Pred dvoma týždňami strávil americký exprezident Donald Trump tri hodiny s moderátorom Joom Roganom. Epizóda jeho diskusnej relácie nazbierala na YouTube vyše 45 miliónov vzhliadnutí a viac ako 25 miliónov počutí na ďalších platformách.
Bol to ďalší dôkaz toho, že v Spojených štátoch sa zrodila nová mediálna scéna, napísal denník The Wall Street Journal (WSJ).
Vplyv tradičných strážcov politického diskurzu, teda denníkov a televíznych staníc, klesá, zatiaľ čo Američania čerpajú informácie z väčšieho množstva zdrojov.
Percento ľudí, ktorí v určitom mesiaci počúvali podcasty, sa za poslednú dekádu viac ako strojnásobilo. Viac ako polovica užívateľov TikToku podľa agentúry Pew Research Center uvádza, že sociálna sieť je pre nich pravidelne zdrojom spravodajstva. Sieť X pod vedením miliardára Elona Muska užívateľom servíruje politický obsah, predovšetkým naklonený pravici.
Televízne spravodajstvo vo významných momentoch naďalej Američanov priťahuje. Mladší diváci ho ale opúšťajú a počas volebnej noci sa objavili aj známky širšieho oslabenia. Tri najväčšie stanice spolu zažili v porovnaní s rokom 2020 pokles o 32 percent na výsledných 21 miliónov divákov.
„Naša informačná krajina sa triešti na viac a viac kúskov,“ povedala bývalá šéfredaktorka časopisu Time Nancy Gibbsová, ktorá teraz vedie ústav Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy pri Harvardovej univerzite. „Takže rôzni voliči sledovali rôzne kampane, s odlišnými odkazmi, významami a energiou,“ dodala.
Uvoľnené internetové diskusné relácie moderované komikmi, youtubermi a inými celebritami sa snažia diváka nielen informovať, ale aj pobaviť. Súťažia o pozornosť s tradičnými mediálnymi organizáciami, ktoré majú iné poslanie a sú viazané redakčnými štandardmi.
Trump tento rok vystúpil asi v dvadsiatke podcastov, vrátane relácie komika Theo Vona alebo jedného z podcastov športového a kultúrneho portálu Barstool Sports. Rozhovor s Roganom, ktorý potom tesne pred voľbami Trumpovu kandidatúru podporil, bol vyvrcholením stratégie navrhnutej s cieľom osloviť mladých mužov. Exprezidenta nakoniec podporilo 56 percent hlasujúcich mužov vo veku 18 až 29 rokov, uvádza rozsiahly prieskum agentúry AP.
Na podcasty sa zamerala tiež viceprezidentka Kamala Harrisová, ktorá zavítala napríklad do relácie Brené Brownovej populárneho medzi staršími ženami. Taktiež sa objavila v relácii o sexe a vzťahoch s názvom Call Her Daddy, kde jej vystúpenie naprieč rôznymi platformami pritiahlo vyše osem miliónov divákov.
Fotografka na voľnej nohe Shawna Del Valleová žijúca v štáte Georgia povedala, že počúva podcasty, aby dostávala rôzne názory, a že sa vyhýba spravodajským televíziám. „Ľudia si ráno púšťajú skutočné rozhovory, skôr ako štruktúrované a neautentické informačné prostriedky,“ povedala 55-ročná žena. Predtým volila Demokratickú stranu, tento rok ale dala hlas Trumpovi.
Nebolo to tak dávno, čo boli káblové spravodajské stanice považované za mocného hráča v americkej politike. V roku 2016 Trumpovi kritici obvinili vedenie CNN, že mu pomohla k zisku nominácie Republikánskej strany a neskôr aj Bieleho domu, keď poskytla toľko priestoru jeho mítingom s voličmi.
Trumpove nevyspytateľné vystúpenia výrazne zvýšili sledovanosť CNN, Fox News aj MSNBC. V roku 2024 sa možno odohráva podobný príbeh, keď záujem o voľby opäť dvíha počty divákov. Júnovú debatu vo vysielaní CNN medzi Trumpom a končiacim sa prezidentom Joom Bidenom sledovalo na rôznych kanáloch vyše 50 miliónov ľudí a rozhovor moderátora Breta Baiera s Harrisovou na Fox News mal v priemere 7,8 milióna divákov.
Tieto občasné výkyvy však zakrývajú výzvy, ktoré ohrozujú sektor televízneho spravodajstva. Vekový medián medzi divákmi MSNBC je 70 rokov, u Fox News je to 69 rokov a u CNN 68.
Vo svete tlačeného spravodajstva vyvolal záujem o Trumpovo víťazstvo v roku 2016 nárast počtu predplatiteľov a čitateľov niektorých titulov vrátane The Washington Post, The New York Times a WSJ. Zopakovať toto vyústenie by tentoraz mohlo byť ťažšie. Facebook a Google už nenavádza užívateľov k spravodajskému obsahu tak, ako to bolo predtým. Zmeny ich algoritmov ovplyvňujú, v niektorých prípadoch výrazne, návštevnosť webových stránok.
Podľa šéfa mediálnej spoločnosti BuzzFeed Jonaha Perettiho sú vydavatelia v konkurencii sociálnych sietí ešte viac zraniteľní ako televízne stanice. „Aplikácie TikToku a Instagramu a Twitter (dnes X) dokážu lepšie nahradiť to, čo by ste dostávali od časopisu alebo novín alebo pri digitálnej publikácii, ako nahrádzať to, čo by ste dostávali od televízie pri významnej udalosti alebo voľbách,“ súdi Peretti.
Roztrieštenosť mediálneho sveta znamená, že ľudia rovnakú udalosť, či už je to predvolebná debata či domnelý prešľap v kampani, vstrebávajú veľmi odlišnými spôsobmi v závislosti od toho, kde informácie čerpajú. Podľa Sama Feista, ktorý riadi spravodajskú televíziu C-SPAN, sú ľudia čoraz náchylnejší k tomu „žiť vo svojich vlastných mediálnych bublinách“.
/ skspravy.sk /
Na oficiálnej webovej stránke Kremľa bola zverejnená naliehavá výzva ruského prezidenta Vladimira Putina. "Chcem informovať…
"New York Times prekvapil a napísal svoj doteraz najpoctivejší komentár k vojne. Píše na sociálnej sieti komentáror…
Bývalé vlády poslali na Ukrajinu vojenský materiál za 700 miliónov eur, nie všetko bolo v…
Slovenské domácnosti financujú neudržateľný sociálny systém v Nemecku: Európska migrácia a transfery financií zo Slovenska…
Bojící se člověk je ideálním materiálem předurčeným k manipulaci. Vyvolat u něj obavy je naprosto…
Podle ministra financí Antona Siluanova je Moskva připravena zrcadlově přehodnotit opatření přijatá ve prospěch západních…