domovina

Ľubo Belák o kultúre nekultúrnosti na Slovensku

Známy slovenský hudobník, skladateľ a televízny producent Ľubo Belák sa vo svojom blogu pýta, či opäť nastal čas “kultúrnej revolúcie” s mottom: „Komu rozdať verejné peniaze na umeleckú tvorbu?”

S petíciami o slovenskej kultúre sa pretrhlo vrece. Na stole je „Otvorená výzva na odstúpenie ministerky Martiny Šimkovičovej“, ktorú vzápätí doplnila výzva „Podporujem ministerku kultúry Slovenskej republiky Mgr. PaedDr. Martinu Šimkovičovú a chcem jej zotrvanie vo funkcii.“ Podporovatelia z oboch strán sa dajú rátať na tisíce. Pritom v podstate ide o jedny peniaze. NAŠE.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín

Možno bude dobré pripomenúť si slová českého spisovateľa Milana Kunderu: „Prvním krokem k likvidaci národa je vymazání jeho paměti. Zničte jeho knihy, jeho kulturu, jeho historii. Pak nechte někoho napsat nové knihy, vytvořit novou kulturu, vymyslet novou historii. Zanedlouho tento národ začne zapomínat, čím je a čím byl. Boj člověka proti moci je bojem paměti proti zapomínání.“ Dúfam, že málokto z „umelcov“ neuznáva genialitu tohto spisovateľa. Od uznania osobnosti je len krok k uznaniu jeho myšlienok a názorov. Najmä tých, ktoré sa viažu na kultúru zviazanú s krajinou, vlastným jazykom a históriou.

Aj keď myšlienky a vyslovené slová sú nepolapiteľné a len tak sa šíria vzduchom, ich nezastupiteľné miesto potvrdzuje najmä písané slovo. Akýsi protodigitálny jazyk, ktorý ešte nepoznal nulajednotkový zápis znakov v digitálnej komunikácii. Slovo nemá ruky, nohy, farbu, ani vôňu. Bez človeka je to len pár znakov bez významu. A predsa patrí k dominantným znakom kultúrnosti. Mnohí si pojem Kultúra zamieňajú s umením, čo je priam historický omyl. Kultúra bola, je a bude sprievodcom človeka, ľudskej rasy, ale aj etnika a národa, v ktorej si do balíka hodnôt ukladá všetko pozitívne, prospešné a ľudské na ceste svojimi vlastnými dejinami. Bez nich sa z človeka stáva len príslušník živočíšnej ríše, v ktorej ide len o proces ušľachtilého pudu. Práve umenie má schopnosť cez artefakty a tvorivú činnosť tieto hodnoty neustále oživovať a vracať späť do spoločnosti.

Preto je aj umenie a umelecká činnosť úzko spätá s existenciou kultúry, ktorá mu poskytuje obsah. Keď hovoríme o kultúrnosti a nekultúrnosti, dichotómie pojmu kultúra, jedným dychom môžeme hovoriť aj o Umení a NE-umení, presnejšie o umeleckom a neumeleckom, ako označení ľudskej činnosti. Umenie navyše oslovuje svoje okolie svoju schopnosťou pretlmočiť pocity, farby, hlučnosť či ticho, tvary a gestá. K tomu, aby sme činnosť nazvali umeleckou, je jednoznačne potrebná zručnosť. Buď vrodená alebo získaná neustálym cvičením a zdokonaľovaním. Dokonca aj toľko proklamovaná sloboda umeleckej tvorby má svoje kultúrne hranice, ktoré ju oddeľujú od neumeleckej, nekultúrnej aktivity. Pokiaľ sa človek venuje takejto činnosť len pre vlastné potešenie a zábavu, je to len tvorivá hra pre vlastné uspokojenie. Akonáhle sa však niekto odhodlá vystúpiť na verejnosť a predstaviť svoje umelecké schopnosti a diela, potom sa dostáva do „dialógu“ s prijímateľmi, divákmi, poslucháčmi, čitateľmi. Tí, bez ohľadu na umelcov názor, zhodnotia predstavované dielo, či umelecký tvorivý čin podľa vlastných kritérií. Zväčša sa to odohráva na úrovni páči – nepáči, pekné – škaredé, smiešne – smutné. O hľadaní posolstva umeleckého diela ide až následne podľa úrovne vzdelania, skúsenosti, alebo jednoducho len záujmu.

