Už dnes na Slovensku poznáme na vstupoch do miest, obcí, či mestských častí značky zakazujúce napríklad používanie klaksóna, či vjazdu traktorov a hospodárskych strojov. Do budúcnosti by tak mohla pribudnúť aj nová značka pri vstupe do obce – zákaz používania dieselového auta.
Berlínsky osud možno postihne aj dieselové autá u nás. Rezort hospodárstva chystá čistejšie mestá so zákazom vjazdu starších áut. Odborníci to však považujú pri súčasnom stave ekonomiky skôr za utópiu.
Akčný plán rozvoja elektromobility z dielne ministerstva hospodárstva– podľa tohto dokumentu, ktorý sa aktuálne pripomienkuje, by sme do budúcnosti mohli zažiť zákaz vstupu do niektorých miest napríklad so starými dieselovými autami.
Už dnes na Slovensku poznáme na vstupoch do miest, obcí, či mestských častí značky zakazujúce napríklad používanie klaksóna, či vjazdu traktorov a hospodárskych strojov. Do budúcnosti by tak mohla pribudnúť aj nová značka pri vstupe do obce – zákaz používania dieselového auta.
Minister životného prostredia Ján Budaj (OĽaNO) však tvrdí, že zatiaľ to nie je isté. „Ešte nie je jasné, na čom sa dohodneme, no toto je štandard, ktorý si, verím, vyžadujú aj občania,“ povedal.
Opýtali sme sa preto ľudí, či by takúto zmenu privítali. „Po nejakých 20 rokoch, keď sa to zmení, rozumiem tomu, ale takto ešte nie,“ povedal jeden z opýtaných.
„Keby sa zaviedlo aj bez áut, ani to by mi nevadilo,“ myslí si ďalší.
Pán z Bratislavy zasa upozornil na druhú stranu mince. „Treba uvažovať o tom, aby štát potom podporil rodiny, ktoré si nemôžu dovoliť kúpu nového elektromobilu,“ dodal.
Nateraz je však jasné, že štát autá na diesel zakazovať nebude – rezort životného prostredia to chce nechať v rukách samospráv, ktoré sa rozhodnú. Podobne to funguje napríklad na vstupe do nemeckého Berlína. Starý diesel jednoducho musíte nechať pred bránami mesta. Nedostanete naň totiž špeciálnu nízko-emisnú plaketu.
Podľa motoristického novinára Alexandra Štefucu sa však s Nemeckom porovnávať nemôžeme „Nemecko si takéto opatrenie môže dovoliť, má oveľa silnejšiu ekonomiku,“ vysvetli.
Podľa motoristických odborníkov je problémom aj to, že chýbajú dáta o dlhodobej a najmä dokázateľnej škodlivosti práve dieselových áut na životné prostredie. Dopravný analytik Jozef Drahovský podotkol, že vysoké emisie môžu mať aj benzínové autá. „Máme veľa vozidiel s benzínovým motorom, ktoré majú oveľa vyššie emisie,“ objasnil.
Motoristický novinár zasa pripomína potrebu analýzy. „Stále mi chýba nejaká poriadna analýza toho, či skutočne tie dieselové autá sú naozaj tým najväčším zlom mesta,“ podotkol Štefuca.
Pochybnosti, ktoré túto zmenu sprevádzajú vníma aj šéf envirorezortu. „Ale nie je to nič, čomu by sa dalo vyhnúť. Jednoducho tie staré dieselové autá budeme musieť opustiť, aj keď je správne, že obce a mestá majú v rukách kedy,“ povedal Budaj.
Analytik si myslí, že takúto zmenu treba zavádzať postupne, určite nie zo dňa na deň. Alexander Štefuca zasa vidíiné východisko. „Ja by som skôr prijal, keby sa doprava vylúčila úplne. Ja by som to prežil. Máme proste centrum, máme oblasť kde sa autom nepôjde,“ navrhol motoristický novinár.
Napríklad v Berlíne začali dieselové vozidlá v mestách zakazovať v roku 2008. O štyri roky neskôr pri meraniach zistili, že emisie klesli o vyše 60 percent. Či sa na Slovensku dočkáme takzvaných „diesel gates“, čiže zákazu vstupu do miest na základe emisnej triedy auta, je nateraz otázne.
infovojna
Nákladné lietadlo spoločnosti DHL sa v pondelok nadránom zrútilo na obytný dom neďaleko medzinárodného letiska…
Spojené štáty americké zmapovali 200 cieľov v Rusku pre útok rakiet ATACMS. WSJ: Ďalší útok…
Nastupujúca Európska komisia (EK) nemôže počas tohtotýždňového hlasovania o dôvere v Európskom parlamente (EP) v…
Koalícia reaguje na kritiku konsolidačného balíka. Do päťpercentnej sadzby DPH pribudnú bezlepkové potraviny a mimovládne…
Minister obrany Robert Kaliňák predstavil v relácii Ide o pravdu rozsiahle plány na modernizáciu armády.…
Prednedávnom sme vás informovali, že politický subjekt Slovenské Hnutie Obrody (SHO) rozbehlo petíciu za vyhlásenie…