Kto si od tohtoročného júla zaobstará nové vozidlo, musí počítať s tým, že mu už nebude pri prekročení maximálnej povolenej rýchlosti hroziť postih len v prípade, keď narazí na políciu. Potrestá ho aj jeho vlastné auto.
Nové autá predávané od budúceho mesiaca už totiž budú musieť na základe nariadenia Európskej komisie byť vybavené systémom ISA, ktorý vodiča potrestá aj pri najmenšom prekročení rýchlosti. Pokiaľ vodič nespomalí auto potom, čo ho „okríkne“, môže mu začať tlačiť pedál plynu späť proti nohe či dokonca začne samo spomaľovať. Komisia sa pritom netají tým, že nejde len o bezpečnosť. Autá tak majú robiť aj „kvôli klíme“, informujú české Parlamentní Listy.
Asi každý vodič sa už niekedy stretol so situáciou, keď šiel po úplne prehľadnom úseku, kde by sa dala očakávať možnosť ísť na samom limite rýchlostného obmedzenia, keď tú náhle rýchlosť obmedzí značka, ktorá mu z nepochopiteľných dôvodov prikazuje spomaliť. Rýchlostné limity totiž nie celkom vždy odrážajú dopravnú situáciu a bezpečnostné dôvody, ale občas sa stáva, že je nejaká zo značiek obmedzujúcich rýchlosť na danom mieste umiestnená iba z legislatívnych dôvodov, za účelom zníženia hluku či hocikde po Európe aj z dôvodu pokusov o zníženie emisií.
Príklad ťažko pochopiteľnej snahy znížiť rýchlosť v úseku, kde na to neexistujú bezpečnostné či iné zmysluplné dôvody, by zrejme nemálo motoristov pri svojich cestách našlo aj u nás, avšak asi najviac výrazným príkladom takéhoto diania môžeme vidieť každodenne v Holandsku.
Kto išiel v posledných rokoch do tejto rovinatej krajiny s minimom zákrut a veľmi kvalitným systémom ciest z Nemecka, toho zrejme čakal údiv, keď ho po jazde po nemeckých diaľniciach, na ktorých za sucha platí neobmedzený limit aj v dosť kľukatých pahorkatinách, čakala po prejdení hraničnej čiary ceduľa prikazujúca spomaliť na maximálnu rýchlosť 100 kilometrov za hodinu.
Napriek tomu, že výnimkou v Holandsku nie sú na diaľniciach tri až štyri pruhy a na dieru v asfalte nenarazíte počas jazdy od východnej hranice až na pobrežie ani raz, značka obmedzujúca rýchlosť na 100 km/h sa naopak nachádza takmer všade a na tamojšiu maximálnu rýchlosť 130 km/h vám nedovolí sa rozbehnúť ani na štvorprúdovej diaľnici uprostred polí v čase, keď po nej ide sotva niekoľko áut.
Vzhľadom na reliéf Holandska, keď vidíte na horizont na míle ďaleko, ide ťažko za týmto obmedzením hľadať dôvod v snahe o zvýšenie bezpečnosti účastníkov prevádzky – jazda po rovných úsekoch sa naopak stáva v takto nízkej rýchlosti ešte viac monotónna. A vzhľadom na to, že je od večernej 19 hodiny do 6 rannej (teda v čase, keď je navyše horšie vidieť a pretrváva večerná dopravná špička) náhle dovolené ísť mnohokrát 120 km/h nedáva zmysel ani argument, že sa týmto obmedzením Holanďania snažia o redukciu hluku z prevádzky.
Išlo o pokus predchádzajúcej holandskej vlády Marka Rutteho o obmedzovaní emisií v snahe docieliť bezemisnú budúcnosť. Tá v roku 2019 rozhodla, že má byť znížená rýchlosť na diaľniciach kvôli obmedzovaniu emisií dusíka, ktoré sú v Holandsku oveľa vyššie ako v ďalších európskych krajinách.
Ako sa však po niekoľkých rokoch ukázalo, väčšinu emisií dusíka v krajine produkuje poľnohospodársky priemysel a zavedením rýchlostného limitu klesli emisie podľa štúdie, na ktorú upozornil britský The Daily Mail, nanajvýš o 0,2 percenta a obmedzenie tak nedáva zmysel zachovávať ani podľa novej holandskej vlády zloženej zo štyroch strán vrátane víťaznej Strany pre slobodu (PVV) Geerta Wildersa.
Niet divu, že takéto obmedzenie – ktoré sa ukázalo byť úplne nezmyselné aj po stránke emisií – mnoho miestnych vodičov, ktorí poznajú rozmiestnenie rýchlostných radarov, v prehľadných úsekoch mimo kríženia porušuje a jazdí hocikedy o 10 či 15 kilometrov za hodinu nad limitom 100 km/h . Práve takému konaniu vodičov však chce Európska únia urobiť prietrž.
