Dve lietadlá Finnair nemohli pristáť v Estónsku pre problémy s GPS. Lietadlá fínskeho národného leteckého dopravcu Finnair, letiace z Helsínk do estónskeho mesta Tartu, boli nútené vrátiť sa pre rušenie signálu GPS. Píše o tom fínsky vysielateľ Yle, uvádza European Pravda.
Mali problémy
Samotné rušenie GPS je bežné a nespôsobuje tieto situácie. Letiská majú zvyčajne viaceré systémy na priblíženie a nevyžadujú nevyhnutne signál GPS. Letisko Tartu je jedným z mála, kde neexistujú žiadne iné spôsoby na priblíženie.
Rušenie?
Od roku 2022 sa vo Fínsku zvýšilo rušenie signálu GPS počas letov. Problémy s navigáciou v Európe hlásili od začiatku rozsiahlej ruskej invázie na Ukrajinu, najmä v okolí Kaliningradskej oblasti, ruskej enklávy pri Baltskom mori. Európske štáty sa domnievajú, že ide o účelové kroky Moskvy. V marci sa zistilo, že Rusko mohlo rušiť signál v lietadle britského ministra obrany Granta Shappsa, keď letel blízko Kaliningradu.
Sú to Rusi?
Podľa estónskych obranných síl je rušenie signálu GPS jedným z opatrení, ktoré môže Rusko prijať na zabezpečenie ochrany dôležitých zariadení na svojom území. V takýchto prípadoch môžu nastať situácie, keď umelé rušenie ovplyvňuje aj používanie GPS v krajinách susediacich s Ruskom. „Podozrivý zdroj rušenia sa nachádza v Leningradskej oblasti Ruskej federácie a mohol mierne ovplyvniť estónsky vzdušný priestor. Aj Lotyšský regulátor komunikačnej siete zaznamenal nárast rušenia. „Zatiaľ boli zaznamenané len ojedinelé hlásenia z prelietavajúcich lietadiel. Strata signálu GPS neovplyvňuje, ani neohrozuje navigačné schopnosti komerčných a osobných lietadiel. Neovplyvňuje ani prevádzku pozemného signálu GPS a ďalšie systémy na určovanie polohy.
hlavnydennik.sk
Citujem: „Zatiaľ boli zaznamenané len ojedinelé hlásenia z prelietavajúcich lietadiel. Strata signálu GPS neovplyvňuje, ani neohrozuje navigačné schopnosti komerčných a osobných lietadiel. Neovplyvňuje ani prevádzku pozemného signálu GPS a ďalšie systémy na určovanie polohy.“ Koniec citátu!!! Tak aký problém?