Na verejnosti vystupuje umenie ako súčasť spoločenského života. Konkuruje vzdelávaniu, zdravotnej starostlivosti, obrane, ekonomickej prosperite a mnohým ďalším spoločenským činnostiam. Jedinou výhodou umelcov je pozornosť, ktorú vyvolávajú naprieč celou spoločnosťou. Pomáhajú im v tom médiá, kde sa pravidelne objavujú. Umenie sa stalo každodennou potravou a spotrebou. Je to spôsobené aj rýchlosťou a prístupnosťou, akou sa k umeleckým prejavom dostane percipient. Už to nie je len divadlo, kino, galéria alebo koncertná sála. Všetko, pár kliknutiami na klávesnici smartfónu si môže umenie cez internet pozrieť doslova každý na dlani. Potiaľto o umení hovorí teória. Čo to má spoločné s peniazmi? Odpoveďou sú opäť otázky. Čo robí umenie umením? Kto je umelcom a kto nie? Kto má nárok na podporu štátu a kto o podporu žiadať nemôže? Kto má o tom rozhodovať? Minister kultúry, ty, ja, on? Žiaľ o tom je vojna petícií, kde sa šermuje s kultúrou a slobodou umeleckej tvorby.

Od roku 1989 sme svedkami niekoľkých „kultúrnych revolúcií“, ktoré rozvírili spoločenskú hladinu. Popravde, zväčša išlo o obyčajnú politickú nadprácu umelcov pre tú-ktorú politickú stranu, alebo hnutie. V denníku slovenskej novodobej histórie je toho dosť. Zväčša by si to verejnosť ani nevšimla, keby nebolo médií a ich potreby prinášať na svetlo božie aféry, intrigy a slovné súboje. Aj dnes sa politický boj preniesol na námestia a bohato živí umeleckú obec. Tá sa opäť s radosťou pripojila. Boj za „Spravodlivé rozdávanie peňazí“ zo štátnej kasy je vhodný televízny seriál pre protestujúce „umelecké“ masy. Prispel k tomu aj výstrel z ministerstva kultúry. Nová ministerka zverejnila ako a kam v najbližšej budúcnosti pôjdu peniaze na podporu umenia. Možno až príliš jasne sa vyjadrila, že verejné finančné prostriedky na umenie sa nebudú rozdeľovať podľa sexuálnej orientácie a spornom zapojení sa do „boja za demokraciu“. Takto predkladané projekty sú len obyčajnou propagandou a nie umením. Aj keď sa tvária ako umenie. Podľa vyjadrenia ministerky bude spôsob financovania umenia štátom podliehať výsostne kritériu kultúrnej politiky víťazov v ostatných voľbách. Projekty propagujúce ideológie sociálnych skupín, sexuálnych orientácií a jednostranných politických názorov už nebudú mať šancu na finančnú podporu. Jednoducho propaganda prostredníctvom umenia dostala stopku. Dúfajme, že sa umenie bude konečne posudzovať na základe požiadavky umeleckej náročnosti, ušľachtilosti, mravnosti a ľudskosti.

Umelecká tvorba je slobodná a nezávislá. Nevzniká na pokyn kultúrnej, politickej či mediálnej inštitúcie, aj keď ho tieto využívajú. Umelec má právo slobodne tvoriť bez obmedzenia a cenzúry a jeho tvorba nie je závislá od prípadnej finančnej podpory štátu. Nezáleží na tom, či je tvorca konzervatívec, liberál, lesbička, homosexuál, katolík, žid, rusofil, … Je na jeho slobodnej vôli, aký má názor na svet. Úlohou štátu je zabezpečiť slobodu tvorby a ak na to má, finančne podporovať to umenie, o ktorom je presvedčený, že zodpovedá predstave majority občanov. Keby to bola len trojčlenka o jednej neznámej, tak by sa štátne peniaze minuli na banálne rodinné televízne seriály, pečenie zákuskov na televíznej obrazovke, prípadne po 22,00 hodine by sa objavili porno relácie. Veď to chce väčšina. Našťastie to tak nefunguje. Ešte stále (nevieme ako dlho) je záujmom každého víťaza volieb napĺňať ideály kultúrnosti, v umení kritéria krásy, ušľachtilosti, ľudskosti…

Kultúrna politika je v prvom rade o riadení kultúrnych inštitúcií, ochrane kultúrneho dedičstva a naplnení kultúrnych práv a povinností občanov Slovenska, aj v oblasti umenia. Až v druhom slede ide o finančnú podporu. Rovnako ako pri podpore ochrany kultúrnych pamiatok, podpore štátom uznaných cirkví, štátnych inštitúcií a verejnoprávneho média. Súčasní politici v zastúpení ministerky kultúry majú v tom jasno. Kultúra musí navyše napĺňať požiadavku národnej identity, tradícií a umeleckej náročnosti. A podľa toho bude rozdeľovať chudobný balíček podpory umenia vrátane audiovízie a kultúry národnostných menšín.

Ako ďalej? Jediným kritériom podpory (aj finančnej) by malo byť uplatňovanie nárokov na kvalitu umeleckej tvorby, ktorá sa hlási k vlastnému, národnému odkazu. Nie je to len formálny návrat k tradícii. Slovenské umenie je rovnocenné so súčasným umeleckým svetom. Je rovnako úspešným vývozným artiklom ako niektoré športy. Dôkazom sú osobnosti známe po celom svete. Určite by sa účinnosť podpory umenia cez Fond pre umenie a cez Audio-vizuálny fond znásobila, keby ich politika smerovala k podpore toho najkvalitnejšieho a najreprezentatívnejšieho, čo slovenské umenie poskytuje. Zatiaľ je rozhodovanie v rukách neznámych členov komisií bez kreditu a preukázateľných výsledkov ich doterajšej tvorby. Ich posudzovanie pri poskytovaní finančnej podpory je neraz v rozpore s kultúrnou politikou štátu ale aj v rezistentnej opozícii k úspešným a medzinárodne uznávaným osobnostiam a podujatiam na Slovensku.

