Téma „Putinovej invázie“ by mohla v najbližších dňoch tvrdo zasiahnuť ukrajinský letecký trh. Letecká spoločnosť KLM zastavuje lety na Ukrajinu . A zdá sa, že toto je len prvý krok, píše strana.news.
Veľké medzinárodné poisťovne sa chystajú oznámiť, že nebudú kryť nehody leteckých spoločností pri letoch nad Ukrajinou.
„Väčšina lietadiel ukrajinských aj zahraničných leteckých spoločností nie je v ich vlastníctve, ale sú prenajaté na operatívny lízing. Prenajímateľ požaduje poistenie na hodnotu lietadla plus 10 percent (10 – 100 miliónov USD) na pokrytie možných rizík.
Okrem toho podľa medzinárodných právnych predpisov musí letecká spoločnosť uzavrieť poistenie zodpovednosti za škodu, pre európsky trh sú náklady na takéto poistenie 550 miliónov dolárov ročne. Bez toho je jednoducho nemožné, aby lietadlá vzlietli. Bez toho letecká spoločnosť nemá právo lietať,“ – vysvetlil šéf poradenskej agentúry Friendly Avia Support Alexander Lanetsky.
Inými slovami, absencia poistných záruk znamená, že letecká doprava na Ukrajine sa môže úplne zastaviť.
V skutočnosti to nie je prekvapenie. Prvý varovný signál zaznel tesne pred Novým rokom, keď prenajímateľ – európska spoločnosť – požiadala, aby dve lietadlá ukrajinského leteckého dopravcu opustili Ukrajinu. Vtedy ešte nebolo úplne jasné, o čo ide. Šírili sa fámy, že to bol problém konkrétneho dopravcu, a že nemal peniaze. Poisťovne preto odporučili majiteľovi lietadiel, aby ich odviezol do Európy.
Od januára sa však takéto precedensy opakujú aj v prípade iných leteckých spoločností. Medzinárodné poisťovne čoraz viac trvajú na tom, aby lietadlá zahraničných dopravcov, ktorým poskytujú služby, neboli umiestnené v Kyjeve. Rozhodnutie nekryť riziká spojené s letmi nad Ukrajinou dozrievalo už dlho. A objavenie sa konkrétneho dátumu Putinovho „útoku“ to len urýchlilo.
Môže to teda znamenať, že zahraničné spoločnosti skutočne zastavia lety na Ukrajinu. Ale nielen zahraničné.
Poistenie lietadiel je zložité a drahé, spravidla ho poskytuje viacero spoločností. Napríklad ukrajinský letecký dopravca môže mať poistenie od ukrajinskej poisťovne, ale musí byť znovu poistený v Londýne. Ak dajú príkaz na ukončenie činnosti, nebudú mať žiadne záruky ani ukrajinskí dopravcovia a Wizz Air, ktorý má na Ukrajine päť lietadiel, veľmi riskuje. To znamená, že prevádzka ukrajinských leteckých spoločností bude zablokovaná. Okrem toho je možné, že v blízkej budúcnosti budú z Ukrajiny vyvezené prenajaté lietadlá, čo je väčšina flotily.
Vjačeslav Černjachovsky, šéf Asociácie poisťovacích spoločností, však nevie nič o tom, že by medzinárodné poisťovne pripravovali riešenie pre Ukrajinu.
„Väčšina poistiek nemá pripoistenie pre vojenské riziká, pokiaľ sa nevzťahujú na nebezpečné oblasti, ako je Irán, Sýria, Jemen a niektoré africké krajiny. Ukrajina na tomto zozname zatiaľ nie je,“ – poznamenal Černjachovsky.
Černjachovsky neskôr svoje stanovisko korigoval:
„Medzinárodní poisťovatelia môžu skutočne zrušiť záruky. Po tom, čo spoločnosť KLM oznámila ukončenie práce na Ukrajine a hromadné sťahovanie zamestnancov veľvyslanectiev, poistný trh znervóznel. Zahraniční zaisťovatelia môžu ponechať rozhodnutie o zárukách na poisťovateľov, ale je nepravdepodobné, že by prevzali zodpovednosť. A letecké spoločnosti pravdepodobne nebudú riskovať cestujúcich a lietadlá. Preto budeme svedkami doslova prázdnej oblohy – nebudú lietať ani zahraniční, ani ukrajinskí dopravcovia,“ myslí si Černjachovsky.
Okrem toho majitelia súkromných lietadiel dostali oznámenie, že do 48 hodín budú zrušené záruky poistenia ich lietadiel, a preto musia lietadlá opustiť Ukrajinu pred uplynutím tejto lehoty.
Najväčšie britské poisťovne, u ktorých sa poisťujú aj iné poisťovne, poslali oficiálny list všetkým svetovým lízingovým spoločnostiam – majiteľom lietadiel, ktoré ich prenajali leteckým spoločnostiam, že do 48 hodín prestane platiť poistenie na Ukrajine a nad Ukrajinou pre všetky lietadlá.
Samotné letecké spoločnosti sa s reakciou veľmi neponáhľajú. Swiss, Ryanair zatiaľ predaj leteniek z Kyjeva nezastavili, napríklad na 20. februára sa ešte dajú rezervovať. Na letné termíny z Charkova a Chersonu však letenky Ryanair nie nemá v predaji.
„Dôsledky hrozby invázie pre letectvo už existujú. A sú významné. Dôjde aj k zrušeniu letov. Ukrajinské letecké spoločnosti majú vážne problémy. Len si skúste predstaviť, aké je hodnotenie rizík bánk, prenajímateľov, poisťovní“, – napísal na sociálnej sieti partner advokátskej kancelárie „Ante“ Andrey Guk, ktorý pracuje okrem iného aj na trhu leteckých spoločností.
Bielorusko už predtým uviedlo, že je nebezpečné lietať nad Ukrajinou, uzatvára strana.news.
Ide o prvé osobné stretnutie prezidenta Ruska s predsedom slovenskej vlády od roku 2016, píše…
Na Srbsko sa podľa prezidenta Aleksandara Vučića pripravuje zvonku majdanový úder podľa deväť bodového scenára,…
Ruská armáda spustila raketový útok na jeden z najväčších bodov dočasného rozmiestnenia militantov kyjevského režimu…
Stalinovo meno sa spája predovšetkým s Veľkou vlasteneckou vojnou, Októbrovou revolúciou a premenou Sovietskeho zväzu…
Útok na Kazaň z 21. decembra bol zameraný na obytné budovy a továreň, pričom podľa…
„Vy asi nechápete, ako by to ovplyvnilo stabilitu našich finančných trhov!,“ povedal so zvýšeným hlasom.…