Slovanské Noviny

18. decembra 2025

Slovenské Noviny

K porozumeniu Čelovekom

Na kontroverznú vianočnú reklamu Telekomu reaguje už aj ministerka Šimkovičová

Vianočná reklama Telekomu vyvolala množstvo sťažností od občanov. Tí sa s výzvami o zasiahnutie obrátili aj na ministerku kultúry Šimkovičovú. Ministerka prezradila, že sa chystá zmena zákona.

Ministerka kultúry Martina Šimkovičová (nom. SNS) vo vysielaní internetovej televízie Slovan uviedla, že ju oslovuje veľké množstvo ľudí, ktorí žiadajú, aby bola kontroverzná vianočná reklama spoločnosti Telekom zastavená. Šimkovičová naznačila možnú zmenu zákona, ktorá by v budúcnosti mohla zabrániť vysielaniu takýchto reklám aspoň vo verejnoprávnej televízii.

Rada pre reklamu problém nevidí

„Riešim tieto veci, pretože mi naozaj prichádzajú v obrovských vlnách a pýtate sa ma, čo môžem urobiť, zastavte to, nemôžeme sa na to pozerať, deti sa nás pýtajú. Viete, že Rada pre reklamu už dala stanovisko, že tam nie je nič, čo by poburovalo. Napriek tomu veľa ľudí to vyrušuje, vyrušuje to, samozrejme, aj mňa,“ povedala počas živého vysielania na facebookovej stránke televízie Slovan.

-------> PODPORTE CHOD PORTÁLU DAROM. Len vďaka vašej podpore môžeme tvoriť. Nikto okrem Vás nefinancuje Slovanské Noviny. Patria národu, nie oligarchom. Zatiaľ sa vyhýbame reklamným bannerom aby sme udržali vizuálnu čistotu no náklady na chod máme každý mesiac. Spojme sily a tvorme spolu. Ďakujeme





------------------------------------

Hoci Rada pre reklamu zamietla viac ako 50 sťažností a konštatovala, že reklama nie je v rozpore s Etickým kódexom reklamnej praxe a zdôraznila, že jej hlavným cieľom je šťastie blízkych osôb, viacerí občania reklame vyčítali okrem iného aj výrok, že „tesné slipy ničia spermie“. Rada však tvrdí, že tvorcovia len poukázali na známy fakt o vplyve priliehavého oblečenia na mužskú plodnosť.

Ešte skôr sa v televíznom formáte reklamy objavil aj výrok hlavného protagonistu o tom, že si „dievča nehľadá“. To si mnohí vysvetľovali ako narážku na jeho homosexuálnu orientáciu a ako propagáciu LGBT agendy. Táto pasáž bola po masívnej kritike z televíznej reklamy odstránená. V internetovej verzii sa však nachádza naďalej.

Zákon sa bude meniť

Šimkovičová tvrdí, že zamietavý verdikt Rady pre reklamu ju nepresvedčil. Po konzultácii s právnikom však dospela k záveru, že momentálne nemá žiadne nástroje, ako zasiahnuť.

„Mňa samotnú štve, že z pozície ministerky kultúry nevieme s týmito vecami urobiť absolútne nič,“ uviedla znechutene a zopakovala, že „Ministerstvo kultúry vo vzťahu k týmto záležitostiam, ktoré idú v RTVS, a teda hovoríme o tej reklame, nemôže z hľadiska svojej kompetencie urobiť absolútne nič.“

Aj keď aktuálne ministerstvo kultúry nemá kompetenciu zasiahnuť v súvislosti s reklamou na verejnoprávnej televízii, naznačila, že sú v procese prípravy legislatívnych zmien, ktoré by v budúcnosti mohli situáciu výrazne zmeniť.

„Už sa veci dejú, legislatívny proces je v prípravnej fáze. Potom to pôjde ako vládny návrh zákona do parlamentu a tam sa už teším na tú diskusiu,“ skonštatovala ministerka Šimkovičová, bližšie informácie však neuviedla.

ereport.sk