Finančné prostriedky sa prideľujú bez verejnej obhajoby, pod rúškom podpory anonymnej „avantgardy“ či „záujmových skupín“, kedy sa uprednostňujú umelecké projekty neznámych a neraz pochybných indivíduí len pre svoju inakosť a extravaganciu. Estetické kritéria pri rozhodovaní o pridelení finančných prostriedkov sú nahrádzané požiadavkou inklúzie a jednostrannej politickej orientácie na úkor originality a kvality. Ich kritériom „kultúrnosti“ je hodnotová absencia bez pokory ku kultúrnemu odkazu spoločnosti. Tak ako napísal Milan Kundera: „Prvním krokem k likvidaci národa je vymazání jeho paměti. Zničte jeho knihy, jeho kulturu, jeho historii… národ začne zapomínat, čím je a čím byl. Boj člověka proti moci je bojem paměti proti zapomínání.“

Autor: Ľubo Belák – slovenský hudobník, skladateľ a televízny producent

Zdroj: Blog Ľuba Beláka

.

Máme množstvo plánov, ako sa naďalej zlepšovať a ponúkať Vám čo najkvalitnejší žurnalistický obsah.

Sledujte nás na jednej z najbezpečnejších chatovacích aplikácií Telegram, na ktorom vám prinášame aktuálne bleskové správy.

 

 

LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD

čl.17. Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené. Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, tlačou, obrazom, alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.

Čl.20. Právo slobodne sa združovať je zaručené. Každý má právo spolu s inými združovať sa v spolkoch, spoločnostiach a iných združeniach.

Vyhlásenie:

Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie Slovanské Noviny. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Redakcia Slovanské Noviny nie je zodpovedná za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Za obsah a pôvodnosť príspevku zodpovedá autor alebo pôvodný zdroj. SN publikujú aj názory, ktoré nemusia odrážať stanovisko redakcie, jej vydavateľa alebo oficiálnej interpretačnej línie. Robíme tak z úcty k ústavnej hodnote názorovej plurality, ktorá prispieva k posilneniu demokracie vôle ľudu a väčšiny ako aj otvorenej platformy pre slobodnú výmenu názorov pri hľadaní pravdy a mieru v konfliktom svete. Medicínske a lekárske texty, názory a štúdie v žiadnom prípade nemajú nahradiť konzultácie a vyšetrenia lekármi v zdravotníckom zariadení alebo inými odborníkmi. Slovanské Noviny dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na redakcia@slovanskenoviny.sk

UPOZORNENIE:

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Diskusia

(Pripojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následnom prihlásení sa do účtu.)

 

Príspevkom "na kávu" pomôžete ľahšiemu fungovniu Slovanských Novín a podporíte tvorenie.

Ďakujeme

Odber newsletter. Každý večer súhrn najdôležitejších správ dňa do mailu.

Slovanské Noviny

Recent Posts

Dánsky korunný princ Frederik a korunná princezná Ingrid podporovali Adolfa Hitlera a nacistické Nemecko viac, ako sa doteraz predpokladalo, píše sa v novej knihe dánskeho novinára.

Bývalá dánska kráľovná Margaréta II. svojich zosnulých rodičov obraňuje. Peter Kramer vo svojej 380-stranovej knihe…

8 hodín ago

Prvotný antigénový hriech alebo nepotešujúca správa pre očkovaných od onkológa a hematológa MUDr. Jána Lakotu

Koncepcia „prvotného antigénového hriechu“ bola prvý raz navrhnutá pred šesťdesiatimi  rokmi. Tento fenomén má potenciál…

13 hodín ago

Nemecký expert na potápanie neverí príbehu, že plynovody Nord Stream vyhodili do vzduchu Ukrajinci na výletnej jachte.

„Na ich vyradenie z prevádzky boli použité oveľa silnejšie výbušné nálože a oveľa väčšie plavidlo,“…

13 hodín ago

Scholz pripravil ďalšiu fintu na Putina, teraz to bude „Minsk-3“

Nemecko vysvetľuje včerajšiu náhlu návštevu ministerky zahraničných vecí Annaleny Baerbockovej na Ukrajine túžbou oficiálneho Berlína…

14 hodín ago

Britský veľvyslanec má rezervy v histórii oslobodzovania Srbska

Ruské veľvyslanectvo ostro odsúdilo slová britského veľvyslanca Edwarda Fergusona, ktorý sa v článku pre srbské…

14 hodín ago