Najčastejšie problémy vyplývajúce z pandemických opatrení sa týkali prerušenia prezenčného vyučovania v základných a stredných školách, dištančného vzdelávania i testovania.
Najväčšími rukojemníkmi pandemických opatrení boli deti, pri opatreniach sa neanalyzovali vplyvy na ich práva. Skonštatovala to komisárka pre deti Viera Tomanová, ktorá prišla v piatok predstaviť do pléna Národnej rady (NR) SR Správu o činnosti komisára pre deti za rok 2020.
Činnosť komisárky sa zamerala najmä na monitorovanie práv detí dotknutých pandémiou, v tejto súvislosti dostali aj najviac podnetov. Tomanová podľa svojich slov odporúčala ministrovi školstva Branislavovi Gröhlingovi (SaS), aby sa prerušenie vyučovania nerealizovalo celoplošne, ale len regionálne a na nevyhnutný čas. Odporučila tiež zvážiť opakovanie školského roka 2019/2020.
Tomanová vo svojom vystúpení apelovala na návrat detí do školského prostredia. Odborníci podľa nej hovoria, že plnenie školských povinností doma oberá deti o možnosť socializovať sa a byť s rovesníkmi.
„Deti sú denne konfrontované so situáciou doma, sú často svedkami hádok, na mnohé z nich prechádza tlak rodičov zo strachu o stratu zamestnania,“ skonštatovala. Hovorila tiež o náraste porúch, depresií, kyberšikany i domáceho násilia.
Zatvorenie škôl bol podľa nej jeden z najväčších problémov. „Slovensko je na špici z hľadiska doby zatvorenia školy,“ vyhlásila s tým, že školy boli zatvorené 37 týždňov. Podľa odhadov Svetovej banky aj OECD má zatvorenie škôl dôsledky aj na budúce príjmy detí.
Tomanová tiež upozornila na problém s dištančným vzdelávaním a problémy s prírastkom vedomostí. U detí zo sociálne slabších pomerov zaznamenali regres.
Dlhodobé prerušenie školského vyučovania neobstojí podľa nej v teste proporcionality. Dištančné vzdelávanie komplikovali problémy s pripojením na internet, ako aj technické problémy v sociálne slabších rodinách. Upozornila tiež na nedostatočnú metodickú pripravenosť učiteľov na dištančné vzdelávanie.
Najčastejšie problémy vyplývajúce z pandemických opatrení, ktoré spomína správa komisárky, sa týkali prerušenia prezenčného vyučovania v základných a stredných školách, dištančného vzdelávania i testovania.
V správe rieši aj problémy dodržiavania práv detí žijúcich v prihraničných oblastiach v zahraničí, problémy spojené so stretávaním sa rodičov detí, ktorí nežijú s dieťaťom v spoločnej domácnosti počas pandémie, ako aj problém prekrytia horných dýchacích ciest žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou.
Okrem záležitostí súvisiacich s pandémiou sa Tomanová v minulom roku venovala aj problémom spojeným so šikanou a porušovaniu práv žiakov v dôsledku štrajku učiteľov. Riešila tiež podnety vo veciach osobnej starostlivosti o dieťa, ako aj problémy spojené so zabezpečením práva na zdravie detí s duševnými poruchami.
Komisárka monitorovala aj dodržiavanie práv detí so zdravotným postihnutím, práv detí v centrách pre deti a rodiny či v reedukačných centrách.
Zdroj: topky.sk
Systém TOS-1A využíva tzv. termobarické rakety. Tie fungujú na princípe výbuchu aerosólového oblaku paliva zmiešaného…
Pokojné spolunažívanie Slovákov a Maďarov žijúcich na Slovensku je existenčne dôležité pre stabilitu krajiny. Skonštatoval…
Novým veľvyslancom Slovenska v Ruskej federácii bude Peter Priputen. Pred jeho vyslaním sa s ním…
Najväčšia kríza, akú naša spoločnosť zažíva, nie je ekonomická ani politická, ale demografická. Liberálny Denník…
Prezident Českej republiky napísal otvorene rusofóbny list Donaldovi Trumpovi, konštatuje agentúra RIA - novosti. Spojené…
Z Nemecka sa najnovšie ozýva požiadavka, aby Ukrajina zaplatila reparácie za škody na plynovodoch Nord…