Ak počujeme takúto kritiku na adresu elektrických áut priamo z Bruselu, je to čosi nevídané. Hoci s trochou zdravého rozumu je to známe už dávno. Elektromobily sú totiž ťažké. A z toho plynie mnoho nevýhod.
Euro NCAP zverejnilo výsledky pravdepodobne posledného tohtoročného kola nárazových testov. Zúčastnilo sa ho až jedenásť modelov áut. Výsledky boli uspokojivé. Veď až deväť vozidiel získalo päť bezpečnostných hviezdičiek – VW ID.7, BMW radu 5, Mercedes-Benz EQE SUV, BYD Tang, Kia EV9, Xpeng G9, Smart 3 a BYD Seal-U. „Zahviezdili“ teda aj čínske automobilky. Len o jednu hviezdičku slabšie boli Honda ZR-V, Hyundai Kona a vietnamský nováčik VinFast VF8. Honda doplatila na aktívnu bezpečnosť, VinFast na nedostatočnú robustnosť zádržných systémov a Hyundai na správanie asistenčných systémov, takže aj štyri hviezdičky získal s „odretými ušami“. No ani to nie je zlé. Zdalo by sa, že bruselské konzorcium bude spokojné, lenže – nie je to tak. Na adresu tohto kola vyjadrilo dokonca znepokojenie. Ako je to možné?
Z jedenástich hodnotených áut totiž len tri vážili menej ako dve tony a iba Smart 3 bol kvalifikovaný ako malé rodinné auto. Asi tušíte, čo za tým stojí. Je tu trend dopytu po väčších autách, najmä SUV a najmä trend rozširujúcej sa ponuky elektromobilov. Takže je logické, že vinou veľkosti a hmotnosti batérií sú moderné autá čoraz ťažšie. Bezpečnostná výbava vozidiel, ktorú mnohí považovali za dôvod nadváhy v posledných rokoch, má na to zanedbateľný vplyv. „Ťažké a výkonné autá nielenže ohrozujú ostatných vodičov, ale majú aj nepriaznivé účinky na životné prostredie. Tieto autá neprispievajú k bezpečnosti a sú vo všeobecnosti energeticky málo účinné,“ píše sa v správe Euro NCAP.
Hyundai Kona bol najslabším účastníkom posledného kola crashtestov. Štyri hviezdičky získal takpovediac s odretými ušami. Dôvodom boli neštandardne pracujúce asistenčné systémy.
Euro NCAP vyslovilo obavy o bezpečnosť, najmä ak sa takéto autá navzájom zrazia, nehovoriac o prípade, ak sa dostanú do kolízie so zraniteľnými účastníkmi cestnej premávky, akými sú chodci či cyklisti. Nevieme si ale predstaviť, ako to zmeniť. Na jednej strane je tu tlak na predaj elektromobilov, ktoré majú nadváhu priamo vo svojej DNA, a na druhej strane tlak zo strany zákazníkov zväčšovať dojazd elektrických áut, čo vedie k použitiu väčších a ťažších akumulátorov. Je to bludný kruh, z ktorého by mohli automobilky vyjsť len vďaka novej objavnej technológii batérií alebo zmenou preferencií zákazníkov, ktorí by zrazu zatúžili po malých elektromobiloch s krátkym dojazdom. Jedno aj druhé je ale zatiaľ fikciou.
Foto: Euro NCAP
Euro NCAP – december 2023
Ako môžu krajiny NATO využiť incidenty s poškodenými podmorskými optickými káblami? Západ má záujem na…
Rusko otestovalo na Ukrajine svoju najnovšiu balistickú raketu stredného doletu. Vo štvrtok večer sa prezident…
Dominantné centrum sveta sa podľa maďarského premiéra Viktora Orbána presúva do Eurázie. Päťstoročná globálna hegemónia…
„Za naše peniaze nás obrali o bezpečnosť“ Darovanie vlastných obranných systémov pri prebiehajúcom vojenskom konflikte u…
Hosťami relácie Král na ťahu boli za koalíciu Roman Michelko a Tomáš Taraba (SNS) a…
Rusko môže použiť zbrane proti vojenským zariadeniam krajín, ktoré proti nemu používajú svoje zbrane, povedal…