Zatiaľ čo teraz spomínaní vodiči riskujú maximálne pokutu od policajtov, v budúcnosti by ich mohlo potrestať aj ich vlastné auto. Jazdu im pri prekročení rýchlostného limitu buď znepríjemnia alebo rovno pribrzdia na značkou požadovaný limit.
Práve o to sa totiž má postarať inteligentný asistent rýchlosti (ISA), ktorý sa z rozhodnutia Európskej únie musí povinne nachádzať v novo vyrábaných vozidlách a je povinný pre všetky nové automobily, ktoré sa budú predávať od júla tohto roku. Vyhnú sa mu teda iba vozidlá registrované a prevádzkované pred týmto dátumom.
Hoci sa dočítame, že má ísť o asistenta, ktorý má prvorade zvýšiť bezpečnosť na cestách, Európska komisia sa netají, že jej cieľom nie je len chrániť Európanov pred dopravnými nehodami, ale dodáva, že ide o „bezprecedentné opatrenie“, ktoré má pomôcť „pripraviť sa na mobilitu zajtrajška“ a riešiť takto aj zmenu klímy.
Systém ISA má mať hneď niekoľko podôb, pričom si výrobcovia automobilov môžu vybrať, nakoľko auto bude „hovoriť“ do jeho jazdy či dokonca zasahovať. Auto vodiča pri prekročení rýchlosti buď „okrikne“ akustickým varovaním, vibračným varovaním, haptickou spätnou väzbou prostredníctvom pedála akcelerácie alebo je dokonca umožnená kontrola rýchlosti vozidla.
Prvé dve možnosti spätnej väzby nezasahujú priamo, ale iba poskytujú varovanie – najprv pomocou kontroliek, a pokiaľ vodič nespomalí, ako od neho žiada jeho auto, potom príde na rad tiež akustické/vibračné varovanie.
Druhá možná spätná väzba spočíva v tom, že pedál plynu jemne zatlačí nohu vodiča späť, aby podľa komisie vodič spozornel a spomalil. Vodič môže túto spätnú väzbu ignorovať a systém obísť miernym silnejším zošliapnutím pedála akcelerácie, avšak samotné zatlačenie pedála späť na nohu vodiča zrejme zvlášť pre všetkých, ktorí pôjdu s podobne vybaveným vozidlom prvýkrát, nebude celkom príjemný zážitok.
Pokiaľ vás nedonúti spomaliť ani to, že sa vám pri prekročení rýchlosti začne hýbať pedál, potom môže v niektorých vozidlách s najvyššou mierou tohto systému dôjsť k tomu, že auto začne samo pozvoľna brzdiť na povolenú rýchlosť, čo vodič môže prerušiť tým, že silnejšie zošliapne pedál akcelerátora. ISA tak zabraňuje prekročeniu rýchlosti napríklad znížením vstrekovania paliva alebo požiadavkou na podradenie zo strany vodiča, ak chce prekročiť limit.
Systém, ktorý vodiča podľa EÚ „informuje, varuje a odrádza od prekročenia zákonom stanoveného rýchlostného limitu“, sa vo vozidle nastavuje automaticky v závislosti od rýchlostných limitov vyznačených na ceste a spolupracuje na základe spojenia GPS s digitálnymi mapami rýchlostných limitov.
Okrem toho, že ide o záležitosť predražujúcu lacné autá, ktoré už v základe musia mať aj takéto systémy, a pôjde o niečo, čo mnoho vodičov vypne zakaždým, než vyjdú na cestu, podobne ako to robí dnes pri autách so systémom štart-stop, sa potom v súvislosti s asistentom ISA hovorí aj o tom, nakoľko pôjde o spoľahlivú vec a či napríklad nebude znižovať rýchlosť na základe chybných dát.
Otázkou, ktorá zaznievala už pri schvaľovaní nariadenia, je, či aj v budúcnosti pôjde daný asistent deaktivovať alebo ide o krok pred budúcim zavedením pevného obmedzovača rýchlosti, ktorý by zasiahol napríklad pri spomínanom nerešpektovaní obmedzení rýchlosti „pre klímu“.
/ hlavnydennik.sk /
Ide o prvé osobné stretnutie prezidenta Ruska s predsedom slovenskej vlády od roku 2016, píše…
Na Srbsko sa podľa prezidenta Aleksandara Vučića pripravuje zvonku majdanový úder podľa deväť bodového scenára,…
Ruská armáda spustila raketový útok na jeden z najväčších bodov dočasného rozmiestnenia militantov kyjevského režimu…
Stalinovo meno sa spája predovšetkým s Veľkou vlasteneckou vojnou, Októbrovou revolúciou a premenou Sovietskeho zväzu…
Útok na Kazaň z 21. decembra bol zameraný na obytné budovy a továreň, pričom podľa…
„Vy asi nechápete, ako by to ovplyvnilo stabilitu našich finančných trhov!,“ povedal so zvýšeným hlasom.…