Najčastejšie problémy vyplývajúce z pandemických opatrení sa týkali prerušenia prezenčného vyučovania v základných a stredných školách, dištančného vzdelávania i testovania.
Najväčšími rukojemníkmi pandemických opatrení boli deti, pri opatreniach sa neanalyzovali vplyvy na ich práva. Skonštatovala to komisárka pre deti Viera Tomanová, ktorá prišla v piatok predstaviť do pléna Národnej rady (NR) SR Správu o činnosti komisára pre deti za rok 2020.
Činnosť komisárky sa zamerala najmä na monitorovanie práv detí dotknutých pandémiou, v tejto súvislosti dostali aj najviac podnetov. Tomanová podľa svojich slov odporúčala ministrovi školstva Branislavovi Gröhlingovi (SaS), aby sa prerušenie vyučovania nerealizovalo celoplošne, ale len regionálne a na nevyhnutný čas. Odporučila tiež zvážiť opakovanie školského roka 2019/2020.
Tomanová vo svojom vystúpení apelovala na návrat detí do školského prostredia. Odborníci podľa nej hovoria, že plnenie školských povinností doma oberá deti o možnosť socializovať sa a byť s rovesníkmi.
„Deti sú denne konfrontované so situáciou doma, sú často svedkami hádok, na mnohé z nich prechádza tlak rodičov zo strachu o stratu zamestnania,“ skonštatovala. Hovorila tiež o náraste porúch, depresií, kyberšikany i domáceho násilia.
Zatvorenie škôl bol podľa nej jeden z najväčších problémov. „Slovensko je na špici z hľadiska doby zatvorenia školy,“ vyhlásila s tým, že školy boli zatvorené 37 týždňov. Podľa odhadov Svetovej banky aj OECD má zatvorenie škôl dôsledky aj na budúce príjmy detí.
Tomanová tiež upozornila na problém s dištančným vzdelávaním a problémy s prírastkom vedomostí. U detí zo sociálne slabších pomerov zaznamenali regres.
Dlhodobé prerušenie školského vyučovania neobstojí podľa nej v teste proporcionality. Dištančné vzdelávanie komplikovali problémy s pripojením na internet, ako aj technické problémy v sociálne slabších rodinách. Upozornila tiež na nedostatočnú metodickú pripravenosť učiteľov na dištančné vzdelávanie.
Najčastejšie problémy vyplývajúce z pandemických opatrení, ktoré spomína správa komisárky, sa týkali prerušenia prezenčného vyučovania v základných a stredných školách, dištančného vzdelávania i testovania.
V správe rieši aj problémy dodržiavania práv detí žijúcich v prihraničných oblastiach v zahraničí, problémy spojené so stretávaním sa rodičov detí, ktorí nežijú s dieťaťom v spoločnej domácnosti počas pandémie, ako aj problém prekrytia horných dýchacích ciest žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou.
Okrem záležitostí súvisiacich s pandémiou sa Tomanová v minulom roku venovala aj problémom spojeným so šikanou a porušovaniu práv žiakov v dôsledku štrajku učiteľov. Riešila tiež podnety vo veciach osobnej starostlivosti o dieťa, ako aj problémy spojené so zabezpečením práva na zdravie detí s duševnými poruchami.
Komisárka monitorovala aj dodržiavanie práv detí so zdravotným postihnutím, práv detí v centrách pre deti a rodiny či v reedukačných centrách.
Zdroj: topky.sk
Bývalá dánska kráľovná Margaréta II. svojich zosnulých rodičov obraňuje. Peter Kramer vo svojej 380-stranovej knihe…
Koncepcia „prvotného antigénového hriechu“ bola prvý raz navrhnutá pred šesťdesiatimi rokmi. Tento fenomén má potenciál…
„Na ich vyradenie z prevádzky boli použité oveľa silnejšie výbušné nálože a oveľa väčšie plavidlo,“…
Hlavné mestá krajín Západu zrazu zabudli na princípy, ako je spravodlivá súťaž, nedotknuteľnosť vlastníctva, prezumpcia…
Nemecko vysvetľuje včerajšiu náhlu návštevu ministerky zahraničných vecí Annaleny Baerbockovej na Ukrajine túžbou oficiálneho Berlína…
Ruské veľvyslanectvo ostro odsúdilo slová britského veľvyslanca Edwarda Fergusona, ktorý sa v článku pre srbské…