Vyzerá to ako šírenie poplašnej správy, pravdou však je, že „s výrobou hnojív je spojená aj výroba AdBlue a Duslo je najväčší výrobca v Európe.
Najväčší výrobca AdBlue v Európe neprijíma objednávky od nových klientov, druhý najväčší jeho výrobu obmedzil a tretí najväčší dokonca úplne zastavil. Dôvodom sú vysoké ceny zemného plynu.
Chýbajú polovodiče, autorádiá, je problém s gumou, automobilky zastavujú výrobu, na niektoré autá sa už čaká temer rok, navyše sú nové stále drahšie a už niekoľko mesiacov rastie cena palív. Aby toho nebolo málo, vynoril sa teraz úplne nový a vážny problém, týkajúcich sa majiteľov novších naftových áut – na trhu začína chýbať AdBlue. A to v celej Európe! Jeho výrobu už obmedzuje aj najväčší producent v Európe, ktorým je Duslo Šaľa.
Vyzerá to ako šírenie poplašnej správy, pravdou však je, že „s výrobou hnojív je spojená aj výroba AdBlue a Duslo je najväčší výrobca v Európe. Druhý najväčší je v Nemecku a ten začal škrtiť výrobu AdBlue. Tretí najväčší je v Poľsku a ten výrobu zastavil,“ vyhlásil začiatkom tohto týždňa na stretnutí s novinármi minister hospodárstva Richard Sulík (SaS). Podľa neho bude s dostatkom prípravku v blízkej budúcnosti naozaj problém. Dokonca sa môže stať, že štát vývoz AdBlue do zahraničia úplne zakáže.
A na čo vlastne AdBlue treba? Predovšetkým na znižovanie emisií oxidov dusíka v moderných naftových motoroch tak, aby vyhovovali emisnej norme Euro 5 a novším. Dosahuje sa ho tak, že škodliviny sa zneutralizujú roztokom syntetickej močoviny (známej pod názvom AdBlue), ktorá je podstatou systému selektívnej katalytickej redukcie. Vďaka nej v možno zredukovať množstvo oxidov dusíka vo výfukových plynoch až o 95 percent. Motory, ktoré ju využívajú, nemôžu v prípade nedostatku AdBlue pracovať.
„Keď tieto roztoky na trhu nebudú, znamená to, že všetky motory kategórie od Euro 5 vyššie, ktoré musia AdBlue kupovať, tak veľmi pravdepodobne budú odstavené,“ vyhlásil šéf spoločnosti Duslo Šaľa Petr Bláha a upozornil, že nejde iba o osobné autá, ale aj o nákladné vozidlá a autobusy.
AdBlue začína chýbať kvôli vysokým cenám zemného plynu. Jeho samostatná výroba totiž nie je ekonomicky udržateľná a preto je súčasťou výroby iných produktov. Napríklad v Dusle Šaľa je nadviazaná na výrobu niektorých hnojív, ktorú podnik výrazne utlmil pre už spomínané vysoké ceny zemného plynu.
Nateraz síce Duslo podľa Bláhu svoje zmluvné záväzky voči odberateľom plní, no nových zákazníkov v súčasnosti odmieta. Spoločnosť totiž obmedzila výrobu na technologické minimum. Podľa Bláhu je však v hre aj jej úplné prerušenie dovtedy, kým nebudú ceny priaznivejšie.
Nadväzností na obmedzenie výroby v chemičkách je podľa Bláhu viacero, nejde len o AdBlue. „Chýbať môžu niektoré produkty využívané v zdravotníctve, pokiaľ nebudú na trhu hnojivá, čaká nás pokles úrody, rast cien poľnohospodárskych produktov a potravín. Ocitáme sa tak na prahu brutálnej inflácie, ktorú tu v súčasnosti nik nepamätá,“ myslí si Bláha.
Zdroj: auto.pravda.sk
Ide o prvé osobné stretnutie prezidenta Ruska s predsedom slovenskej vlády od roku 2016, píše…
Na Srbsko sa podľa prezidenta Aleksandara Vučića pripravuje zvonku majdanový úder podľa deväť bodového scenára,…
Ruská armáda spustila raketový útok na jeden z najväčších bodov dočasného rozmiestnenia militantov kyjevského režimu…
Stalinovo meno sa spája predovšetkým s Veľkou vlasteneckou vojnou, Októbrovou revolúciou a premenou Sovietskeho zväzu…
Útok na Kazaň z 21. decembra bol zameraný na obytné budovy a továreň, pričom podľa…
„Vy asi nechápete, ako by to ovplyvnilo stabilitu našich finančných trhov!,“ povedal so zvýšeným hlasom.…