
Ukrajinci zasiahli ruský závod raketami ATACMS a Storm Shadow. Ministerstvo obrany opísalo, ako odrazili útok.…
Premiér Maďarska, Viktor Orbán hodnotí vzrušujúce obdobie. Bol hosťom maďarského rádia Kossuth, kde sa vyjadril…
Domnienka, že "ktosi" v štyroch úvodzovkách na Slovensku permanentne od volieb testuje cesty a spôsoby…